تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۳۹
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۶۱۷۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلایل افزایش پرونده‌های قاچاق در نیمه نخست سال

می متالز - آخرین وضعیت پرونده‌های قاچاق کالا بررسی شد. رصد صورت گرفته نشان دهنده افزایش ۲۸ درصدی پرونده‌های قاچاق در نیمه نخست سال جاری است؛‌ افزایشی که برخی از مسوولان امر آن را به تبادل ناقص اطلاعات و آمار نسبت می‌دهند و معتقدند عدم‌همکاری دستگاه‌های مرتبط در زمینه واردات کالا موجب شده تا در زمینه مبارزه با قاچاق کالا نتوانیم به اهداف مدنظر برسیم.
دلایل افزایش پرونده‌های قاچاق در نیمه نخست سال

به گزارش می متالز، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» گفت: ورودی پرونده‌‌های قاچاق در ۶ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۲۸ درصد افزایش داشته است. سید‌عبدالمجید اجتهادی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه شب افزود: ورودی پرونده‌های قاچاق از حدود ۳۱ هزار فقره در ۶ماه سال ۹۷ به حدود ۴۱ هزار پرونده در مدت مشابه امسال رسیده است.

اجتهادی با اشاره به افزایش وصولی جریمه‌های نقدی در اجرای احکام گفت: امسال از این محل، ۲۲۴ میلیارد تومان جریمه وصول و به خزانه واریز شد. وی ادامه داد: امسال در مقایسه با پارسال، قاچاق در کالاهای ورودی نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش داشته است اما از اواخر نیمه دوم پارسال، قاچاق کالای خروجی به شدت افزایش یافته است که در این زمینه، سوخت، مقام نخست را دارد. مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کالاهای قاچاق با روش‌های فیزیکی و سنتی کشف می‌شود اما ۸۰ درصد را عملا پوشش نمی‌دهیم ولی اگر سامانه‌های مختلف از جمله سامانه شناسه کالا و رهگیری و سامانه تجارت ایجاد شود، کالاها رهگیری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه سامانه‌ها شفافیت ایجاد و ریسک قاچاق را بسیار افزایش می‌دهند، افزود: وزیر کشور به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، ۱۵ اسفند امسال را آخرین مهلت برای ایجاد همه سامانه‌ها و ارتباط آنها با سامانه جامع تجارت اعلام کرد. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه رشد پرونده‌ها نشان می‌دهد توان شناسایی ما افزایش یافته است، گفت: آمارها و محاسبات نشان می‌دهد در برخی کالاها به‌طور جدی کاهش قاچاق داشتیم به ویژه در برخی کالاهایی که سامانه‌ها در آن موفق عمل کردند. رجیستری در حوزه موبایل و رهگیری لاستیک نشان می‌دهد در این دو کالا و دارو کاهش قاچاق داشتیم.

علی رهبری با بیان اینکه در تبادل اطلاعات بین سامانه‌ها نقص داریم، ادامه داد: از مرحله تشریفات گمرکی در کشور مبدا تا زمانی که کالا، تامین ارز و به سمت کشورمان حمل می‌شود تا کالا به گمرکات ورودی برسد و پس از تشریفات گمرک در کنار کالای تولید داخل حمل داخلی شود و از مرحله کارت بازرگانی تا مرحله گمرک با تجارت خارجی و از مرحله گمرک تا مرحله عرضه و فروش که تجارت داخلی است، قرار بود چند سامانه شکل بگیرد که تقریبا اغلب این سیستم‌ها شکل گرفته‌اند و دستگاه‌ها در ایجاد سامانه‌های خود بالای ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند به جز بیمه که امیدواریم تسریع کند.

عناوین برگزیده