تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۶۲۱۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واردات کافی است، از سنگ کاغذ بسازید!

اسدآباد در انتظار ساخت یک واحد تولید کاغذ سنگی

می متالز - کاغذ یکی از نیازهای مهم کشور بوده که درحال‌حاضر ۹۰درصد این نیاز به‌وسیله واردات از دیگر کشورها تامین و فقط ۱۰درصد در داخل کشور تولید می‌شود، حال آنکه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توان گام‌های بلندی در این زمینه برداشت.
اسدآباد در انتظار ساخت یک واحد تولید کاغذ سنگی

به گزارش می متالز، تولید کاغذ از سنگ به عنوان تدبیری جدید در اختراعات بشریت ضمن حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از قطع درختان می‌تواند از خام‌فروشی سنگ به ویژه در ایران و مناطق و شهرستان‌های کوچک جلوگیری کند و همزمان موجب محافظت از محیط‌زیست و ارزآوری شود.
در ۳سال گذشته، موضوع ساخت بزرگ‌ترین کارخانه کاغذ سنگی «stonepaper» کشور در شهرستان اسدآباد با توجه به وجود سنگ‌ها و معادن غنی این منطقه مطرح بوده که در صورت تحقق یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های سنگ کاغذ کشور در این شهرستان ساخته خواهد شد.

 

قرار است ساخته شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافقت‌های اولیه ساخت کارخانه کاغذ سنگی شهرستان از مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شده و برای ساخت این کارخانه در راستای سرمایه‌گذاری اولیه به افزون بر ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: قرار است این کارخانه از سوی یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهرستان ساخته شود که در راستای آن، دولت با ۵۰درصد سرمایه‌گذاری دولتی موافقت کرده و در صورت وجود سرمایه‌گذار، ۵۰درصد سرمایه‌گذاری از سوی بخش دولتی و ۵۰درصد بقیه از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام خواهد شد.
اکبر رنجبرزاده افزود: در صورت نبود سرمایه‌گذار بخش خصوصی، قرار شده که دولت به‌وسیله یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح یادشده را با سرمایه‌گذاری لازم در شهرستان اجرایی کند.
وی با اشاره به اینکه ساخت کارخانه کاغذ سنگی «stonepaper» با ظرفیت ۲۰هزار تن در شهرستان برای ۷۰نفر به‌طور مستقیم و برای ۲۰۰نفر به‌طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال در پی خواهد داشت، گفت: کاغذ سنگی در بسیاری از بخش‌ها از جمله در صنایع غذایی و بسته‌بندی، مد و لباس، معماری و دکوراسیون داخلی، نشر و برای مطبوعات تجاری، مجله‌های لوکس، انواع دفتر و کتاب‌های نفیس، کاغذ دیواری، انواع جعبه، ساک‌های خرید، کارت ویزیت، دفترچه راهنما، پوستر و چاپ برچسب به غیر از روزنامه دارای کاربرد بوده و به صورت ۱۰۰درصد قابل بازیافت است که از قطع درختان جلوگیری می‌کند.
رنجبرزاده با اشاره به اینکه کاغذ تولید شده از سنگ آهک با نام‌های کاغذ سنگ، کاغذ سنگی، کاغذ سنگ آهک، کاغذ سنگ مرمر، کاغذ آهکی، کاغذ سنگ معدنی، کاغذ معدنی، کاغذ معدنی غنی، کاغذ کربنات کلسیم، کاغذ پودر سنگ و نیز کاغذ سبز شناخته می‌شود، تصریح کرد: مواد اولیه این کاغذ در ایران به وفور یافت شده و می‌توان آن را از باقیمانده‌های سنگ آهک استفاده شده در برخی صنایع به‌دست آورد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای تولید کاغذ سنگی باید این خُرده‌سنگ‌ها را پودر سپس کربنات کلسیم موجود در آنها را استخراج و با ماده‌ای غیرسمی به نام پلی‌اتیلن مخلوط کرد که در نهایت درصد ناچیزی از دیگر مواد افزودنی به آن می‌افزایند و با گرانول‌های ایجاد شده کاغذ سنگی را تولید می‌کنند.
وی تجزیه‌پذیری و قابل بازیافت بودن کاغذ سنگی، تولید شدن کاغذ سنگی بدون مصرف قطره‌ای آب، ضدآب بودن، آلوده نکردن محیط زیست، مقاوم و ماندگاری بالا و بهداشتی بودن و زیبایی منحصربه‌فرد را از قابلیت‌ها و ویژگی‌های کاغذ سنگی برشمرد و یادآور شد: درحال‌حاضر یک کارخانه کاغذ سنگی در استان یزد فعال است و ۲کارخانه تولید کاغذ دیگر نیز در سطح کشور در دست ساخت هستند که این ۲واحد تولید کاغذ در دست ساخت در مجموع فقط دارای ۵هزار تن ظرفیت در سال خواهند بود و همچنین جانمایی این طرح در شهرک صنعتی شهرستان پیش‌بینی شده و سرمایه‌گذاران این امر حمایت خواهند شد.

