تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۶۰۸۴۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
حذف جذابیت‌های کاذب یک بازار

کسی برای دپو مس نمی‌خرد

می متالز - بازار مس نیز مانند سایر بازارهای صنایع معدنی در آرامش به‌سر می‌برد. تولیدکنندگان در این صنعت معتقدند، این‌روزها بازار مس به تقاضای واقعی خود رسیده و کسی برای دپو کردن کاتد مس خرید نمی‌کند.
کسی برای دپو مس نمی‌خرد

به گزارش می متالز، از سوی دیگر، شاهد عرضه‌های منظم کاتد مس در بورس کالا هستیم و پایین‌دست این صنعت از نبود مواد اولیه گلایه‌ای ندارند اما نگران این هستند که اگر بازار از رکود تورمی خارج نشود، ممکن است این رکود طول بکشد.

 

بازار مس در رکود

درباره وضعیت این‌روزهای بازار مس، مجید دیانت، کارشناس حوزه مس اظهار کرد: بازار مس این‌روزها تا حد زیادی در رکود به‌سر می‌برد. البته موضوع این است که این‌روزها به‌طور کلی بازار در رکود به‌سر می‌برد و توان تولید کاهش یافته و به‌دنبال خود بسیاری از بازارها را دچار رکود کرده است.
دیانت در پاسخ به این پرسش که آیا امسال مس با افزایش تولید روبه‌رو بوده است، عنوان کرد: در امسال افزایش تولید آنچنانی نداشته‌ایم و این موضوع در خریدهای بورس کالا نیز قابل‌مشاهده است.
وی با اشاره به اینکه قانون صادراتی نیز سبب کاهش صادرات مس شده است، گفت: از یک‌سو قوانین دولتی دست‌وپاگیر بوده و از سوی دیگر درصد عوارض و مالیات صادرات بالاست. به علاوه اینکه در این میان، کاهش اختلاف نرخ دلار آزاد و نیمایی جذابیت بازار را از بین برده است.
این کارشناس با اشاره به عواملی که بر بازار تاثیرگذار است، عنوان کرد: از یک‌سو تحریم‌های امریکا بر بازار تاثیرگذار است و از سوی دیگر نرخ دلار. هم‌اکنون بازارهای صادراتی کمرنگ شده و دچار تحریم نیز هستیم.
دیانت در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها محرک بازار که عاملی برای تقاضا در جهت انبار کردن کالاها بود، اختلاف نرخ دلار نیمایی و آزاد بود. اما از زمانی که ارز به تک‌نرخی شدن نزدیک شده، بازار را هم به رکود برده است. هرچند تقاضای سال گذشته کاذب بود، اما در حال‌حاضر می‌توانیم ادعا کنیم که تقاضای هفتگی مس کاتد واقعی شده است و کسی با این هدف که هفته آینده قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، خریدی انجام نمی‌دهد و درحقیقت براساس نیاز خود خرید می‌کند. همچنین عرضه‌ها در بورس کالا به‌طور کامل شفاف شده‌ است.
دیانت ادامه داد: اگر هم‌اکنون بازار در رکود به‌سر می‌برد، درحقیقت حاصل رکود تورمی در کشور است. این رکود در صنعت بسیار عمیق‌تر از بخش‌های دیگر است، از این‌رو این بخش نیازمند حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان است، به‌ویژه در زمینه قوانین نیازمند تغییرات اساسی هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مس نمی‌تواند به سمت بازار صادراتی برود، اظهار کرد: مس در کشور بیشتر به صورت مواد خام صادر می‌شود، در حالی که اگر محصولات را به صورت فرآوری‌شده صادر کنیم، می‌توانیم ارزش‌افزوده بیشتری خلق کنیم. اما در کل موضوع این است که جذابیت‌های صادراتی نیز کمتر از سال گذشته شده است.
این کارشناس مس در ادامه عنوان کرد: موضوع دیگر آن است که شرکت‌های پایین‌دست مس با یکدیگر رقابت سالمی ندارند. برای نمونه شرکت‌های بزرگ که بیشتر دولتی هستند و در بورس کالا عرضه دارند، باید مالیات خود را به‌موقع پرداخت کرده و فاکتورهای این شرکت‌ها پرداخت ۹درصد ارزش‌افزوده را داشته باشد. درکل مالیات این شرکت‌ها به‌طور شفاف پرداخت می‌شود. اما در مقابل، ممکن است شرکت‌های کوچک‌تر به لحاظ مالیاتی به این دقت کنترل نشوند و اگر ۹درصد مالیات‌افزوده را پرداخت نکنند، حاشیه سود بیشتری خواهند داشت. البته این شرکت‌های کوچک شرکت‌های ضعیفی هستند. اما این اختلاف‌ها در این بازار ضعیف ممکن است به ضرر واحدهای بزرگ تمام شود. در بازار مس این شرکت‌های کوچک که فرار مالیاتی دارند، بسیار هستند و این ۹درصد در بازار مس جذابیت‌های بسیاری برای این شرکت‌های کوچک ایجاد کرده است.
دیانت ادامه داد: اگر قوانین و نظارت‌ها به صورت یکدست اعمال شود، درنهایت به سود آن صنعت و بازار آن خواهد بود و اگر قرار است مالیات بپردازند، باید همگی بپردازند.
وی با اشاره به نرخ جهانی مس تصریح کرد: تا پایان امسال میلادی براساس پیش‌بینی‌ها، نرخ جهانی مس هر تن ۶ تا ۶۱۰۰تن افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که نرخ دلار نیمایی نیز حدود ۱۱هزار تومان باقی بماند. از این‌رو با این وضعیت قیمتی ممکن است در ۶ ماه آینده شاهد جذابیت‌هایی در صنعت مس باشیم.
 این کارشناس مس در ادامه خاطرنشان کرد: در کل اگر قوانین به شکل یکسان اعمال شود و دولت در بازار دخالتی نداشته باشد، تقاضا راه خود را به‌درستی پیدا خواهد کرد. اما درحال‌حاضر بازار با رکود تورمی روبه‌رو است و اگر از این رکود تورمی گذر کنیم، به یقین از پس تحریم‌ها نیز برخواهیم آمد.
دیانت در پایان یادآور شد: هم‌اکنون تقاضای واقعی بر بازار صنعتگران حاکم است که آن هم به صورت محدود و در سطح پایینی قرار دارد. البته این موضوع در بلندمدت نگران‌کننده است.

