تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۶۰۵۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سال 2018 حدود 0.3 درصد از واردات کشورهای اوراسیا از ایران بوده است

شمارش معکوس برای پیوستن ایران به اوراسیا

می متالز - ایران از چهارم آبان امسال رسماً عضو اتحادیه اوراسیا می‌شود و ۵۰۲ قلم کالا از ایران بدون تعرفه صادر خواهد شد.
شمارش معکوس برای پیوستن ایران به اوراسیا

به گزارش می متالز، تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا در آبان ماه عملیاتی می‌شود. به گفته قائم مقام وزیر در امور بازرگانی موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از 5 آبان ماه امسال اجرایی می‌شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) از سال 2014 و طی توافقی میان کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان تاسیس شده است. مطابق پیمان این اتحادیه، تعرفه گمرکی در تجارت کالایی بین اعضای آن صفر است. مطابق آمار مرکز تجارت بین المللی از تجارت کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در مجموع، صادرات تمامی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 2018 نسبت به سال 2015 به کشورهای عضو افزایش یافته و به نظر می رسد کشور ارمنستان بیشترین منفعت را از پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا کسب کرده است. صادرات کالایی ارمنستان طی این مدت به کشورهای عضو اتحادیه بیش از 3 برابر شده که بیش از هر چیز به دلیل رشد قابل توجه صادرات ارمنستان به کشور روسیه بوده است.

حالا حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر در امور بازرگانی اعلام کرده است: در گام اول هدف ما اجرایی کردن تفاهم‌نامه تعرفه تجارت ترجیحی است و در مراحل بعد به دنبال پیوستن به این اتحادیه هستیم. موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از 5 آبان ماه امسال اجرایی می‌شود.  این موافقتنامه شامل 862 قلم کالا است که 502 قلم از آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است و 360 قلم هم ترجیحات اعطایی ما به اتحادیه اوراسیا است. براساس صحبت های او، پس از یک سال اجرای موافقتنامه، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع خواهد شد و ظرف 3 سال باید موافقتنامه تجارت آزاد را مذاکره و امضا کنیم.

در همین باره، مرتضی میری عضو کنفدراسیون صادرات ایران گفته است: ایران از چهارم آبان امسال رسماً عضو اتحادیه اوراسیا می‌شود و ۵۰۲ قلم کالا از ایران بدون تعرفه صادر خواهد شد. وقتی دولت عضو پیمان اوراسیا می‌شود طبیعتاً بقیه کارها را بخش خصوصی باید انجام دهد اما متأسفانه در زمان پیوستن به این پیمان از بخش خصوصی استفاده نمی‌شود از این روست که عموم هیئت‌هایی که وارد ایران می‌شوند فروشنده هستند.

حجم تجارت اوراسیا چقدر است؟

مطابق آخرین اطلاعات تجاری سال 2018، اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مجموع بازار مصرف 181 میلیون نفری و تولید ناخالص داخلی حدود 1.9 تریلیون دلاری، حدود 548 میلیارد دلار به جهان صادرات داشته و 318.5 میلیارد دلار کالا نیز از جهان وارد کرده است. در میان کشورهای اتحادیه، فدراسیون روسیه بیشترین میزان جمعیت، تولید ناخالص داخلی و حجم تجارت با جهان را داشته است. بیشترین نرخ تورم متعلق به کشور قزاقستان با 6 درصد و بیشترین نرخ بیکاری نیز متعلق به کشور ارمنستان با 18.1 درصد بوده است. کشور قرقیزستان با تورم 1.5 درصدی و تولید ناخالص داخلی 8.1 میلیارد دلاری، کمترین نرخ تورم و تولید ناخالص داخلی و کشور بلاروس با 0.8 درصد کمترین نرخ بیکاری را داشته اند.

بر اساس آمارهای مرکز تجارت بین المللی، در سال 2018 حدود 0.3 درصد از واردات این کشورها از ایران بوده است. در میان کشورهای عضو این اتحادیه، سهم ایران در تامین نیاز وارداتی کشور ارمنستان (حدود 5.6 درصد) بیش از سایر کشورها بوده و حدود 4 درصد از صادرات کاالیی این کشور نیز به ایران بوده است.

عناوین برگزیده