تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۶۰۹۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاری ١٨٠ میلیارد ریالی برای ایجاد واحد فرآوری سنگ در آذربایجان‌غربی

می متالز - معاون امور معادن وصنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: با هدف جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی این استان واحد کنسانتره سنگ آهن و واحد فرآوری خاک نسوز با سرمایه‌گذاری ١٨٠ میلیارد ریال در استان راه‌اندازی می‌شود.
سرمایه‌گذاری ١٨٠ میلیارد ریالی برای ایجاد واحد فرآوری سنگ در آذربایجان‌غربی

به گزارش می متالز، پریسا عابدپور روز سه‌شنبه افزود: ١٣٠ میلیارد ریال از این میزان برای احداث واحد کنسانتره سنگ آهن درنظر گرفته شده است و با راه‌اندازی این واحد برای ١٠٠ نفر اشتغال‌زایی می‌شود.
وی ادامه داد: مواد اولیه واحد فرآوری کنسانتره سنگ آهن از پنج معدن آهن موجود در استان تامین می‌شود.
وی بیان کرد: با ایجاد این واحد فرآوری زمینه اشتغال مستقیم در منطقه فراهم می‌شود و ارزش افزوده مواد معدنی منطقه افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت های خوبی در زمینه فرآوری خاک نسوز در آذربایجان‌غربی وجود دارد، گفت: برای راه اندازی این واحد ۵٠ میلیارد ریال سرمایه در نظر گرفته شده است.
معاون امور معادن وصنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان‌غربی گفت: احداث یک واحد فرآوری در این بخش یکی از نیاز های استان بود که تفاهم‌نامه احداث این واحد نیز با مشارکت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور به امضا رسید.
عابدپور اظهار داشت: با راه‌اندازی این واحد برای ٣٠ نفر از جوانان این استان زمینه اشتغال فراهم می‌شود.
وی اعلام کرد: با هدف جلوگیری از خام فروشی سنگ‌های تزئینی در استان پیگیر ایجاد واحد سنگبری بزرگ مقیاس در استان با مشارکت و همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران هستیم.
وی با اشاره به اجرای طرح‌های فرآوری معدنی طی سال‌های اخیر در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در حال حاضر سه واحد فرآوری در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می‌شود.
بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود ولی معادن سنگ این استان با مشکلات عدیده‌ای چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.
اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.
آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.
محدوده آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل ' اشنویه – خوی'، 'مریوان – مهاباد' و شاهین دژ – ماهنشان' قرار گرفته است.

عناوین برگزیده