تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۴۷۹
کد خبر: ۶۲۱۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حضورمعاون آموزشی وزارتخانه های صمت و علوم، تحقیقات و فناوری؛

نشست بررسی تغییر الگوی آموزشی دانشگاه صنایع و معادن برگزار شد

می متالز - نشست بررسی تغییر الگوی آموزشی دانشگاه صنایع و معادن با حضور معاونان آموزشی وزارتخانه های صمت و علوم، تحقیقات وفناوری ومسوولان دانشگاه های آلمانی برگزار شد.
نشست بررسی تغییر الگوی آموزشی دانشگاه صنایع و معادن برگزار شد

به گزارش می متالز، برات قبادیان معاون اموزش، پژوهش وفناوری وزارت صمت در این نشست با اشاره به اینکه دانشگاه صنایع و معادن از سال 72 برای آموزش های حرفه ای، کاربردی و مهارتی تاسیس شده است گفت: متاسفانه این دانشگاه از سال های بدو تاسیس همان راه دانشگاه های مرسوم و معمول را پیش گرفت.
او با اشاره به دیدگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره بازگشت دانشگاه صنایع و معادن به هدف اصلی خود در بدو تاسیس توضیح داد: بررسی و مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شد. پس از بررسی به مدل های دانشگاه صنعتی آلمان به عنوان بهترین مدل ها در ارتباط با تربیت مدیران و مهندسان حرفه ای رسیدیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به مباحث انقلاب صنعتی چهارم، دانشگاه صنایع و معادن مستقیما باید در خدمت بخش صنعت و معدن قرار بگیرد و نیروهایی را همانند دانشگاه های آلمان متخصص و حرفه ایی تربیت کند و همچنین دوره هایی را برای ارتقا بهره وری و افزایش علم و آگاهی مدیران و کارکنان بخش صنعت برگزار کند.
قبادیان بیان کرد: در بررسی های خود در آلمان به سه شیوه و مدل رسیدیم که یک مدل دانشجو بخشی از وقت خود را در دانشگاه و بخشی دیگر را در کمپانی و بنگاه اقتصادی می گذراند.

او ادامه داد: این روش یکی از بهترین شیوه هایی است که دیده شده است و این مدل برای دانشگاه صنایع و معادن انتخاب شد.

او با اشاره به همکاری دانشگاه درسدن آلمان با دانشگاه شیراز گفت: در این مدل همکاری، که شیوه مشارکتی استT دانشگاه 50 درصد از طرح را بر عهده دارد و 50 درصد مابقی بر عهده بنگاه های تولیدی و اقتصادی است، از این رو زیرمجموعه های وزات صنعت، معدن و تجارت گردهم آمدند تا در حیات دوباره دانشگاه صنایع و معادن و تا بتوانیم دوره های آکادمیک، رسمی، کوتاه مدت، غیررسمی را همفکری و با این شیوه برگزار کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اشاره به اینکه دانشگاه های فنی و حرفه ای در کشور که در نتیجه تعامل و مهارت های فنی و حرفه ای با آلمانی ها تاسیس شده ،گفت: در 178 دانشگاه فنی و حرفه ای ماشین آلات مورد استفاده، ماشین آلاتی است که از آلمان به ایران آمده است.

او ادامه داد: اگر ما همان شیوه را تا امروز ادامه می دادیم، بخشی از آموزش عالی ما در همین راستا می توانست کار کند و نیروهایی را می توانستیم تربیت کنیم که تقاضا محور باشند و مستقیما در بخش صنعت، معدن و تجارت ما به کار گرفته شوند و این فاصله ای که بین علم و عمل ایجاد شده، امروزه نبود.

در ادامه این نشست علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دوره جدیدی از آموزش مطرح شده است تاکید کرد: در سال های گذشته شاهد گسترش بی رویه تاسیس در نظام آموزش عالی بوده ایم و امروز آموزش عالی کشور می خواهد برای دوره هایی که مهارت افزایی در یک صنعت خاص دارند، تاکید کند.

او با اشاره به همکاری با دانشگاه های آلمان بیان کرد:دانشگاه های آلمان در زمینه ورود دیجیتال به آموزش عالی ایده های خوبی داشته اند که می تواند به مهارت افزایی در دانشگاهها کمک کند.

او همچنین با اشاره به افزایش بهره وری از روش های نوین آموزش گفت: وزارت علوم در نظر دارد که 30درصد برنامه های خود را به مهارت آزمایی اختصاص دهد.
سید مهدی الدین امینی، معاون دانشگاه صنایع و معادن با اشاره به اینکه دانشگاه ها در سطح چهارم ، دانشگاه های عملگرا و مهارت گرا هستند، گفت: ما می خواهیم دانشگاه صنایع و معادن را به سمت دانشگاه های عملگرا ببریم.

او با اشاره به تغییر الگوی آموزشی در دانشگاه صنایع و معادن به سبک دانشگاه های صنعتی آلمان گفت: براساس این روش و متد 30درصد آموزش ها به صورت تئوریک و 70درصد کاربردی و مهارتی است.

امینی به برگزاری دوره های کوتاه مدت برای توانمندسازی شاغلین و همچنین اجرای طرح های الویت دار همانند طرح تاپ در برنامه های آموزشی دانشگاه صنایع و معادن خبرداد.

در ادامه این نشست پرفسور اریک شوپ به ارائه دیدگاه ها و روش های آموزش در دانشگاه های صنعتی آلمان پرداخت و گفت: اساس روش در این دانشگاه ها بر روی روش های عملی است و برای دستیابی به آن جامعه باید دانش محور باشد.

او با اشاره به بهره وری بر استاندارد گفت: در مدل های کسب و کار و مدل های عملگرا ابتدا نیاز است که ما از حالت انفرادی به حالت مشارکتی برویم

شوپ گفت: همچنین نیاز است که نوآوری و خلاقیتی بیشتری ایجاد گردد.

همچنین خاطر نشان می شود پرفسور صفوی از دانشگاه شیراز نیز به ارائه توضیحاتی درباره مدل های استفاده شده با استفاده از متدهای آلمان پرداخت.

عناوین برگزیده