تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۲۰
بازدید: ۴۳۵
کد خبر: ۶۱۴۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی جهان‌نمو:

به صادرات آهن‌ اسفنجی امید داریم

می متالز - مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی جهان‌نمو گفت: با توجه به سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته است، چندان نمی‌توان به توازن بین تولید و فروش دل‌خوش بود.
به صادرات آهن‌ اسفنجی امید داریم

به گزارش می متالز، آردهه، ما سرمایه خود را در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنیم چون‌ به صادرات آهن‌اسفنجی امید داریم؛ اگر قرار باشد که سرمایه ما انباشته شودتا عده خاصی از این بازار سود ببرند و ما سهمی در این سودآوری نداشته باشیم، بی‌شک از سرمایه‌گذاری در این بخش صرف نظر می‌کنیم.

محمود آردهه، اظهار داشت: پروژه آهن‌ اسفنجی شرکت صنعتی و معدنی جهان‌نمو تا مرحله نهایی و رسیدن به بازدهی، فاصله زیادی دارد. این پروژه در جوار کارخانه سنگ‌آهن جهان‌نمو، در استان زنجان واقع شده و هنوز در مرحله خاک‌برداری و فونداسیون به‌سر می‌برد.

پروژه تولید آهن‌اسفنجی در سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد

وی افزود : در حال حاضر، شرکت صنعتی و معدنی جهان‌نمو تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره را در دست دارد که ظرفیت تولید کنسانتره آن 350 هزارتن در سال است و با توجه به برنامه‌‌ای که داریم، خوش‌بین هستیم در سال 1401 پروژه تولید آهن‌ اسفنجی با ظرفیت اسمی 150 هزارتن به بهره‌برداری برسد.

همچنین با توجه به پیشرفت فیزیکی 35 درصدی خط تولید گندله، امیدوار هستیم که این طرح نیز در اوایل سال 99 به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی جهان‌نمو درباره برنامه‌های تولید در 6 ماهه دوم سال 98، بیان کرد: برای توسعه واحد تولید کنسانتره، برنامه‌هایی را در 6 ماهه دوم سال و اوایل سال آینده در دست اقدام داریم و ظرفیت تولید را با ارتقای دستگاه‌ها افزایش خواهیم داد. قصد ما این است که ظرفیت تولید کنسانتره را به 600 هزارتن در سال برسانیم.

شرایط نامساعد بازار داخلی

آردهه درباره بازار فروش داخلی کنسانتره گفت: پیش از این، ما محصولات شرکت را در بازار خارجی به فروش می‌رساندیم اما در حال حاضر، شرایط به‌گونه‌ای است که باید محصولات را در داخل کشور عرضه کنیم اما با توجه به شرایط نامساعدی که بر بازار فروش داخلی حاکم است، هنوز با خریداران وارد مذاکره نشده‌ایم و فروشی در بازار داخلی نداشته‌ایم بنابراین محصولات تولیدشده دپو شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری محصولات چه انگیزه‌ای سبب شده که شرکت صنعتی و معدنی جهان‌نمو اقدام به توسعه واحدهای تولیدی خود کند، ابراز کرد: در واقع انگیزه ما، صادرات محصولات معدنی بود ولی با تصمیمات جدیدی که دولت وضع کرده، اساسا انگیزه‌ای برای ما باقی نمانده است.

روشن است که معادن، نیاز داخلی را مرتفع می‌سازند اما خریداران داخلی به هنگام خرید به نصف قیمت بازار خارجی محصول را خریداری می‌کنند و حتی با سه ماه تاخیر این مبلغ را پرداخت می‌کنند؛ سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که تولیدکننده باید چه میزان ضرر و زیان را متقبل شود؟!

به‌خاطر سود فولادی‌ها از صادرات کنسانتره جلوگیری شد

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی جهان‌نمو درباره وضعیت آهن اسفنجی در کشور، تصریح کرد: ما از لحاظ تامین آهن‌ اسفنجی در کشور با کمبود مواجه هستیم اما به دلیل اینکه هیچ عوارضی برای آن وضع نشده و کسی هم از صادرات آن جلوگیری نکرده، صادرات آهن اسفنجی برای تولیدکننده ساده‌تر بوده و موجب کمبود این محصول در کشور شده است.

آردهه درباره محدودیت‌های صادراتی که عمدتا متوجه گندله و کنسانتره است، بیان کرد: وقتی تعداد کارخانه‌های کنسانتره در کشور زیاد شد؛ آن زمان برای دولتی‌ها این سوال پیش آمد که کنسانتره چرا باید خام‌فروشی و صادر شود؟ شاید به خاطر اعمال نفوذ و قدرت زیاد فولادی‌ها، از صادرات کنسانتره جلوگیری شد تا فولادی‌ها سود بیشتری عایدشان شود.

