تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۰
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۶۱۰۳۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سهم ایران از تجارت سنگ مطلوب و قابل قبول نیست

می متالز - رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران گفت: سهم ایران از تجارت سنگ در دنیا مطلوب و قابل قبول نیست.
سهم ایران از تجارت سنگ مطلوب و قابل قبول نیست

به گزارش می متالز، بهرام شکوری ظهر امروز در آیین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ استان مرکزی با اشاره به وضعیت تولید و فناوری سنگ در دنیا اظهار داشت: سالانه میزان 140 میلیون تن سنگ در دنیا تولید می شود که 70 درصد از این تولیدات به کشورهای چین، هند و برزیل مربوط است.

وی افزود: سال 2017 بیش از 27 میلیارد دلار تجارت سنگ در دنیا انجام شده که از این میزان چین 35.8، ایتالیا 13.5، ترکیه 12.1، هند 8.1 و برزیل 7 درصد از این تجارت را به خود اختصاص داده اند اما سهم کشور ما از این دستاورد تنها 1 درصد بوده که مطلوب نیست.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: میزان 3/4 میلیارد تن ذخایر سنگی در کشور وجود دارد که اگر بخواهیم این ظرفیت را در نظر بگیریم باید حداقل 20 درصد در درامد ارزی سنگ سهم داشته باشیم و استفاده از این ظرفیت اشتغال و درامدزایی راهم به دنبال دارد.

شکوری ادامه داد: امروزه هدف اصلی فراوری سنگ بر مبنای کاهش ضایعات تا میزان صفر است و باید گفت بسیاری از مجامع تولیدی از ضایعات فراوری سنگ هم ارزش افزوده تولید می کنند، در بعضی مواقع سیاست گذاری ها با فعالیت های حوزه سنگ همخوانی ندارد و زحمات این عرصه تضییع می شود.

وی عنوان کرد: سالیانه 15 میلیون تن سنگ از معادن داخلی خارج و 90 درصد آن در داخل کشور فراوری و تنها 10 درصد از آن صادر می شود، معادن تولید سنگ کشور هند 30 درصد از تولیدات خود را به صورت کوپ، در ترکیه 20 درصد کوپ و 80 درصد به صورت فراوری و در کشور ایتالیا 22 درصد به صورت کوپ و 60 درصد به صورت فراوری شده صادر می شود.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در راستای رفع موانع پیشرفت حوزه فعالیت صنعت سنگ باید بکوشیم تا کارهای پژوهشی در انجمن سنگ تقویت شود، امروز باید بکوشیم تا تولید بیشتر و فروش بیشتر داشته باشیم زیرا اگر سرمایه گذاری کنیم برای آیندگان کار صحیح را انجام داده ایم.

شکوری بیان کرد: تلاش ما باید بر مبنای ایجاد ارزش افزوده بیشتر از صنعت سنگ باشد زیرا اگر تنها به دنبال فراوری سنگ باشیم و از صدور سنگ کوپ ممانعت کنیم ذخایر و منابع سنگی ما ارزش خودرا در زمان از دست می دهند و صنایع جایگزین نقش آن ها را کمرنگ می کند.

عناوین برگزیده