تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۰
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۶۲۰۳۶

"نوآوری"، مسیر گریز ناپذیر کسب و کار آینده

می متالز - ششمین کنفرانس بین المللی زنجیره فولاد، نوآوری و فرصت های پنهان استیل پرایس روز 21 مهر ماه در هتل استقلال تهران برگزار شد.
"نوآوری"، مسیر گریز ناپذیر کسب و کار آینده

به گزارش می متالز، علی محمدی مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان در ششمین کنفرانس استیل پرایس گفت: نوآوری، یک اکتشاف، اختراع، تکنولوژی و یا خلاقیت نیست؛ نوآوری یک فرآیند قابل برنامه ریزی ناشی از خواست و اراده است تا هوش و ذکاوت. نوآوری را در هر شرایط و سازمانی می توان بدست آورد. نوآوری پدیده تازه در جهت منابع سازمان ها یا جامعه است. نوآوری محصول رویاپردازی استراتژی دستگاه های بلند پایه نیست.
وی ادامه داد: نوآوری محصول یک سیستم مدیریت خود مختار و نظام یافته است که بین آزادی و کنترل موازنه و تعادل ایجاد می کند. نوآوری به محصول، نیاز مشتری و بازار وابسته است.

 

مروری بر انواع نوآوری

  1. تکنولوژی: نوعی نوآوری که با تکنولوژی موجود نوآوری داشته باشیم.
  2. بنیادی: یک تکنولوژی جدید را در یک بازار جدید راه بیاندازیم.
  3. گسستی: در زمان کوتاهی این نوآوری تکنولوژی دگرگون می شود و طرحی نو به میان می آید.

 

نوآوری بر اساس ماهیت به 4 دسته تقسیم می شود

  1. نوآوری محصول
  2. نوآوری در فرآیند
  3. نوآوری در بازاریابی
  4. نوآوری در سازمان

وی ادامه داد: منابع بروز نوآوری شامل: پیشبینی ها، مطالعه بازار و تقاضای بازار است. تاکنون 6 نسل نوآوری تکامل پیدا کرده و به ما رسیده است. نسل اول که شامل دهه 50 و 60 میلادی است از تحقیق و توسعه شروع شد که جلودار مساله بازاریابی است. چیزی که در کشور ما جا افتاده تقریبا این مورد است. ولی این نسل لزوما مبتنی بر تحقیق و توسعه نیست. نسل دوم مارکتینگ است یعنی از نیاز بازار تعیین می شود. به بیان دیگر بازاریاب تعیین می کند که چه باید کرد. نسل سوم تعامل بین تحقیق وتوسعه و تمام بخش های سازمان است. نسل چهارم فشرده کردن زمان است. یعنی تحقیق و توسعه که به نتایج اولیه رسید مارکتینگ کار خود را شروع کند تا از رقیبان خود عقب نیافتد. نسل ششم تاکید بر روی شبکه کردن مطلب است.  در مجموع برای تولید یک محصول نیاز به 10 بخش نوآوری داریم.
وی افزود: در فولاد خوزستان 66928 ایده جمع آوری شد که از میان آن ها 688 طرح تفکیک شد. فرهنگ نوآوری مساله مهمی است. در فولاد خوزستان فرهنگ سازمانی در 4 بعد اندازه گیری شده است. مدیریت دانشی در فولاد خوزستان طراحی شده که مخازن دانشی را نشان می دهد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده