تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۶۱۰۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
حضور چشمگیر خارجی‌ها در نمایشگاه صنعت فلزات گرانبها و طلای اصفهان

درخشش طلای ایران در اصفهان

میم تالز - سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گرانبها، طلا، سنگ‌های قیمتی، ساعت و ماشین‌آلات وابسته به مدت ۴روز با حضور ۱۱۴شرکت داخلی، ۷شرکت ایتالیایی و نمایندگانی از ترکیه در اصفهان گشایش یافت.
درخشش طلای ایران در اصفهان

به گزارش می متالز، در این نمایشگاه شرکت‌هایی از اصفهان، تهران، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قم، اهواز و یزد آخرین دستاوردهای خود در حوزه طلا، فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی را به نمایش گذاشتند.
در نمایشگاه طلای امسال که با انسجام بیشتری نسبت به نمایشگاه طلای سال گذشته برگزار شد، تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات، تجهیزات و ابزار طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی، تولیدکنندگان و واردکنندگان طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها و انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط با موضوع نمایشگاه در این رویداد نمایشگاهی حضور یافتند.
ویژگی‌های نمایشگاه امسال نسبت به دوره‌های گذشته را می‌توان رشد ۶۰درصدی از نظر تعداد مشارکت‌کنندگان، توزیع متوازن جغرافیایی مشارکت‌کنندگان از سراسر کشور و پوشش گروه‌های کالایی تعیین شده برای نمایشگاه به ویژه از نظر گالری‌دارها و سازندگان مصنوعات طلا و جواهر دانست.
رئیسان اتحادیه‌های طلا و جواهر سراسر کشور، مسئولان اداره‌های استاندارد از استان‌های مختلف و مدیران گمرکات سراسر کشور برای حضور در این نمایشگاه دعوت شدند که بنا به پاسخ‌های رسیده، بسیاری از آنها از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
از جمله برنامه‌های جانبی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گرانبها، طلا، سنگ‌های قیمتی، ساعت و ماشین‌آلات وابسته اصفهان، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و آموزش همزمان با نمایشگاه و تدوین سند حرفه طلا و جواهرسازی با همکاری اداره کل استاندارد استان اصفهان، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه علمی کاربردی طلا و جواهر تهران از جمله برنامه‌های جانبی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گرانبها، طلا، سنگ‌های قیمتی، ساعت و ماشین‌آلات وابسته اصفهان به شمار می‌روند.

 

تجهیزات ایرانی‌ها خوب بود

سفیر ایتالیا در ایران ضمن تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه طلا و سنگ‌های قیمتی اصفهان گفت: ما از نمایشگاه بازدید و مشاهده کردیم تعداد زیادی از مشارکت‌کنندگان از کشورهای ایتالیا در این نمایشگاه حضور دارند.
جوزپه پرونه افزود: می‌خواهم از شرکت‌کنندگان ایرانی و ایتالیایی که تجهیزات بسیار خوبی از این صنعت را ارائه دادند قدردانی کنم. این تجهیزات نتیجه زحمات و تخصصی بوده که ایتالیایی‌ها در سال‌های متمادی به‌دست آوردند.
سفیر ایتالیا در ایران تصریح کرد: برخی از این شرکت‌ها در گذشته هم با ایران همکاری می‌کردند اما برخی شرکت‌ها برای نخستین بار به ایران آمدند تا همکاری کنند اما این موضوع چالش‌هایی را در زمینه بین‌المللی ایجاد می‌کند که همگی از آن آگاه هستیم.
وی اضافه کرد: همچنین از تلاش‌ها و اقداماتی که سازندگان طلا و جواهر در ایران به ویژه شهر اصفهان انجام می‌دهند قدردانی می‌کنم. مایه مباهات است که شرکت‌های ایتالیایی و ایرانی می‌توانند دانش و تخصص خود را در اختیار هم قرار دهند. ما امروز اینجا هستیم تا با شرکت‌های ایرانی که با ایتالیایی‌ها قصد همکاری دارند و شرکت‌های ایتالیایی که با ایرانیها می‌خواهند همکاری کنند، کمک کنیم.
وی ادامه داد: با برخی مقامات اصفهانی از جمله استاندار اصفهان ملاقات کردیم که نشست بسیار خوبی بود.

 

حضور چشمگیر خارجی‌ها

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز گفت: به لطف فعالان اقتصادی و جواهر، امروز یکی از کیفی‌ترین نمایشگاه‌های استان در اصفهان برگزار می‌شود.
علی یارمحمدیان در این آیین افزود: این نمایشگاه، ملی و بین‌المللی است زیرا توسعه جغرافیایی پیدا کرد و از تمام کشور در آن حضور دارند و همچنین از لحاظ بین‌المللی مشارکت‌کنندگانی از ایتالیا و ترکیه در آن حضور دارند.
وی ادامه داد: در امسال، شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان، میزبان اتحادیه‌های طلا و جواهر کشور بود تا هم‌افزایی و هم‌صدایی در این راستا افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: با پیگیری شرکت نمایشگاه‌ها، اتاق بازرگانی، اتحادیه طلا، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی مشارکت‌کنندگانی که در این نمایشگاه حضور یافتند از پرداخت مالیات معاف هستند و این مشکلی است که سال‌های گذشته شرکت‌کنندگان با آن روبه‌رو بودند.
وی ادامه داد: بیش از ۶۰درصد ماشین‌آلات صنعت طلا در استان اصفهان تولید می‌شود، همجواری استان یزد با این استان که در تولید جواهرات ۲۱عیار زبانزد است، مشارکت شرکت‌کنندگان در نمایشگاه استان اصفهان را افزایش داده است.

 

روابط تجاری با ایتالیا افزایش یابد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: امیدواریم به‌وسیله صنعت طلا، سنگ‌های قیمتی، گردشگری و ماشین‌آلات وابسته، روابط تجاری با ایتالیا افزایش پیدا کند.
سیدحسن قاضی عسگر در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گرانبها، طلا، سنگ‌های قیمتی، ساعت و ماشین‌آلات وابسته اصفهان افزود: سازمان‌های اقتصادی استان عزم جدی برای حل مشکلات و مسائل استان دارند تا روال کسب و کار طی شود.
وی ادامه داد: کاری که در استان آغاز کردیم تشکیل شرکت سنگ‌های قیمتی بود که اکنون به حد بالندگی رسیده و امیدواریم با همکاری سازمان‌های اجرایی، این تشکل اقتصادی به بار بنشیند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان ادامه داد: از راه دیپلماسی و ارتباط بین‌المللی می‌توانیم مشکلات بسیاری را حل کنیم‌. متاسفانه در نظام دولتی، نرخ تمام شده انجام فرآیندها بسیار بالاست که شایسته نظام نیست و با کوتاه شدن و اصلاح فرآیندها باید هرچه سریع‌تر امور مردم را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: نقاط قوت و ضعف صنعت طلا باید شناسایی و تقویت شود. از این نظر نمایشگاه طلا مهم است و جزو اولویت‌های استان به شمار می‌رود.
قاضی عسگر اضافه کرد: گردشگری، نساجی، مد و پوشاک و صنعت طلا از اولویت‌های اجرایی استانداری اصفهان به شمار می‌رود‌. تحریم‌ها نشان داد نقاط ضعف زیادی در کشور داریم و از این فرصت باید استفاده کنیم تا نقاط ضعف برطرف شوند. از این رو مسائل و مشکلات باید اولویت‌بندی شوند تا مسئولان بتوانند به مشکلات رسیدگی کنند.

 

ارتقای صنعت طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان تصریح کرد: هدف برگزاری این نمایشگاه که با حضور ۱۱۴شرکت داخلی و ۷شرکت ایتالیایی و ترکیه برگزار شد، نهادینه کردن توسعه اندیشه بازار و توانمندسازی و شبکه‌سازی در قالب ارتقای طلایی‌ترین صنعت ایران‌زمین است.
هوشنگ شیشه‌بران افزود: رویکرد ۱۲دوره قبلی و نمایشگاه امسال، مورد توجه برنامه‌ریزی این آوردگاه تخصصی و وجه تمایز این رویداد و تمام نمایشگاه‌های ایران‌زمین است زیرا این رویداد یک نمایشگاه تجاری صرف نیست و غرفه به غرفه‌اش بوی دغدغه و تعهد می‌دهد.
وی اضافه کرد: در لایه‌لایه تفکر شرکت‌کنندگان این نمایشگاه، فکر دانش‌محور و دانش تعهدگرا به سمت اهداف متعالی جاری است. این نمایشگاه نماد تصمیم‌ها و تحقق تعامل‌هاست تا این صنعت روزهای طلایی‌تر داشته باشد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان بیان کرد: برای تحقق اهداف این رویداد تخصصی و باشکوه باید بدانیم جهانی شدن صنعت طلا با استانداردهای هویت بومی رویکردی است که می‌تواند مبتنی بر مبادلات اقتصادی در فراسوی مرزها باشد و این گام با ساخت شهرک طلا به اهداف خود نزدیک خواهد شد.
شیشه‌بران با بیان اینکه شهرک طلا و جواهر در کنار کارکرد اقتصادی و بازرگانی بر پایه بوم‌گردشگری اصفهان برپا شد تا با ساخت آن زمینه گردشگری را محقق کند، تصریح کرد: باید توجه کرد که اتحادیه طلا به سمت سوق دادن صنعت طلای نصف جهان حرکت خواهد کرد زیرا امکانی است که ظرفیت‌های بومی و نوین را تبدیل به امری جهانی می‌کند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: اراده اتحادیه بر توسعه آموزش پایه‌ریزی شده و دانش‌پذیری و دانش‌باوری، رکن اصلی همکاران در تمام مراکز طلا و جواهر است که این مهم با همکاری وزارت علوم و علمی شدن این صنف محقق می‌شود. شیشه‌بران افزود: تولید محصول بدون ریخته‌گری و اتصال در این ردیف قرار می‌گیرد و نصف جهان همچنان پرچمدار تولیدات هنری است. وی بیان کرد: تجارت بین‌المللی و حجم گردش مالی و سنگ‌های قیمتی حدود هزار میلیارد است که باید در این راستا گام‌های استواری برداشته شود. رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به تشکیل کنسرسیوم طلاهای قیمتی و نیمه‌قیمتی با حضور تشکل و فعالان بخش خصوصی، گفت: از این رو بدیهی است عرضه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی فرصتی برای پیشبرد اهداف اقتصادی فعالان این صنعت است. وی ادامه داد: حرکت شتابنده در مسیر ارزآوری و بهره‌وری مبتنی بر صادرات غیرنفتی ابزارهایی می‌خواهد که بخشی از آن در دست مسئولان است‌. اگر کار ماندگار می‌خواهیم حرکت شتابنده و بدون توقف باید همراه باشند. شیشه‌بران تصریح کرد: طلا صنعتی حساس است که با کوچک‌ترین تنش دچار آسیب می‌شود؛ از این رو باید راه را برای حل مشکلات این صنعت باز کرد زیرا اگر مسیر هموار شود جهش رشد این صنعت بیش از هر چیزی نمایان خواهد شد.

