تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۰۹
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۶۱۴۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمان نهاوند به عنوان واحد سبز استان انتخاب شد

می متالز - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: امسال ۱۰ واحد تولیدی به عنوان نامزد دریافت لوح واحد سبز معرفی شدند که در نهایت سیمان نهاوند به عنوان واحد سبز استان انتخاب شد.
سیمان نهاوند به عنوان واحد سبز استان انتخاب شد

به گزارش می متالز، سید عادل عربی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمرکز مجموعه اداره کل حفاظت از محیط زیست بر موضوعات اصلی و چالش‌های مهم محیط زیستی استان است اظهار کرد:پسماند، محافظت از حیات وحش استان، نظارت بر استقرار واحد‌های اقتصادی، حفاظت از مناطق تحت مدیریت، جذب مشارکت های مردمی و استفاده از فضای مجازی در راستای فرهنگ سازی از اولویت های مهم اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت از محیط زیست متعهد به اجرای برنامه‌های مربوط به محیط زیست در سند راهبردی سه ساله استان است افزود:در حوزه محیط زیست کارهای انجام نشده و به نتیجه نرسیده زیاد است اما در بسیاری از اقدامات نیز روند مناسبی دیده می شود.

عربی با بیان اینکه وضعیت هوا به دلیل بارندگی های امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است اضافه کرد:در بحث پسماند تمامی شاخص ها وضعیت رو به بهبودی دارند همچنین شهرداری علاوه بر مسایل فنی و اجرایی اقدامات خوبی نیز در حوزه آموزش و فرهنگ سازی انجام داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه پویش نه به ظروف یکبار مصرف در ماه محرم فعالیت خود را از پنج شنبه گذشته آغاز کرده است عنوان کرد:پایش صنایع آلاینده با قدرت ادامه دارد و تعداد واحدهای آلاینده استان هرسال نسبت به قبل کمتر می شوند.

عربی با بیان اینکه امروزه اداره کل حفاظت محیط زیست استان سعی دارد از کارهای نمایشی دوری کرده و بر انجام اقدامات مفید تمرکز کند ادامه داد:اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان در بین ادارات محیط زیست رتبه سوم را در شاخص عمومی و اساسی به دست آورده است همچنین این مجموعه در جشنواره شهیدرجایی نیزاز بعد شاخص‌های عمومی موفق به کسب رتبه شده است.

وی از افتتاح پاسگاه محیط بانی خان گرمز در دهه فجر خبر داد و گفت: ضوابط همیاران محیط زیست به تازگی اعلام شده و از مدیران ارشد استانی دعوت می کنم به جمع همیاران محیط زیست بپیوندند.

عربی با بیان اینکه اداره کل حفاظت از محیط زیست استان در برنامه سند راهبردی سه ساله موظف شده تا دو منطقه را به شخص حقوقی یا حقیقی واگذار کند بیان کرد:کرفس یکی از مناطق شهرستان در گزین است و به عنوان بزرگترین منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان به شمار رفته و قابلیت واگذاری به قرق اختصاصی را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه منطقه تجرک قابلیت دارد به عنوان قرق اختصاصی واگذار شود افزود:برنامه مدیریتی زیست بومی تالاب آق گل تا آخر پاییز تدوین می شود.

عربی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست مدیران دغدغه سیاست و نظام را ندارند و در تصمیم گیری‌های دولتی در استان مشکل خاصی وجود ندارد اضافه کرد: در کل کشور و دنیا بحث سبک زندگی و جنبه مردمی بودن محیط زیست موضوع اصلی تولید پسماند است.

وی یکی از منابع آلودگی هوا را استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین دانست و بیان کرد:کارگروه پسماند ملایر برای حل مشکلات پسماند عفونی مطب های خصوصی برگزار و دراین کارگروه مصوب شد تا جلسه ای با حضور نظام پزشکی، محیط زیست و بهداشت ملایر برای تعیین تکلیف موضوع پسماندهای عفونی تشکیل شود.

عربی با بیان اینکه هدف از واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی کمک به دولت و بیت‌المال است تا بتوان بودجه عمرانی دولت را به سمت کار‌های دیگر هدایت کرد ادامه داد: قرق اختصاصی ضوابط خاص خود را دارد و برای واگذاری مناطق به بخش خصوصی باید دستورالعمل مربوطه اجرایی شده و بند بند قوانین آن رعایت شود.

وی با بیان اینکه روزانه 800 تن زباله در مناطق شمالی استان تولید می شود گفت: برای پاکسازی زباله هدف ناحیه‌بندی بوده و تمام محل‌های دفن زباله از بین خواهد رفت و فقط دو نقطه برای دفن زباله باقی می‌ماند همچنین روزانه450  تن پسماند در شهر همدان تولید می شود که اگر میانگین به ازای هر نفر روزانه 700 گرم پسماند تولید شود، میانگین تولید آن در استان به یک هزار و 200 تن در روز می رسد.

عربی با تاکید برجداسازی پسماندها بیان کرد:کیسه های پلاستیکی چندین سال است که به عنوان شعار محیط زیست کشور انتخاب می شود تا اهمیت کم شدن استفاده از آنها برای حفاظت از محیط زیست را به مردم منتقل کند و زیر بنای حل این معضل از مجلس عبور می کند که قانونی برای اخذ مالیات از تولیدکننده پلاستیک تصویب شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه اینکه ما با کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها و هر حیوان دیگری مخالف هستیم گفت: موضع محیط زیست این است که باید دستورالعمل مدیریت جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست اجرایی شود و با اجرای این دستورالعمل معضلی نخواهیم داشت چراکه دستورالعمل مشخص بوده و قانون دارد.

وی با بیان اینکه شهرداران موظف هستند با توجه به شرایط دفن زباله را انجام دهند افزود:سال گذشته 2 شهردار و 20 دهیار بخاطر عدم رعایت شرایط دفع پسماند به مراجع قضایی معرفی شدند.

عربی با بیان اینکه ناحیه‌بندی برای دفن زباله کمک می‌کند تا تعداد نواحی و سایت‌های دفن زباله کم شده و وقتی حجم پسماند در یک نقطه زیاد شود، سرمایه‌گذار برای بازیافت و سرمایه گزاری در این منطقه جذب می شود اضافه کرد:به تعداد شهر و روستا ها باید محل دفن زباله وجود داشته باشد و روزانه حدود نیم تن زباله عفونی در استان تولید می شود.

وی با بیان اینکه زباله های بیمارستان ها بعد از بی خطر سازی به شهرداری تحویل داده می شوند گفت:بی خطر سازی زباله ها در تمام مطب های همدانی انجام می شود و فقط درمورد مطب های بخش خصوصی نگرانی وجود دارد.

عربی با بیان اینکه صنایع آلاینده استان هر سه ماه معرفی می شوند افزود: در سه ماه نخست امسال ۲۰ واحد صنعتی و خدماتی به محیط زیست معرفی شدند و نیروگاه شهید مفتح در دو فصل به عنوان صنعت آلاینده معرفی شده اما به دلیل اینکه تامین کننده برق همدان بود امکان تعطیلی این واحد وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در دشت کبودراهنگ نباید واحد صنعتی ایجاد شود عنوان کرد: امسال ۱۰ واحد تولیدی به عنوان نامزد دریافت لوح واحد سبز معرفی شدند که در نهایت سیمان نهاوند به عنوان واحد سبز استان انتخاب شد.

عناوین برگزیده