 

آلیاژهای مسی متقاضی ندارند

بازار پایین‌دست مس این‌روزها در رکود نسبی به‌سر می‌برد. این مطلب را رضا طاهرزاده، تولیدکننده پایین‌دست حوزه مس عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون بازار مس به ثبات نسبی رسیده است، البته این ثبات بیشتر ناشی از تثبیت نرخ دلار است.
طاهرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته شاهد بوده‌ایم که هر زمان بازار ارز با ثبات همراه بوده، به دنبال آن بازار مس نیز به ثبات لازم رسیده است.
وی با اشاره به تامین مواد اولیه در پایین‌دست مس بیان کرد: البته کاتد مس در بورس کالا به‌طور منظم عرضه می‌شود اما موضوع آن است که گاهی این عرضه‌ها به صنایع پایین‌دستی نمی‌رسد.
این فعال حوزه مس در ادامه با اشاره به تقاضای بازار خاطرنشان کرد: در صنایع پایین‌دست مس به‌ویژه در زمینه آلیاژها بازار دچار کاهش تقاضای شدیدی است.
این درحالی است که سرمایه در گردش واحدها افزایش پیدا نکرده و حتی باوجود تورمی که پشت‌سر گذاشته‌ایم، کاهش نیز داشته است.
طاهرزاده در ادامه بااشاره به دخالت‌هایی که دولت در بازار انجام می‌دهد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی بازار این است که دولت همواره به جای نظارت بر بازار، متولی آن شده و آن را کنترل می‌کند.
وی همچنین به صادرات اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر آن است که دولت با آیین‌نامه‌های گوناگون تولیدکنندگان را دچار سردرگمی کرده است. این موضوع درباره صادرات نیز صدق می‌کند و صادرکنندگان هربار با قوانین جدیدی روبه‌رو می‌شوند که این موضوع سبب کاهش صادرات نیز شده است.

عناوین برگزیده