تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۶۲۳۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فرماندار «سرباز» خبرداد

سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومانی در کارخانه سیمان مکران

می متالز - کارخانه در حال ساخت سیمان مکران تیس، با ظرفیت تولید روزانه ۳هزار و ۳۰۰تن در شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان با ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی سبب جذب ۴۵۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی در این منطقه شده است.
سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومانی در کارخانه سیمان مکران

به گزارش می متالز، کارخانه سیمان سرباز با نام «مکران تیس» از مرداد ۱۳۹۳ در محدوده قصرقند و جکیگور و در منطقه لاشار کاهی شهرستان سرباز در فاصله حدود ۵۴۰کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان آغاز شده است.
عملیات نصب تجهیزات و قطعات این کارخانه هم‌اینک در حال انجام بوده و در صورت اجرا و تامین زیرساخت‌های ضروری شامل برق (درمرحله جاری نخست به میزان ۵مگاوات) خط انتقال آب (در قالب پروژه مجتمع آب روستایی لاشار کاهی) شبکه فیبر نوری و راه ارتباطی «چراغان- لاشار کاهی به طول ۱۲ کیلومتر» امکان راه‌اندازی خط تولید محصول کلینکر در فاز نخست در دهه مبارک فجر امسال میسر می‌شود.
سلیم کدخدا، فرماندار سرباز با اشاره به اینکه بازگشایی راه ارتباطی روستای چراغان راسک به کارخانه سیمان از ضرورت‌های مهم برای کاهش مسیر، صادرات و انتقال سیمان است، خاطرنشان کرد: با بازگشایی محور یادشده علاوه بر تسهیل در رفت‌و‌آمد ماشین‌آلات به کارخانه سیمان، مسافت شهرستان سرباز به شهرستان‌های قصرقند و نیکشهر را ۳۰کیلومتر کاهش می‌دهد که این امر سبب کاهش آمار تصادف‌ها و هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود.

 

ایجاد ۴۴۰۰ شغل

فرماندار سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برای تامین زیرساخت‌ها و جاده‌های دسترسی به کارخانه سیمان از محل اعتبارات استانی در امسال افزون‌بر ۱۲میلیارد تومان در کارگروه برنامه‌ریزی این شهرستان تصویب شده است. کدخدا افزود: در صورت بهره‌برداری عملی از فاز نخست کارخانه سیمان مکران شرایط برای استخدام هزار و ۴۰۰نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۳هزار نفر به‌طور غیرمستقیم فراهم خواهد شد.
وی بیان کرد: با آغاز به کار این کارخانه و تولید سیمان تحولی شگرف در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال منطقه به وسیله شکل‌گیری و توسعه مشاغل خدماتی و رفاهی و اجرای طرح‌های تکمیلی و جانبی رخ خواهد داد. فرماندار سرباز ادامه داد: با توجه به موقعیت ممتاز کارخانه در حدفاصل مرزهای شرقی (پاکستان) و مرزهای آبی جنوبی (حاشیه اقیانوس هند و جنوب خلیج‌فارس) از یک‌طرف و ظرفیت عظیم معدنی آن از سوی دیگر نقش و تاثیر تولیدات آن در تقویت جایگاه اقتصادی افزایش سرانه تولید استان چشمگیر خواهد بود.

 

مبادله موافقتنامه مالی

فرماندار سرباز گفت: انجام تشریفات قانونی و تعیین پیمانکار پروژه تامین آب کارخانه در قالب اجرای پروژه مجتمع آب آشامیدنی لاشار کاهی انجام و عملیات پروژه راه دسترسی کارخانه نیز ازسوی پیمانکار مربوط به‌زودی شروع می‌شود. کدخدا تصریح کرد: نحوه اجرای طرح زیرساختی و مخابراتی کارخانه با پهنای باند ۱۰۰مگ از سوی کارشناسان اداره کل ارتباطات فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات منطقه سیستان و بلوچستان نیز در دست بررسی است. وی ادامه داد: در بازدیدها و دیدارهای گوناگون با مدیران کارخانه سیمان تماس‌های تلفنی و مکاتبه‌های گوناگونی با مدیران کل راه و شهرسازی، آبفا و ارتباطات و فناوری اطلاعات روند تخصیص منابع اعتباری و مراحل اجرایی پروژه‌های مربوط استعلام و مورد ارزیابی قرار گرفته است و براساس قول مساعد مدیران مربوط استانی و کشوری به‌زودی شاهد تکمیل تمام زیرساخت‌ها و حل مشکلات پیش‌روی این کارخانه خواهیم بود. فرماندار سرباز در ادامه با اشاره به مزایای راه‌اندازی این کارخانه سیمان تصریح کرد: با راه‌اندازی این کارخانه نرخ سیمان در جنوب سیستان و بلوچستان کاهش پیدا خواهد کرد و کمک بزرگی به رونق ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی و راهسازی و ایجاد اشتغال می‌شود.

عناوین برگزیده