 

سرمایه‌گذاران در صف هستند

فرماندار شهرستان اسدآباد هم ساخت کارخانه تولید کاغذ در شهرستان را یک جهش و شتاب بزرگ در صنعت شهرستان برشمرد و یادآور شد: برای ساخت این کارخانه در شهرستان از سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران بومی شهرستان حمایت می‌کنیم چراکه ساخت چنین کارخانه‌ای در منطقه از نقش موثری در کاهش بیکاری نیروی انسانی فعال شهرستان برخوردار خواهد بود و موجب ترغیب و تشویق استقرار و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بیشتر در این شهرستان در زمینه‌های صنعتی مختلف می‌شود. مجید درویشی با اشاره به معادن غنی اسدآباد تصریح کرد: راه‌اندازی کارخانه کاغذ سنگی در کنار دیگر کارخانه‌های کنسانتره و گندله، نقش موثری در افزایش ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی و ارزآوری معادن برای شهرستان خواهد داشت.
وی با بیان اینکه بستر برای صنعتی شدن شهرستان به لحاظ آمایش سرزمین و ملاحظات زیست‌محیطی فراهم بوده و اسدآباد مهیای سرمایه‌گذاری و ایجاد طرح‌های بزرگ صنعتی است، گفت: درحال‌حاضر چند سرمایه‌گذار جدید، قصد و آمادگی سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی این شهرستان را دارند و برای استقرار این سرمایه‌گذاران نیازمند افزایش زیرساخت برق این شهرک هستیم. در همین زمینه موافقت ۷میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت برق شهرک صنعتی اسدآباد دریافت شده است.
درویشی با بیان اینکه برای افزایش توان برق شهرک صنعتی اسدآباد از ۴.۵ به ۱۰مگاوات به اعتباری افزون بر ۷میلیارد تومان نیاز است، خاطرنشان کرد: با پیگیری نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر نیرو و وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار شد از این میزان اعتبار، ۵۰درصد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌وسیله شهرک صنعتی و ۵۰درصد بقیه اعتبار از سوی وزارت نیرو پرداخت شود که در این زمینه دستور لازم را دادند.
وی تصریح کرد: ایجاد این زیرساخت شرایط بسیار مناسبی را در این شهرک ایجاد می‌کند و فراهم کردن زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی موجب موفقیت هر چه بیشتر ما در توسعه اقتصادی و تبدیل منطقه برای جذب سرمایه‌گذار در شهرستان خواهد شد.
آغاز عملیات اجرایی و راه‌اندازی چنین طرح بزرگی در شهرستان علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش صنعت برای نیروهای انسانی بیکار منطقه، بخشی از نیاز کشور در وابستگی به دیگر کشورها را برطرف خواهد کرد که نیاز است در این راستا مسئولان ارشد شهرستان در جذب سرمایه‌گذار عجله کنند یا بخش دولتی را برای موافقت با کل سرمایه‌گذاری طرح هر چه سریع‌تر به میدان آورند. فراموش نکنیم با صرف نظر از جنبه‌های اقتصادی، توسعه کارخانه‌های کاغذ سنگی، نقش موثری در جایگزین شدن کاغذهای سلولزی و حتی انواع پلاستیک و نایلون دارد و از آلودگی محیط‌زیست و قطع درختان جلوگیری خواهد کرد.

عناوین برگزیده