تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۶۱۶۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیریت نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار:

صندوق‌ «املاک و مستغلات» در راه است

می متالز - محمدرضا معتمد: « در حال حاضر ۲۱۹ صندوق با حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان منابع وجود دارد. در این صندوق‌ها نزدیک به دو میلیون و ۱۵۰ هزار نفر سرمایه گذار حقیقی و حقوقی حضور دارند.»
صندوق‌ «املاک و مستغلات» در راه است

به گزارش می متالز، معتمد در خصوص متنوع بودن و تعدد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه  گفت: در زمان شروع فعالیت صندوق‌ها سعی کردیم تنوع صندوق‌ها را طوری داشته باشیم که هم نیاز سرمایه‌گذاران را پوشش دهد و هم بتوانیم از ابزارهای مشابهی که در بقیه بازارهای مالی دنیا وجود دارد استفاده کنیم؛ همچنین بتوانیم نیازهای داخلی را متناسب با شرایط سرمایه گذاری کنونی پوشش دهیم؛ بنابراین در ۱۰ سال اخیر سعی شده است تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری متناسب با شرایط سرمایه‌گذاری ایجاد شود، هرچند این موضوع سبب نمی‌شود تا از توسعه صندوق ها غافل شویم.

وی از ایجاد صندوق «املاک و مستغلات» در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: این صندوق ها با جمع آوری منابع خرد سرمایه گذاران برای فرایند اجاره داری در حوزه املاک اقدام می کند، البته در گذشته صندوق «زمین و ساختمان» آغاز به فعالیت کرده است؛ اما در صندوق املاک و مستغلات، نیاز اجاره در بازار سرمایه و فروش بعدی آن پوشش داده می‌شود.

مدیریت نظارت برنهادهای مالی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، سرمایه گذاران به جای اینکه منابعشان را صرف خرید واحدهای مسکونی کنند، از فرصت هم افزایی منابع خرد بهره مند می شوند، زیرا ممکن است مبلغ سرمایه گذاری به اندازه یک واحد مسکونی نباشد.

وی ادامه داد: اما به واسطه این صندوق می‌توانیم در بخشی از یک مجموعه سرمایه گذاری کنیم؛ به طور مثال می‌توانیم یک مجتمع ۱۰۰ واحدی را خریداری کنیم و این مجتمع را از طریق اجاره‌داری و در آینده فروش و استفاده از مازاد قیمت (به وجود آمده در طول سالیان نگهداشت سرمایه در صندوق)، به سود برسانیم؛ همچنین در برخی مقاطع که صندوق از ساختمانی خارج شود، می توان یک بازدهی از خروج صندوق از آن واحد مسکونی (یا تجاری) داشته باشیم.

معتمد در اشاره به صندوق «زمین و ساختمان» گفت: این صندوق ها با جمع آوری سرمایه ها اقدام به خرید زمین و ساخت و ساز ساختمان می پرداختند و با صندوق اخیر متفاوتند. به طوری که در صندوق «املاک و مستغلات»، سرمایه‌گذار برای ساختمانی که وجود دارد، اجاره‌داری می‌کند و حتی در زمانی که لازم بداند از آن پروژه خارج می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه گذاران و علاقمندان به سرمایه گذاری در صندوق ها توصیه کرد: حتما برای سرمایه گذاری در صندوق‌ها به شرکت هایی که مدیریت دارایی انجام می دهند، مراجعه کنند و با توضیح شرایطشان (شرایط سرمایه گذاران) در صندوق متناسب سرمایه گذاری کنند.

وی در پایان بیان کرد: کشورهای توسعه یافته به دلیل بالا بودن عمق بازار، ضریب نفوذ و عمر ابزارهایشان در بازار سرمایه، به تناسب ضریب نفوذ بیشتری در استفاده از صندوق های سرمایه گذاری دارند؛ اما در مقایسه با سن، قانون و زمان شروع صندوق های سرمایه‌گذاری، به نظر می رسد ما در ابتدای راهی هستیم که بازدهی و سرمایه‌گذاران بیشتری را پیش رو خواهیم داشت.    

عناوین برگزیده