تاریخ: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۶۱۲۱۰
سرویس خبر : انرژی

ارائه اولین گزارش اوپک گازی از سوی وزیر نفت/ نقش تعیین‌کننده ایران در GECF

می متالز - زنگنه تحلیل و ارزیابی خود را از بیست و یکمین اوپک گازی و آینده فروش گاز در جهان با وجود نقش مخرب آمریکا تشریح کرد.
ارائه اولین گزارش اوپک گازی از سوی وزیر نفت/ نقش تعیین‌کننده ایران در GECF

به گزارش می متالز، بیست و یکمین نشست وزیران کشورهای صادرکننده گاز معروف به اوپک گازی با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در هتل متروپل مسکو برگزار شد که وزیر نفت پس از بازگشت از مسکو برای نخستین بار در گفت‌وگوی اختصاصی اطلاعات و دستاوردهای خود را از این نشست در اختیار ما گذاشت.

 

برگزاری اجلاس بعدی سران کشورهای صادرکننده گاز در گینه استوایی

بر این اساس وزیر نفت درباره جلسه اوپک گازی، گفت: در این نشست بیشتر درخصوص محتوای "اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز " - که آذرماه در گینه استوایی برگزار می شود - صحبت و تبادل‌نظر شد.  

 

تمدید ریاست دبیرکلِ روسی GECF برای 2 سال آینده

به گفته وی وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک گازی در بیست و یکمین نشست آن همچنین ریاست دبیرکلِ روسی اوپک گازی را برای 2سال آینده تمدید کرده و کشورها گزارش‌هایی در رابطه با وضعیت بازار، قیمت‌ها و... ارائه کردند.

 

تغییر جغرافیای انرژی دنیا با ورود آمریکا به بازار گاز

زنگنه در تحلیل گزارش کشورها درخصوص تولید، عرضه و فروش گاز، افزود: براین اساس آینده روشن و تاریک صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد و ورود آمریکا به این بازار در حال تبدیل شدن به پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ و تاثیرگذار در تغییر جغرافیای انرژی دنیا است، درواقع آمریکا همانطور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت جهان را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.

 

شکایت روس‌ها از نقش مخرب امریکا در حوزه گازی

این عضو هیات دولت در ادامه گفت وگو با بیان اینکه روس‌ها در نشست اوپک گازی از نقش مخرب امریکا در حوزه گازی شاکی بودند، اظهار کرد: آمریکا بازار گاز و LNG روسیه را با خط لوله برای صادرات به اروپا دچار مشکل کرده است.

وی، مساله انرژی را تعیین‌کننده و مهم عنوان کرد و گفت: اکنون قیمت‌ گاز پایین است و به نظر می‌رسد؛ بازار گاز در آینده بازار پرچالشی خواهد بود.

ایران سومین تولیدکننده گاز دنیا/ تاکید بر جایگاه مهم کشور در اوپک گازی

زنگنه با بیان اینکه در نشست GECF به جای اتخاذ تصمیمی خاص، بیشتر اطلاعات و تجربیات وزرای انرژی کشورها مبادله می‌شود، اضافه کرد: ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده نفت دنیا جایگاه مهمی در اوپک گازی دارد.

 

اصلی‌ترین نقش‌های اوپک گازی در دستان ایران، روسیه و قطر

وزیر نفت یادآور شد: ایده اولیه تشکیل GECF را ایران در سال 1380مطرح کرد و نخستین اجلاسیه بر مبنای تاسیس آن نیز در ایران برگزار شد، همچنین ایران، روسیه و قطر اصلی‌ترین نقش را در اوپک گازی بازی می‌کنند چراکه بیشترین نقش را در تولید گاز دارند.

 

نگاهی به اوپک گازی...

مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، سازمان تازه‌ بنیانی است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد. کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

 

LNG چیست؟

همچنین براین اساس، گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی به گازی گفته می‌شود که موقتاً برای ذخیره‌سازی یا ترابری در حجم بسیار به حالت مایع تبدیل شده‌است، بیشتر شامل متان (بیش از ۹۰ درصد) و مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و برخی از آلکان‌های سنگین دیگر است، فرایند پالایش ال‌ان‌جی می‌تواند به نحوی طراحی شود، که محصول نهایی تولید شده شامل ۱۰۰ درصد متان باشد. LNG گاز مایع، بی‌بو، بی‌رنگ، غیرسمی و غیرخورنده است، خطراتی که این گاز می‌تواند در پی داشته باشد شامل شعله‌ورشدن، انجماد و خفگی می‌شود.

عناوین برگزیده