تاریخ: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۶۱۱۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سهامداران این شرکت پشت چراغ قرمز حقوقی‌ها قرار گرفتند؛

خط ترمز سهامدار عمده جلوی پای «توسعه»

می متالز - قوانین جدید، بازار پایه را به ورطه سقوط کشانده و حواشی فراوانی را پیرامون این بازار کرده اما در چنین شرایطی، سهامداران «توسعه» انتظار حمایت از حقوقی‌ها دارند اما ...
خط ترمز سهامدار عمده جلوی پای «توسعه»

به گزارش می متالز، با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریالی، در شرایط مبهم قرار گرفته است.

هلدینگ توسعه تحت نام رسمی شرکت مدیریت سرمایه گذاری آریا توسعه فردا (سهامی خاص) در سال ۱۳۹۱ مجددا آغاز به کار کرد و «موسسه اعتباری توسعه» را در زیرگروه مالی خود دارد.

مؤسسه اعتباری توسعه به عنوان نخستین مؤسسه اعتباری کشور، از شهریور ماه سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را را تحت نظارت بانک مرکزی شروع کرد اما؛ این موسسه در سال‌های اخیر با حواشی فراوان و فراز و نشیب‌های مختلف همراه بوده و حتی در برهه‌ای از زمان، زمزمه انحلال آن به گوش رسید و به علاوه، خبر نقل و انتقال برخی پول‌های «ب.ز» از طریق این موسسه نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرد.

ظاهرا تکلیف این موسسه همچنان نامشخص است و بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال جاری، پس از وقفه‌ای طولانی مدت، فرد جدیدی را به‌عنوان سرپرست آن منصوب کرده اما به عبارت بهتر، موسسه اعتباری توسعه هنوز مدیرعامل و هیات مدیره ندارد و از همین رو، همچنان زمان برگزاری مجامع این موسسه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، در دوره‌های اخیر حاشیه‌ها از این موسسه دور نشده و اکنون در بازار سهام نیز سهامداران معترض پیرامون این موسسه انتقادات فراوانی را مطرح کرده‌اند.

«موسسه اعتباری توسعه» با نماد «توسعه» در بازار پایه قرمز حضور دارد و بنابراین، نباید انتظار داشت صورت‌های مالی این موسسه پرحاشیه در زمان مشخص منتشر شود؛ از این رو، با وجود گذشت حدود ۵ ماه از حضور سرپرست جدید از طرف بانک مرکزی، هنوز صورت‌های مالی چند سال اخیر منتشر نشده و سرمایه‌گذاران و سهامداران دسترسی به آخرین وضعیت مالی این موسسه ندارند.

«توسعه» در بازار سرمایه عملکرد موفقی داشته و در حالی که با قیمت ۹۰۰ ریال به ازای هر سهم سال ۹۸ را آغاز کرده بود، اکنون با همه حواشی پیرامون بازار پایه، در قیمت ۲۳۷۳ ریال داد و ستد می‌شود و به این ترتیب، از ابتدای سال جاری تا به امروز بازدهی جالب توجه ۲۱۸ درصدی را عاید سهامداران خود کرده است.

با وجود این که «توسعه» بازدهی مناسبی در مدت اخیر به ثبت رسانده اما؛ سهامداران این شرکت نسبت به رفتار حقوقی سهم گلایه دارند. آن‌ها معتقدند در شرایطی که این موسسه دارایی‌های باارزشی از جمله مجتمع تجاری ملاصدرا را دارد، باید ارزش بازار آن بیش از ۴۷۵ میلیارد تومان کنونی باشد.

در چنین شرایطی، عرضه حقوقی‌ها در روند صعودی بازار، به مانند یک سرعت‌گیر در مسیر «توسعه» عمل می‌کند. البته از این نکته نیز نباید گذشت که در روز‌هایی همچون ۲۲ تیرماه که این سهم با افت قیمت فاحش مواجه شده، حقوقی‌ها با خرید سهم از افت بیشتر آن جلوگیری کرده‌اند اما؛ با همه این اوصاف سهامداران، حقوقی‌های سهم را عامل اصلی افت قیمت می‌دانند.

«سوژه از شما، پیگیری از ما» و «صدای سهامدار» بخشی از نظرات و انتقادات مطرح شده از سوی سهامداران این موسسه به شرح زیر است:

 

عناوین برگزیده