تاریخ: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۶۱۲۱۶
عضو هیات رئیسه اتاق ایران در شورای گفت‌وگوی کرمانشاه

احداث شبکه ریلی آنتنی برای کاهش هزینه حمل کالا ضروری است

می متالز - کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه به مغفول ماندن استفاده از ظرفیت ریلی برای حمل بار اشاره کرد و گفت: برای منتقل کردن بار وابسته به صنایع مختلف باید ایجاد شبکه ریلی آنتنی در مناطق صنعتی در دستور کار قرار بگیرد.
احداث شبکه ریلی آنتنی برای کاهش هزینه حمل کالا ضروری است

به گزارش می متالز، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی برای حمل کالا، گفت: راه‌آهن غرب که به شبکه ریلی کشور متصل است از چندی قبل در کرمانشاه افتتاح شده و فعلاً در حوزه مسافری در حال فعالیت است؛ اما اگرچه یکی از اهداف خطوط حمل‌ونقل ریلی جابجایی کالا است، تاکنون از این ظرفیت در منطقه غربی کشور استفاده نشده است.

کیوان کاشفی، در جلسه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه که با محوریت حمل بار و کالا توسط راه‌آهن برگزار شد، افزود: عدم بهره‌مندی از راه‌آهن برای جابجایی کالا در شرایط رخ داده که حمل‌ونقل ریلی بعد از حمل‌ونقل دریایی، ارزان‌ترین شیوه حمل‌ونقل است و می‌تواند برای کاهش هزینه حمل و پائین آوردن هزینه تمام‌شده کالا از آن بهره برد.

کاشفی با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که برای احداث بندر خشک در کرمانشاه انجام شده است، تصریح کرد: در صورت نیاز باید در کنار این بندر خشک، ایستگاه‌های باری نیز برای راه‌آهن در نظر گرفته شود؛ چراکه در استان کرمانشاه واحدهای صنعتی بزرگی فعالیت می‌کنند که سالانه حجم جابجایی بار و کالای آنها به چندین هزار تن می‌رسد و نیازمند استفاده از راه‌آهن هستند.

او احداث خطوط آنتنی برای دسترسی بهتر صنایع به ریل را نیز ضروری دانست و تأکید کرد: برای این منظور ابتدا باید ارزیابی دقیقی از ظرفیت واحدها و برنامه هفتگی یا ماهیانه حمل بار آنها داشته باشیم و در صورت نیاز، برای تعدادی از واحدها که در یک منطقه تمرکز دارند یک خط آنتنی تعریف شود.

او با بیان اینکه احداث شبکه خطوط ریلی آنتنی و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز آن با امکانات و بودجه محدود دولتی زمان‌بر است، اظهار کرد: در صورت نیاز می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی هم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین با تأکید بر لزوم تشکیل یک کمیته کاری در حوزه راه‌آهن با حضور دستگاه‌های متولی، این کار را برای سرعت بخشیدن به برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه لازم دانست.

در ادامه داریوش پناهی دبیر کل اتاق کرمانشاه با اشاره به جابجایی بار نزدیک 20 میلیون تنی واحدهای تولیدی استان در سال، گفت: نیمی از این میزان قابلیت حمل با شبکه ریلی را دارد و خصوصاً در محدوده شهرک‌های صنعتی جاده بیستون و جاده ماهیدشت ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی خطوط آنتنی برای جابجایی بار صنایع وجود دارد.

جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز با تأکید بر لزوم احداث چند بارانداز برای راه‌آهن کرمانشاه در مسیرهای مختلف گفت: با توجه به امتداد راه‌آهن تا مرز خسروی و عراق، باید در این مسیر نیز باراندازهایی در نظر گرفته شود.

به عقیده شکری، راه‌اندازی خطوط ریلی برای صنایع، هزینه حمل‌ونقل آنها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

عناوین برگزیده