تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۵۵۱
کد خبر: ۶۲۳۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خرید ریالی «کاشی» و صادرات غیر رسمی

می متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تهران گفت: صادرات در حال حاضر بانام شرکت تولیدکننده انجام می‌شود و ارز حاصل از صادرات به کشور بازمی‌گردد و از سوی دیگر، حجم صادرات غیررسمی کشور روند نزولی را طی کرده است.
خرید ریالی «کاشی» و صادرات غیر رسمی

به گزارش می متالز، سهم گروه کاشی و سرامیک هم ازجمله سهم‌هایی هستند که از رشد امسال بازار بی‌نصیب نماندند.

برخی نماد‌های این گروه مانند «کحافظ» در سال جاری بیش از ۲۰۰درصد رشد قیمت در کارنامه خود ثبت کردند.

علاوه بر این گزارش‌های آمار تولید و فروش ماهانه نشان می‌دهد به‌جز کاشی الوند، سایر کاشی‌سازان بورسی در نیمه نخست سال جاری با افزایش مقدار و درآمد فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده‌اند.

روش مقداری کاشی حافظ بیش از سایرین رشد داشته و جهش ۹۹درصدی نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

درآمد این شرکت هم نسبت به ۶ ماهه سال قبل رشد ۱۳۴ درصدی نشان داده و سایر نماد‌های این گروه ازجمله «کساوه» و «کسعدی» هم رشد مناسبی نشان می‌دهند.

مصطفی گودرزی رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تهران در خصوص وضعیت این صنعت بیان کرد: عراق مهم‌ترین بازار صادراتی صنعت تولید کاشی و سرامیک، کماکان کشور بوده ولی صادرات به کشور‌های دیگری ازجمله سوریه در حال انجام است.

وی افزود: روند صادرات این صنعت با گذشته تغییرات و تفاوت‌هایی داشته که از این تغییرات می‌توان به‌عنوان اتفاقی خوشایند برای صنعت کاشی و سرامیک و از آن مهم‌تر، اقتصاد کشور یادکرد.

گودرزی با اشاره به اینکه صادرات این صنعت، در سنوات قبل عمدتاً توسط واسطه‌ها صورت می‌گرفت، تصریح کرد: واسطه‌ها اقدام به خرید ریالی از شرکت‌ها کرده و سپس اقدام به صادرات کرده البته بخشی از این صادرات نیز به شکل غیررسمی انجام می‌شد و ارز حاصل از صادرات به کشور بازنمی‌گشت.

این کارشناس صنعت کاشی و سرامیک تصریح کرد: صادرات در حال حاضر حتماً بانام شرکت تولیدکننده انجام می‌شود و ارز حاصل از صادرات به کشور بازمی‌گردد؛ بنابراین، شرکت‌های تولیدکننده هم احتمالاً بخشی از درآمد‌های خود را ارزی دریافت خواهند کرد.

گودرزی اضافه کرد: به‌عبارتی‌دیگر، تولیدکنندگان با صادرات رسمی محصول خود، درآمد صادرات را ارزی دریافت خواهند کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تهران در پایان خاطرنشان کرد: البته نمی‌توان با قاطعیت از رشد سودآوری شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک سخن گفت؛ چراکه صادرات غیررسمی کاهش‌یافته و باید حجم فروش و صادرات شرکت‌ها بررسی شود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده