تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۶۲۴۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صحبت‌های استیو برنز، معامله‌گر بازار‌های مالی

می متالز - یکی از ۱۰۰۰ منتقد برتر در سایت آمازون و یکی از بهترین منتقدین کتاب‌های مربوط به معامله‌گری در این سایت است
صحبت‌های استیو برنز، معامله‌گر بازار‌های مالی

به گزارش می متالز، استیو (Steve Burns) به مدت ۲۰ سال است که در حال سرمایه‌گذاری موفق برروی بازار سهام بوده که ۱۴ سال از این مدت نیز به عنوان یک معامله‌گر فعال مشغول به کار بوده است. او نویسنده ۱۳ جلد کتاب در زمینه معامله‌گری بوده که ۶ جلد از آن‌ها پر فروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار سهام در سایت آمازون است.

او یکی از ۱۰۰۰ منتقد برتر در سایت آمازون و یکی از بهترین منتقدین کتاب‌های مربوط به معامله‌گری در این سایت بوده و در سایت‌ها و مقالات چاپ شده متعددی معرفی شده است. استیو در حال حاضر در شهر نشویل (Nashvile, TN) به همراه همسر و شریک کاری خود، هالی، سه فرزند و تعداد زیادی گربه به زندگی کردن می‌پردازد.

 

چه چیزی برای اولین بار توجه و علاقه شما را به بازار سهام جلب کرد؟

در نوجوانی همیشه برایم جالب بود که چه چیزی قیمت سهام را حرکت می‌دهد و همچنین عاشق بازار آزاد سرمایه داری بودم. من فکر می‌کردم نرخ رشد سرمایه توسط سود‌های مرکب یک چیز جادویی بود و خیلی دوست داشتم که خودم هم این کار را در عمل انجام دهم. در ماه مارس ۲۰۰۰ آنقدر پول در اولین حساب سرمایه‌گذاری ام داشتم که بتوانم اولین خانه ام را خریداری کنم. پس از آن بود که این کار را برای تمام عمر برگزیدم.

 

چه متد‌ها یا استراتژی‌هایی را دنبال کرده اید که در گذشته مسبب شکست شما شده اند؟

من به مقدار لازم صبر و شکیبایی نداشتم تا یک سرمایه‌گذار ارزشی باشم. از هرچه که بگذریم می‌دانیم که ممکن است سال‌ها زمان ببرد تا سهامی به ارزش واقعی خود برسد. من همچنین از ۸ ساعت نشستن مقابل صفحه رایانه به عنوان یک معامله‌گر روزانه لذتی نمیبردم. این کاری نبود که بخواهم در زندگی‌ام انجام دهم.

من می‌بایست عمر خود را تلف می‌کردم و آنقدر صبر می‌کردم تا قیمت یک سهم صعود کند یا اینکه هرروز خودم را با رصد چارت‌های مختلف به عنوان یک معامله‌گر روزانه تلف می‌کردم. به جای آن، تصمیم گرفتم یک سویینگ تریدر باشم که فقط توجهش معطوف به قیمت‌های باز شدن و بسته شدن است. من می‌خواستم با معاملات خوب هفتگی و ماهانه پول خوبی دربیاورم و همزمان زندگی خوبی را نیز خارج از محیط معاملاتی تجربه کنم.

 

چه افرادی در زمینه معامله‌گری الگوی شما هستند یا برشما تاثیرگذارند؟

الکساندر الدر (Alexander Elder) به من نشان داد که ترکیب ذهن، متد و مدیریت سرمایه برای موفقیت در معامله‌گری اهمیت زیادی دارد.
مایکل کوول (Michael Covel) قدرت تحلیل تکنیکال و روند را به من نشان داد.
جک شواگر (Jack Schwager) با مصاحبه هایش برای من این امکان را فراهم کرد تا بتوانم وارد فکر‌ها و پروسه‌های ذهنی بزرگترین معامله‌گران دنیا شوم.
ون ثارپ (Van Tharp) پروسه ریسک را با پروسه R به من یادداد.
مارک داگلاس (Mark Douglas) هم که استاد روانشناسی معامله‌گری بود.

 

چه زمانی به کشف بزرگی در معاملاتتان دست پیدا کردید و چه بود؟

زمانی که معامله کردن فاندامنتالی را کنار گذاشتم، زمانی که معامله با حجم بالا را کنارگذاشتم، و زمانی که یادگرفتم به صورت سیستماتیک به رفتار قیمت عکس العمل نشان دهم. در نتیجه این تغییرات، توانستم بازدهی خودم را بسیار پایدار و مداوم کسب کنم و معامله‌گری دیگر شغلی دردناک و احساسی برای من نبود. غرور و پیش گویی‌های خود از بازار را کنار بگذارید و از یک متد یا سیستم موفق پیروی کنید.

