تاریخ: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۶۱۱۳۸
سرویس خبر : انرژی

نیت خصمانه ترامپ، فرصت تاریخی اصلاح ساختار اقتصاد ایران

می متالز - در سال ۹۷ علی رغم آنکه بودجه سالانه بر پایه فروش نفت نوشته شده بود، دولت توانست تا ۵۰% منابع حاصل از نفت را از طرق دیگر تامین کند. اکنون هم با اراده و هماهنگی بیشتر می‌توان تا ۹۰% بودجه نفت را برای لایحه بودجه سال آتی از روش های مختلف تامین نمود.
نیت خصمانه ترامپ، فرصت تاریخی اصلاح ساختار اقتصاد ایران

به گزارش می متالز، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره کاهش وابستگی بودجه سال ۹۹ به درآمدهای نفتی، گفت: در تدوین بودجه سال های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ سهم نفت به ترتیب در ابتدا ۲۸%، سال بعد ۲۷% و در نهایت ۳۳% بوده است. این آمار نشان می‌دهد طی این سال‌ها دولت در کاهش وابستگی به نفت، نتوانسته موفق عمل کند. با این حال امروز یک فرصت تاریخی برای کشور به وجود آمده است تا در واکنش به نیت خصمانه ترامپ، ما مجبور شویم دست به اصلاح ساختاری اقتصادمان بزنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به وعده‌های مکرر تمامی دولت های پیشین برای کاهش وابستگی بودجه به نفت افزود: به خاطر منابع بسیار خوبی که نفت در اختیار دولت‌ها می گذارد، آن‌ها نتوانستند آن دل بکنند  تا حدی که متخصصان پاشنه آشیل اقتصاد ما را نفت تلقی می‌کنند. اما امروز در نتیجه نیت خصمانه ترامپ فرصت تاریخی برای کشور ایجاد شده است تا دست به اصلاح ساختاری اقتصاد بزنیم و وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم.

عضو کمیسیون مستقلین درباره کاهش ردیف‌های لایحه بودجه و کم حجم شدن آن خاطرنشان کرد: حجیم بودن لایحه و تعداد بالای ردیف‌های‌آن هم بررسی بودجه را طولانی می کند و هم میزان حساسیت را کاهش می دهد. بنابراین با تلاش دولت برای کاهش ردیف‌ها و به حداقل ممکن رساندن آن‌ها، موافق هستم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره علت همراهی مجلس در سال گذشته با افزایش سهم نفت در بودجه ۹۸ گفت: مجلس سال گذشته نمی توانست لایحه دولت را کاملا تغییر دهد. اگر مجلس به دولت تکلیف کند تا اتکای خود به نفت را کاهش دهد، متعاقب آن باید بگوید هزینه های دستگاه های مختلف را هم کاهش دهد که از توان مجلس خارج است. بنابراین هیچ مجلسی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، مهمترین جایگزین نفت در بودجه آینده را مالیات دانست و افزود: با حذف نفت از بودجه، پیش بینی ما این است که با کنترل فرارهای مالیاتی تا حدمطلوبی می توان جای خالی آن را پر کرد. ما در سال های گذشته شاهد بودیم که حتی در یک سال رشد ۱۲۴ درصدی در تحقق مالیات داشتیم که نشان دهنده ظرفیت بالای افزایش پایه های مالیاتی است.
وی خاطرنشان کرد: با جلوگیری از فرارهای مالیاتی مانند مالیات وکلا، پزشکان، مالیات مسکن و غیره می‌توان بخش اعظمی از درآمد بودجه کشور را تامین کرد. علاوه بر مالیات، فروش اموال مازاد دولت هم منبع مالی است که می تواند بخش دیگری از حذف نفت را در بودجه جبران کند.

نماینده مردم رشت یادآور شد: در سال ۹۷ علی رغم آنکه بودجه سالانه بر پایه فروش نفت نوشته شده بود، دولت توانست در سالی که آماده نبود تا ۵۰% منابع حاصل از نفت را از طرق دیگر تامین کند. اکنون هم با اراده و هماهنگی بیشتر می‌توان تا ۹۰% بودجه نفت را برای لایحه بودجه سال آتی از روش های مختلف تامین نمود. بنابراین من به تحقق حذف نفت از بودجه سالانه کشور هم امیدوار هستم و هم می‌دانم چاره دیگری جز آن نداریم.

عناوین برگزیده