 

دولت موانع را برطرف کند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: صنعت طلا و جواهر در توانمندی، خلاقیت، هنر و سرمایه سرآمد است اما دولت موانع فراروی این بخش را برطرف کند.
ابراهیم محمد ولی در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گرانبها، طلا، سنگ‌های قیمتی، ساعت و ماشین‌آلات وابسته اصفهان افزود: درست است که موانع و ایرادهایی بر سر راه ما وجود دارد اما با حمایت مسئولان برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت استان اصفهان در صنعت طلا و جواهر بیان کرد: از مسئولان می‌خواهیم برای کشور از این ظرفیت استفاده کنند زیرا صنعت طلا و جواهر ظرفیت بسیار زیادی دارد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: صنعت طلا و جواهر می‌تواند در ارزآوری و اشتغالزایی بسیار کمک کند. هنر و فرهنگ ایران را می‌توان صادر کرد، در صورتی که موانع و ایرادها برطرف شوند.
وی به قوانین و مقررات دست و پاگیر فراروی این صنعت اشاره و اضافه کرد: در جلسه‌های متعدد با سازمان صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی به این نتیجه رسیدیم که برای صنعت طلا و جواهر سند راهبردی تدوین شود؛ از این رو در این سند راهبردی قرار شد تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت‌هایی از صادرات و اشتغالزایی این صنعت ایجاد شود.
به گفته محمدولی، صنعت طلا و جواهر در ۷کشور جهان حرفی برای گفتن دارد که یکی از آنها ایران است اما متاسفانه اکنون این صنعت را کنار گذاشته‌ایم. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: طولانی شدن فرآیند ورود مواد اولیه و شمش طلا و ماندگاری صادرات در انبار گمرک از جمله مشکلات این صنعت است که باعث بالا رفتن هزینه تولیدکننده می‌شود و رقابت‌ناپذیری با بازار جهانی را در پی دارد. وی افزود: بسیاری از کشورها مصنوعات ما را خواهان هستند چراکه هنر و فرهنگ ما به آنها نزدیک است اما مشکلات باعث شده است از چرخه جهانی عقب بمانیم. محمدولی با بیان اینکه ناراحتی اصناف صنعت طلا و جواهر این است که گاهی سلیقه‌ای عمل می‌شود، ادامه داد: از این رو در زمانی که نگاه‌های منفی از بیرون به کشور زیاد است باید از ظرفیت طلا و جواهر استفاده کرد.

 

اصفهان زبانزد در مصنوعات طلا

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به تشکیل شرکت تخصصی برای حضور در بازارهای صادراتی افزود: آمار صادراتی اصفهان به عنوان یکی از استان‌های موفق در حوزه مصنوعات طلا و جواهر در سال‌های گذشته قابل اتکا بوده است. مسعود گلشیرازی با اشاره به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ استان ادامه داد: یکی از نقاط اتکای استان اصفهان و اقتصاد ملی، گردشگری است. زمانی که از حوزه گردشگری صحبت می‌کنیم یعنی بازار هدف مصنوعات طلا و جواهر به عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای همراه مسافر شناخته می‌شود که باید به‌طور ویژه برای آن برنامه‌ریزی کنیم. وی اضافه کرد: می‌طلبد که قوانین بالادست مانند قانون ارزش افزوده که مورد اعتراض فعالان این حوزه است از سوی مجلس شورای اسلامی اصلاح شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بیان کرد: در اتاق اصفهان خوشبختانه انجمن صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان شکل گرفته و با برنامه‌های هدف‌دار و معطوف به هدف و تخصیص منابع مناسب برای رسیدن به این هدف می‌توانیم موفق عمل کنیم.

عناوین برگزیده