تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۶۰۷۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس به سؤال نمایندگان پاسخ داد

اظهارات ظریف درباره اقدامات اقتصادی دستگاه دیپلماسی

می متالز - محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی که نمایندگان درباره اقدامات این وزارتخانه برای بهبود روابط اقتصادی، ارتقای دیپلماسی اقتصادی و ارتقای جایگاه ایران در صحنه جهانی داشتند نکاتی را یادآور شد و تأکید کرد که موضوع اقتصاد مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی است اما این وزارتخانه تصدی‌گری را بر عهده ندارد.
اظهارات ظریف درباره اقدامات اقتصادی دستگاه دیپلماسی

به گزارش می متالز، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جلسه علنی امروز مجلس، به سؤالاتی که از سوی نمایندگان شده بود، پاسخ داد.

محمدجواد ظریف در پاسخ به نمایندگانی که درباره اقدامات این وزارتخانه برای بهبود روابط اقتصادی، ارتقای دیپلماسی اقتصادی و ارتقای جایگاه ایران در صحنه جهانی توضیح خواسته بودند، نکاتی را یادآور شد و تأکید کرد که موضوع اقتصاد مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی است اما این وزارتخانه تصدی‌گری را بر عهده ندارد.

- در حال حاضر موضوع اقتصاد مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی ماست و بر این اساس معاونت اقتصادی را تشکیل دادیم.

- دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی مدتی است که تشکیل شده و وظیفه اصلی آن هماهنگی کارهای مختلف کشور در دستگاه‌های خارجی است. این دبیرخانه هر دو هفته یک‌بار با معاونت وزارتخانه‌های دیگر جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و همچنین آنان جلساتی را با سفرای ایران در کشورهای مختلف برگزار می‌کنند که آخرین تحولات اقتصادی را ارائه دهند.

- تاکنون سفرای ما در کشورهای همسایه و همچنین چین و ژاپن در این دبیرخانه حضور یافته‌اند و مباحثی درباره دیپلماسی اقتصادی مطرح شده است.

- ما برای استان‌ها اداره ویژه‌ای تشکیل داده‌ایم تا امکانات استان‌ها برای جذب سرمایه مورد ارزیابی قرار گیرد و در این راستا، تاکنون در معاونت اقتصادی چند جلسه بین استانداران و سفرا تشکیل شده است.

- همچنین یک پایگاه اطلاع‌رسانی در معاونت دیپلماسی تشکیل شده که در آن اطلاعات اقتصادی کشورها در اختیار بخش خصوصی و دولتی قرار می‌گیرد که این امر در ارتقای فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی تأثیر بسزایی دارد و همچنین ما اطلاعات ایران را در اختیار بخش خصوصی خارجی قرار می‌دهیم.

- اقدام دیگری در این مورد انجام شد، ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که امکان ویژه‌ای را برای ایران فراهم می‌کند تا بتواند با همسایگان خود ارتباط ویژه‌ای را از حیث اقتصادی و تجاری برقرار کند. با اجرا شدن توافق اوراسیا در اواسط آبان ماه قطعاً شاهد تأثیرات بسزای حضور ایران در این اتحادیه خواهیم بود.

- برای ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در سطح جهان، ما حمایت از ایرانیان خارج از کشور را وظیفه خود می‌دانیم و هرگونه اقدامی برای جلوگیری از تضییع حقوق آنان انجام می‌دهیم. دو ایرانی مقیم خارج از کشور به شکل غیرقانونی و به درخواست آمریکا در زندان بودند که یک ایرانی آزاد شده است و به دنبال آن هستیم که از طریق گفت‌وگو آزادی فرد دوم را به نتیجه برسانیم.

- وظیفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه نیست، صرفاً وظیفه ما تسهیل این اقدامات است و دستگاه‌های ذی‌ربط باید آن را انجام دهند.

- سفرای ما موظف به شناخت سرمایه‌گذاران هستند و باید اطلاعات لازم را در اختیار آنان بگذارند تا سرمایه‌گذاران در ایران حضور یابند؛ اما مراحل اجرای مقررات داخلی و قوانین که موجب معطلی سرمایه‌گذاران می‌شود، ربطی به وزارت خارجه ندارد.

- ما هر روز افرادی را جهت سرمایه‌گذاری در کشورمان به دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی می‌کنیم اما پس از معرفی، دیگر وظیفه ما نیست که اقدامی انجام دهیم و مداخله ما باعث اخلال در سیستم سایر دستگاه‌ها می‌شود و فساد آور است.