وی افزود: با توجه به پروژه‌ای که ما برای تولید آهن‌اسفنجی در نظر داریم و آن را پیش می‌بریم، ناچار هستیم برنامه‌ای نیز برای تولید گندله مورد نیاز، داشته باشیم اما با توجه به سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته است، چندان نمی‌توان به توازن بین تولید و فروش دل‌خوش بود. اگر قرار باشد ما سهمی در سودآوری نداشته باشیم، بی شک سرمایه خود را از این بخش خارج می‌کنیم. کمااینکه هنوز بخش تولید گندله و آهن‌اسفنجی را به مرحله نهایی تولید نرسانده‌ایم.

عدم نیاز به گندله

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی جهان‌نمو درباره روش مورد نظر جهت تولید آهن‌اسفنجی، بیان کرد: ما برای تولید آهن‌اسفنجی قصد داریم که از روش کوره تونلی استفاده کنیم.

این روش نیاز به گندله ندارد و با همان کنسانتره و زغال‌سنگ یا گاز احیا و آهن‌اسفنجی تولید می‌شود. البته این نوع تکنولوژی برای شرکت‌های دولتی صرفه اقتصادی ندارد اما برای شرکت‌های خصوصی که صفر تا صد کار را خود انجام می‌دهند، بسیار با صرفه است و نیاز به کارخانه گندله‌سازی را از بین می‌برد.

پس بدون سرمایه‌گذاری چندصد میلیاردی برای احداث کارخانه گندله‌سازی، در این روش می‌توان به راحتی یک مرحله را به جلو پیش برد و عملا مرحله تولید گندله از زنجیره تولید حذف می‌شود. در این روش، حداقل 140 تا 150 میلیارد تومان در سرمایه‌گذاری از لحاظ هزینه‌ها می‌توان صرفه‌جویی کرد.

آردهه تصریح کرد: گرچه خط تولید آهن‌اسفنجی که در حال کار روی آن هستیم، سبب می‌شود که گندله از مدار تولید حذف شود اما تولید گندله برای ما به لحاظ فروش صادراتی این محصول، حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: استفاده از روش کوره تونلی در تولید آهن‌اسفنجی برای واحدهای تولیدی کوچک با حجم تولید کم، صرفه اقتصادی ندارد اما برای شرکت‌های بزرگی که چند خط تولید کوچک را در کنار هم داشته باشند، مناسب است.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی جهان‌نمو درباره شیوه نگهداری و حمل‌ونقل آهن‌اسفنجی اظهار کرد: نکته مهم درباره نگهداری این محصول، استعداد آتش‌گرفتن آهن‌اسفنجی است اما اگر این محصول به صورت بریکت تولید شود مدت زمان زیادی برای فروش آن صرف نمی‌شود و خیلی سریع به‌فروش می‌رسد حتی از سوی کارخانه‌های فولادسازی پیش‌‌خرید می‌شوند، گرچه من به شخصه تا حالا نشنیده‌ام که حادثه‌ای به‌خاطر نگهداری آهن‌اسفنجی رخ داده باشد.

آهن‌ اسفنجی خریداران خارجی زیادی دارد

آردهه درباره عدم رونق بازار آهن‌ اسفنجی در خارج از کشور، اذعان کرد: بر خلاف تصورکه پنداشته می‌شود، خواهان آهن‌ اسفنجی در خارج از کشور، کم است، باید بگویم که این‌گونه نیست و این محصول در خارج از کشور خواهان زیادی دارد و نزدیک‌ترین خواستگار این محصول، کشور ترکیه است. عراق، پاکستان و هند نیز خریدار این محصول از تولیدکنندگان ایرانی هستند.

عرضه در بازار صادراتی، آزاد باشد

وی درباره مشکلاتی که تولیدکنندگان سنگ‌آهن در زنجیره تولید فولاد با آن روبه‌رو هستند، خاطرنشان کرد: بازار صادراتی آزاد تا حدود زیادی می‌تواند مشکلات این بخش را برطرف کند.

در گذشته روند قیمت‌گذاری‌ها خوب و طبیعی بود و علی‌رغم مسائل مختلفی که وجود داشت، این کار انجام می‌شد و همه راضی بودند؛ حتی معادن کوچک هم از بازار سهمی داشتند اما در حال حاضر، اگر با تحریم نیز روبه‌رو نباشیم، عوامل داخلی مرتبط با این صنعت شروع به ایجاد مشکل و سنگ‌اندازی در زمینه‌های مختلف می‌کنند تا به نوعی آن‌را دچار اخلال کنند.

عناوین برگزیده