تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۶۰۶۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تقاضای صنایع پایین‌دست آلومینیوم از دولت:

آلومینیوم را بر اساس نرخ جهانی قیمت‌گذاری کنید

می متالز - صنایع پایین‌دست آلومینیوم که سال گذشته از نبود شمش در رنج بودند، این‌روزها به دلیل عرضه‌های منظم شمش آلومینیوم در بورس کالا، از نبود مواد اولیه گلایه‌مند نیستند.
آلومینیوم را بر اساس نرخ جهانی قیمت‌گذاری کنید

به گزارش می متالز، از سوی دیگر با در پیش گرفتن سیاست‌های بانک مرکزی در بازار و نزدیک شدن نرخ ارز آزاد و نیمایی به یکدیگر که سبب حذف رانتخواری در بازار شده، تقاضای این بازار نیز مسیر واقعی پیدا کرده است. اما تولیدکنندگان در این صنعت از رکود تورمی گلایه دارند و نبود تقاضا را سبب کاهش گردش مالی خود می‌دانند. از این‌رو معتقدند، فرمول قیمت‌گذاری داخلی آلومینیوم که سال گذشته باتوجه به نوسان نرخ ارز و تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی تعریف شده بود، هم‌اکنون نیاز به تغییر دارد و باید سمت و سوی جهانی پیدا کند.

 

تقاضای تعدیل قیمت‌های داخلی

درباره وضعیت این روزهای بازار آلومینیوم، ابوالفضل رضایی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: در حوزه آلومینیوم با توجه به رکود تورمی که در کشور به‌وجود آمده، سطح تقاضا کاهش پیدا کرده و سبب شده این بازار در رکود نسبی به‌سر ببرد.
رضایی در ادامه با اشاره به نوسان نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته با توجه به نوسان نرخ ارز و تفاوت نرخ ارز آزاد با نیمایی، تقاضای کاذب اما قابل‌توجهی در بازار وجود داشت و صادرات نیز به نوبه خود رونق داشت. اما هم‌اکنون با فروکش کردن نرخ ارز و تفاوت نرخ ارز نیمایی با آزاد، رانت‌ها از بین رفته و همین موضوع سبب شده صادرات نیز کاهش پیدا کند. با کاهش جهش‌های نرخ ارز، رونق بازار داخلی نیز از تب و تاب گذشته افتاده است.
وی با اشاره به واقعی بودن بازار عنوان کرد: هم‌اکنون تقاضای بازار یک تقاضای واقعی است که تا پیش از این به دلیل نوسان نرخ ارز، کاذب بود.
دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون نرخ آلومینیوم در بازار چگونه است، عنوان کرد: هم‌اکنون نرخ آلومینیوم در بازار متناسب با بازار جهانی و واقعی است، البته نوسان در سطح پایینی است.
رضایی در ادامه با اشاره به سیاست‌های مالی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف نرخ ارز آزاد با نیمایی، نرخ آلومینیوم به ‌گونه‌ای تعریف شده بود که قیمت‌های داخلی پوشش داده می‌شد. اما با توجه به سیاست‌هایی که بانک مرکزی در پیش گرفته و همچنین نزدیک شدن نرخ ارز آزاد و دولتی، تقاضای ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که قیمت‌های آلومینیوم تاحدودی تعدیل شود و فرمول قیمت‌گذاری را تغییر دهند و آن را متناسب با نرخ شمش‌های آلومینیوم جهانی و صادراتی تعیین کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر دولت باید با قوانین ساده به بازار صادراتی رونق دوباره بخشد. البته درحال‌حاضر نرخ مواد اولیه در کشور همچنان بالا بوده و این موضوع بخشی از موارد صادراتی را تحت‌شعاع خود قرار داده است.
دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به این پرسش که با مشکل مواد اولیه روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: تا پیش از این با مشکل مواد اولیه روبه‌رو بودیم اما هم‌اکنون در تامین مواد اولیه مشکل خاصی نداریم. ایرالکو به صورت منظم در بورس کالا شمش آلومینیوم عرضه می‌کند، از این‌رو تقاضا نیز واقعی شده‌ است.
رضایی در پایان تاکید کرد: با توجه به رکود بازار، تقاضای آنچنانی وجود ندارد اما در کل بازار در شفافیت کامل به‌سر می‌برد و امیدواریم این روال ادامه‌ داشته باشد تا بازار با افزایش تقاضا و رونق همراه شود.

 

بازار به تعادل رسیده است

همچنین درباره وضعیت فعلی بازار صنایع پایین‌دست آلومینیوم، افشین مقتدر، مدیرعامل آلومینیوم پارس عنوان کرد: درحال‌حاضر بازار آلومینیوم در رکود به‌سر می‌برد و واحدهای تولیدکننده از مشکل کمبود نقدینگی در رنج هستند.
مقتدر با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی و منطقی شدن بازار خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌هایی که بانک مرکزی در پیش گرفته است، نرخ ارز نیمایی و آزاد به یکدیگر نزدیک شده‌اند و همین موضوع بازار را به تعادل رسانده‌ است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با از بین رفتن فاصله نرخ ارز نیمایی و آزاد زمینه رانتی که پیش از این به‌وجود آمده بود از بین رفته و در ادامه سبب واقعی شدن تقاضا در بازار شده است. از سوی دیگر با نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به آزاد، واردات دیگر مزیت‌های قبل را ندارد و در صورت نیاز واردات انجام می‌شود.
این فعال حوزه آلومینیوم در ادامه یادآور شد: همچنین صنایع پایین‌دست آلومینیوم در تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستند و شمش آلومینیوم به صورت منظم عرضه می‌شود.
ایرالکو عرضه‌های منظم دارد و همچنین هرمزال و المهدی وارد بازار شده‌اند.
مقتدر در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت‌ها متعادل شده است اما بازار در حالت کلی در رکود به‌سر می‌برد.

عناوین برگزیده