تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۶۱۰۳۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

استخراج 36 نوع ماده معدنی از معادن استان مرکزی

می متالز - رییس صنعت معدن استان مرکزی گفت: 36 نوع ماده معدنی در معادن استان در حال استخراج است که بیشترین تعداد مربوط به معادن تراورتن به میزان ۱۰۰ فقره و سنگ لاشه ۹۷ فقره است.
استخراج 36 نوع ماده معدنی از معادن استان مرکزی

به گزارش می متالز، محمدرضا حاجی پور اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری، ۳۵۵ جواز تاسیس و ۱۲۸ پروانه بهره‌برداری صادر شده که به ترتیب ۱۰هزار و ۲۳۵ و 1375 شغل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در دو حوزه ذکر شده، بیان کرد: در حوزه پروانه بهره برداری سه هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال و در حوزه جواز تاسیس ۶۶هزار و ۷۳۴میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: در تاریخ ذکر شده ۸۰۴ طرح دارای پیشرفت در استان مرکزی با اعتباری بالغ بر ۱۰۹هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال در حال اجراست که این مهم بیش از ۳۴ هزار فرصت شغلی جدید را به دنبال خواهد داشت.

حاجی پور بیان کرد: همچنین  ۲۵۵ طرح صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان مرکزی با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار و ۵۲۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که این مهم بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۵۴ معدن دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت استخراج ۲۵ میلیون تن و ذخیره قطعی ۷هزار و ۱۳۳ میلیون تن و اشتغال بیش از 4000 نفر با سرمایه گذاری 3165 میلیارد ریال در استان وجود دارد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: در بخش معدن ۲۷ پروانه بهره اکتشاف و ۱۷ فقره گواهی کشف و ۲۳ پروانه بهره برداری صادر شده و حقوق دولتی واریزی به خزانه ۳۵۵ میلیارد ریال بوده است.

حاجی پور در خصوص وضع موجود معادن استان گفت: ۳۶ نوع ماده معدنی در معادن استان در حال استخراج است که بیشترین تعداد مربوط به معادن تراورتن به میزان ۱۰۰ فقره و سنگ لاشه ۹۷ فقره است. بیشترین تعداد معادن در شهرستان های محلات (۱۳۱معدن)، ساوه (۱۰۲معدن) و زرندیه (۶۷ معدن) است.

وی در خصوص ثبت سفارشات تا پایان شهریور ۹۸ گفت: تعداد درخواست های در این خصوص ۴۴۷۲ فقره، تعداد ثبت سفارش انجام شده ۴۲۵۹ فقره و نسبت ثبت سفارش صورت پذیرفته به درخواست ها ۹۶ درصد است.

وی در رابطه با آمار صادرات ۶ ماهه استان مرکزی گفت: ارزش صادرات غیرنفتی استان در ۶ ماهه اول سال ۵۱۱ میلیون دلار به وزن ۹۱۲هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰درصد از لحاظ وزنی افزایش و دو درصد از لحاظ ارزشی کاهش داشته است.

وی  افزود: این میزان صادرات به ۶۸ کشور دنیا انجام شده که مهمترین کشورهای هدف صادرات، افغانستان، ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان بوده و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۵۶۰ دلار محاسبه شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: عمده محصولات صادراتی استان شامل فراورده‌های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، آبمیوه‌ها، مواد شیمیایی، انواع شیشه، مصنوعات ریخته گری، الیاف پلی استر، گوشت، احشا خوراکی و گل و گیاه است.

حاجی پور در خصوص واردات بیان کرد: از ابتدای سال جاری ۲۴۲ میلیون دلار واردات به استان با رشد ارزشی ۳۹ درصدی و رشد ۲۰ درصدی وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت شده که عمدتا مربوط به پودرآلومینا، بادام زمینی، آندکربنی، کویل آلومینیوم، خط تولید آمپول، مواد اولیه آبمیوه، شمش آلومینیوم، لوله و میلگرد فولادی، پاکت آبمیوه و پنبه است.

وی با بیان اینکه محصولات وارداتی از ۴۵ کشور به استان وارد شده اضافه کرد: چین، ترکیه، آلمان، امارات متحده عربی و برزیل عمده کشورهای وارد کننده بوده‌اند.

عناوین برگزیده