- اجرای وظیفه اقتصادی دستگاه دیپلماسی، با مشکلات دیگری به‌ویژه تحریم‌های آمریکا مواجه است و فشار حداکثری آمریکا، مانع تحقق بسیاری از اقداماتی شده که ما در برنامه خود داشتیم؛ اما کماکان در همه این زمینه‌ها تلاش می‌کنیم.

- وزارت امور خارجه مسئولیت تسهیل را بر عهده دارد نه مسئولیت انعقاد و انجام قرارداد را؛ پس اگر موردی است که سفیر ما در این زمینه تعلل کرده، لطفاً به بنده بگویید که قطعاً پیگیری می‌کنم.

- اگر مردم ایراد و اشکالی از روش یک فرد در سفارتخانه‌ای از کشورمان داشته باشند، می‌توانند به شکل مستقیم به بنده ایمیل بزنند و بنده تمامی موارد را شخصاً پیگیری می‌کنم تا این موارد به نتیجه برسد.

- سفرای ما در افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان و روسیه با استانداران گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد جلساتی را برگزار کرده‌اند و محوریت تحریم‌ها، تحولات ارزی، مالی، بانکی و حمل‌ونقل، ترانزیت و انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین برنامه‌ریزی برای سایر کشورهای همسایه یعنی ترکیه، عراق، قطر، عمان و کویت هم در حال انجام است.

- ما پایگاه داده‌های خارجی را به سفارتخانه‌ها ابلاغ می‌کنیم و آنها موظف‌اند که به ما اطلاعات را ارائه دهند و ما اطلاعات را در سامانه قرار می‌دهیم اما پایگاه داخلی را کسی موظف نیست که در اختیار ما بگذارد. ما از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها درخواست می‌کنیم و هر اطلاعاتی که آنان به ما بدهند، در پایگاه قرار می‌دهیم.

- برنامه اقتصاد مقاومتی بر سه حوزه واردات متشکل از توریسم، سرمایه و تکنولوژی و سه حوزه صادرات متشکل از کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی انسانی متمرکز است که این موارد موضوعاتی است که به شکل جدی از ابتدای دولت دوازدهم به‌عنوان ابر اولویت خود دنبال کردیم.

- در شرایط بسیار نامساعد بین‌المللی به دلیل وضع تحریم‌های ظالمانه، ایالات‌متحده و همچنین در شرایطی که در داخل کشور ما وظیفه هماهنگی و تسهیلگری داریم، دستگاه‌های مختلف باید در این زمینه با ما همکاری کنند.

- یکی از بخش‌های موفق وزارت خارجه، بخش دیپلماسی اقتصادی بوده است و معاون مربوطه در این بخش از ابتدای صبح تا آخر شب صرفاً در حال پیگیری است تا مشکلات داخلی برای سرمایه‌گذاری را حل‌وفصل کند.

- بسیاری از مواردی که ما برای دور زدن تحریم‌ها معرفی می‌کنیم، با توجه به ملاحظاتی که دوستان ما در بخش خصوصی و دولتی دارند، به نتیجه نمی‌رسد اما ما وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهیم.

- ما نیستیم که در لحظه آخر قرارداد را می‌بندیم بلکه ما صرفاً موظف هستیم که زمینه انعقاد قرارداد را فراهم کنیم تا مسئولان مختلف و بخش خصوصی اقدامات خود را انجام دهند.

- بیشترین توجه ما در عرصه سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی است به همین دلیل تعداد زیادی از آنان در سفرهای خارجی ما حضور پیدا می‌کنند تا زمینه را برای همکاری آنان با سایر کشورها فراهم کنیم.

- برنامه ۲۵ ساله همکاری با چین، برنامه‌ای است که به شکل متوازن و با در نظر گرفتن اولویت‌های کشور توسط دستگاه‌های مختلف تدوین و در سفر گذشته بنده به چین ارائه شد و نشان‌دهنده اهمیتی است که ما به روابط با چین می‌دهیم.

- برنامه با روسیه هم به‌خوبی پیش می‌رود، روابط با همسایگانی چون عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و قطر به‌خوبی و با جدیت دنبال می‌شود اما برای ملاحظاتی که این کشورها دارند و برنامه جلوگیری از اینکه گرفتار تحریم‌های ظالمانه آمریکا شوند. ما بیشتر به رسیدن به منافع ملی کشور اهمیت داده و به تبلیغات اهمیت زیادی نمی‌دهیم.

عناوین برگزیده