تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۶۲۰۹۷
سرویس خبر : زمین شناسی
در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور صورت گرفت:

رونمایی از اطلس نقشه‌های ملی موضوعی مخاطرات زمین‌شناسی

می متالز - مراسم رونمایی از اطلس نقشه‌های ملی موضوعی مخاطرات زمین‌شناسی با حضور علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت و رئیس این سازمان و جمعی از معاونان و مدیران وی برگزار شد.
رونمایی از اطلس نقشه‌های ملی موضوعی مخاطرات زمین‌شناسی

به گزارش می متالز، در این مراسم از اطلس نقشه‌های ملی موضوعی مخاطرات زمین‌شناسی شامل نقشه‌های فرونشست، گرد و غبار، زمین لغزش، سیل، لرزه زمین‌ساخت و کارست که حاصل فعالیت چند ساله کارشناسان بخش مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است، رونمایی شد.

 

رخداد ۳۴ مخاطره طبیعی در ایران

پیش از رونمایی از این اطلس‌ها معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به تولید نقشه‌های یک بیست و پنج هزارم مخاطرات زمین‌شناسی کشور گفت: ایران در کمربند مخاطرات دنیا قرار دارد، به گونه‌ای که از ۴۳ مخاطره، ۳۴ مورد آن در ایران رخ می‌دهد.

علیرضا شهیدی با بیان اینکه امروز شصتمین سال تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است، افزود: این سازمان در حوزه اکتشافات تا سال ۸۲ و ۸۳ بخش اعظمی از فعالیت‌های شناسایی و پی‌جویی معادن را انجام داده و گزارش‌های آن را به نهادهای مرتبط ارائه داده است.

وی با تاکید بر این‌که بالغ بر ۹۴۰ کیلومتر مربع در زون‌های اول و دوم شناسایی شده‌اند و پی‌جویی معادن انجام شده است، اظهار کرد: از آنجایی که اطلاعات تولید شده در این سازمان باید با دقت‌ بالا باشد، از این رو از تصاویر ماهواره‌ای و ژئوفیزیک هوایی استفاده کردیم و در حال حاضر ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی (۱۵۰ هزار کیلومتر مربع) با استفاده از این فناوری اقدام به شناسایی کانی‌ها کرده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مطالعات این سازمان در حوزه‌های زمین‌شناسی خاطرنشان کرد:‌ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در طول ۶۰ سال گذشته اقدام به تولید اطلاعات و نقشه‌های پایه کرده، از این رو این سازمان برند تولید این اطلاعات در کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه نقشه‌های یک دویست و پنجاه هزارم زمین‌شناسی را از برنامه‌های اولیه این سازمان دانست و ادامه داد: پس از آن نقشه‌های یکصد هزار نیز تهیه شد به گونه‌ای که ۸۵ درصد سطح کشور توسط این نقشه‌ها پوشش داده شد و جاهایی که نقشه آن تهیه نشده بود مناطق کویری است که در اولویت ما قرار نداشت.

شهیدی تولید نقشه‌ها در مقیاس یک بیست و پنج هزار در شش لایه را از دیگر اقدامات سازمان متبوع خود عنوان کرد و گفت: این اطلاعات در لایه‌هایی چون زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی، مهندسی زمین‌شناسی، آب زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی بوده است.

به گفته وی، نقشه‌های زمین شناسی پایه سایر اقدامات مطالعات در حوزه‌های اکتشاف و زمین‌شناسی است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر اینکه از دهه‌های گذشته مطالعاتی را در زمینه مخاطرات آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: در این راستا حدود ۹۵ نقشه موضوعی و بالغ بر ۳۰۰ لایه اطلاعاتی در حوزه مخاطرات تولید کرده‌ایم و اوایل سال جاری نیز بخش GIS این سازمان فعال شده و بر اساس آن امکان تولید اطلاعات رقومی برای مخاطبان فراهم شده است.

 

83 میلیون نفر جمعیت ایران در معرض بلایای طبیعی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از نقشه‌هایی که در این مراسم امروز رونمایی می‌شود، بر اساس این اطلاعات است، تاکید کرد: بر اساس مطالعات، کشور بر روی کمربند مخاطرات جهانی قرار دارد، به گونه‌ای که از ۴۳ مخاطره جهانی ۳۴ مخاطره طبیعی در ایران رخ می‌دهد و این مخاطرات نیز کل کشور را درگیر کرده است.

شهیدی با تاکید بر اینکه خطر زلزله کل کشور را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: داده‌ها به ما نشان می‌دهند که ۷.۵ درصد از GDP کشور در حوزه مخاطرات هزینه می‌شود و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در تلاش است تا با پایش‌هایی که انجام می‌دهد این هزینه‌ها را کاهش دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۸۳ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض مخاطرات قرار دارند، تاکید کرد: ما در تلاش هستیم تا در مطالعات خود خطر را کم و جامعه را ایمن کنیم.

عناوین برگزیده