تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۶۱۶۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

بنیادی‌ها، بازیگران رالی آخر صعودی بازار

می متالز - مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور تامین سرمایه نوین گفت: گروه پالایشی، فلزات اساسی و معدنی و همچنین گروه بانکی و سهم شرکت‌هایی که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در دست اجرا دارند، از جمله گزینه های مستعد رشد هستند.
بنیادی‌ها، بازیگران رالی آخر صعودی بازار

به گزارش می متالز، بازار سرمایه با ورود نقدینگی جدید هیجانی تر از قبل شده و سهم هایی که هفته قبل صف فروش داشتند، امروز صف خرید بودند. انتخاب گزینه مناسب برای سرمایه گذاری، از ریسک سرمایه گذاری خواهد کاست.

سینا سلیمانی مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور تامین سرمایه نوین در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می رسد بازار سرمایه به سمت محدوده های ارزشی خود و متعادل شدن حرکت کرده؛ اما این به معنای پایان روند رشد بازار نیست.

وی افزود: سهم های بازار سرمایه ای را باید به دوبخش تفکیک کرد؛ بخش اول شرکت های کوچک و با ارزش بازار پایین و بخش دوم شامل سهم شرکت های بزرگ و اصطلاحا بنیادی بازار. شرکت های کوچک در این مدت به واسطه جهش ارزی و اثرات تورمی، رشدی تجربه کردند که بخشی از این رشد، قابل توجیه و منطقی بود ولی تداوم این رشد در بسیاری از سهم های کوچک بازار سبب شد ارزش بازار این شرکت ها بیش از ارزش ذاتی رشد کند و شاهد قفل نقدینگی در این سهم ها باشیم. ضمن اینکه در چند وقت اخیر، با عرضه حقوقی ها، شناور این سهم ها افزایش یافته و در دوره های رکود بازار، این سهم ها جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارند. اما سهم های بزرگ و بنیادی بازار همچون سهم های گروه پالایشی و فلزی و معدنی، هنوز رشد زیادی نداشته و با ارزش ذاتی فاصله دارند، ولی بر اساس گزارش های منتشر شده، به نظر می رسد روند سودآوری شرکت های بنیادی بازار توجیه کننده رشد قیمت سهم ها خواهد بود و انتظار افت قیمت آنها نمی رود.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: احتمالا به تدریج شاهد اصلاح قیمت و متعادل شدن سهم های کوچک بازار که رشد قیمت زیادی داشته‌اند، خواهیم بود و نقدینگی به سمت سهم های بزرگ بازار حرکت خواهد کرد و می توان گفت رالی آخر صعودی بازار را شرکت های بزرگ بازار اجرا خواهند کرد. این شرکت ها با توجه به فاکتورهای مختلفی همچون قدرت تحقق سود، رشد های متفاوتی هم تجربه خواهند کرد. بعضی از این سهم ها، رشد کمتری داشته و با توجه به روند سودآوری امسال، پتانسیل رشد بیشتری خواهند داشت.

سلیمانی در رابطه با پیش بینی سودآوری شرکت ها در نیمه دوم سال گفت: هر ساله جهش های ارزی، بر سود تسعیر ارز و نرخ محصولات شرکت ها اثرگذار بود و این تاثیرگذاری سبب تحریک تقاضا در بازار سرمایه هم می شد. از نیمه دوم امسال، عملا اختلاف نرخ ارز واقعی با نرخ ارزی که شرکت ها در بودجه خود لحاظ کرده اند، کاهش یافته و این عامل موجب از دست رفتن یا کاهش بخشی از سود ناشی از تسعیر ارز در شرکت ها شده و ضمنا شرکت هایی که فقط به خاطر افزایش نرخ ارز، مجوز افزایش نرخ محصولات را می گرفتند، با مشکل مواجه خواهند شد. در نتیجه در ماه های آینده، این شرکت ها غربالگری شده و بازار به سهم هایی اقبال خواهد داشت که سود عملیاتی، قابلیت توجیه قیمت سهم را داشته باشد. بنابراین پیش بینی می شود با توجه به جمع خالص سود شرکت های بزرگ و متوسط در بازار که امسال احتمالا به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد، می توان محدوده ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را به عنوان ارزش تعادلی بازار در نظر بگیریم و بازار برای جذب منابع بیشتر، باید کمتر از رقم ارزش تعادلی معامله شود. اما برای کلپس کردن (ریزش غیرمنتظره) باید ارزش بازار به فراتر از محدوده ارزش تعادلی برسد که هرچه به قیمت سهم ها افزایش یابد و به این محدوده نزدیک تر شویم، به محدوده ناپایداری رسیده و جذابیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه کمتر شده و همین امر موجب توقف جریان ورود نقدینگی و خروج نقدینگی هوشمند و اثرگذار از بازار خواهد شد؛ چرا که سرمایه گذاران خرد، معمولا، شکل دهنده روندها نیستند و در بهترین حالت، تداوم دهنده روندها هستند.

 

گزینه های مناسب سرمایه گذاری

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عدد ۶ را می توان به عنوان نسبت P/E مناسب بازار در نظر گرفت، گفت: اگر P/E منطقی بازار را ۶ در نظر بگیریم، با توجه به سود تقریبا ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه در سال جاری، همان محدوده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، محدوده تعادلی بازار است و هر چه این رقم افزایش یابد، شتاب ورود نقدینگی به بازار کمتر خواهد شد. بنابراین بهتر است سرمایه گذاری در سهم هایی صورت گیرد که نقدشوندگی بیشتری داشته باشد. شرکت هایی که طرح توسعه در دست انجام دارند و نیز شرکت هایی که چشم انداز سودآوری مثبت تری دارند، گزینه های منطقی تری برای سرمایه گذاری خواهند بود. گروه پالایشی، فلزات اساسی و معدنی و همچنین گروه بانکی و سهم شرکت هایی که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در دست اجرا دارند، از جمله گزینه های مستعد رشد هستند.

عناوین برگزیده