 

چگونه به بهترین وجه، سبک معاملاتی خود را توصیف می‌کنید؟

من یک سویینگ تریدر هستم که معاملاتم را در جهت روند غالب اخذ می‌کنم. من برای افت سرمایه‌های کوچک تلاش می‌کنم و مزیت معاملاتی من به خاطر استفاده حداکثر از بازار روند دار بوسیله ضریب اهرمی و حداقل کردن افت سرمایه در بازار‌های بدون روند است.

 

چه قوانین کلیدی را در معاملات خود اعمال می‌کنید؟

من هیچ موقع بیشتر از یک درصد از سرمایه معاملاتی ام را در یک موقعیت معاملاتی، ضرر نمیکنم که علتش استفاده از حجم معاملاتی مناسب و تنظیم کردن حد ضرر است.
من در بازار‌های صعودی (Bull Markets) یک گاو مهاجم هستم، ولی در بازار‌های نزولی معاملاتم کوتاه و کم حجم است. من تنها سهام پیشرو و لیدر بازار را معامله می‌کنم. اندیکاتور میانگین متحرک روند را به من نشان میدهد، اندیکاتور RSI به من نشان می‌دهد که چه زمانی روند می‌خواهد زاویه بگیرد و اندیکاتور MACD نیز نشانگر تغییر جهت روند است. من بازار‌ها را با استفاده از سیگنال‌های از پیش تعیین شده معامله می‌کنم.

 

در سهام‌هایی که معامله می‌کنی به دنبال چه چیزی میگردی؟

من به دنبال سهام شرکت‌هایی می‌گردم که با استفاده از طرح تجاری، محصول یا تکنولوژی‌شان در حال تغییر دنیا هستند. این سهام‌ها همواره در حال فتح قله‌های جدید قیمتی هستند.

 

به نظرتان چه چیزی معامله‌گران بزرگ را از بقیه جدا می‌کند؟

معامله‌گران بزرگ برده رفتار و حرکات قیمت هستند و غرور خود را تحت کنترل خویش درآورده اند. معامله‌گران بزرگی که من شخصا می‌شناسم افرادی متواضع، فروتن و بخشنده هستند و درس‌های معامله‌گری را با از دست دادن سرمایه خویش به دست آورده اند.

 

به مخاطبین این مصاحبه چه چیزی راجع به روش مدیریت ریسک خود می‌توانید بگویید؟

هدف من این است که وقتی معامله‌ای برخلاف میل من حرکت می‌کند، بیش از یک درصد از سرمایه ام را در یک معامله از دست ندهم. من نمی‌خواهم در حالت کلی بیشتر از ۳ درصد از سرمایه ام در معرض خطر موقعیت‌های معاملاتی مرتبط با هم باشد.
در موقعیت‌هایی که نمی‌تواند برای من سود سریعی به همراه داشته باشد، تمایل دارم سریع خارج شوم. من تلاش می‌کنم تا حداکثر افت سرمایه سالیانه ام را در حد ۵ درصد نگاه دارم. مدیریت ریسک برای من اولویت شماره یک قرار دارد. من تلاش می‌کنم چیزی که دارم را نگاه دارم به جای آنکه برای موقعیت‌های خیلی بزرگ سودده گام بردارم.

 

چه موقعیت‌های معاملاتی برای شما افتخارآمیز است؟

در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ من در حساب‌های معاملاتی‌ام توانستم به میانگین بازدهی سالانه +۲۰ درصد دست پیدا کنم و در ماه ژانویه ۲۰۰۸ همه حساب‌هایم را نقد کردم و هیچ افت سرمایه‌ای در ۲۰۰۸ نداشتم.
من سهام اپل را معامله کردم و قیمت در سه ماهه اول ۲۰۱۲ خط روند خود راشکست و در سه ماه بازدهی ۵۲ درصد را تجربه کرد. من در میانه سال ۲۰۱۲ با یک معامله شبانه آپشن اپل به سود ۱۰۰ درصد رسیدم.

 

بزرگترین حسرت؟

در ۱۶ سال اخیر در معاملاتم دو بار افت سرمایه‌ای ۵۰ درصد را تجربه کردم که آن هم فقط به خاطر حجم معاملاتی بزرگ و معامله‌گری هجومی بود.
من درس مدیریت معاملات و نجنگیدن با روند را خیلی سخت فراگرفتم. من از آن افت سرمایه‌ها گذرکردن و به بزرگترین موفقیت‌ها در حساب‌هایم دست پیدا کردم. راه سختی را پشت سر گذاشتم. من توصیه می‌کنم این راه را انتخاب نکنید. این راه اغلب معامله‌گران را می‌شکند.

 

چه کتاب‌هایی، وبسایت‌هایی یا منابع دیگری را به افرادی که می‌خواهند دامنه اطلاعات خود را گسترده‌تر کنند، پیشنهاد می‌کنید؟

من تلاش کردم پرمحتواترین و دستیافتنی‌ترین کتاب‌ها را و دوره‌های اینترنتی را برای معامله‌گران تازه کار فراهم کنم تا بتوانند قدم‌های اول را به درستی بردارند. من از سایت Stockcharts.com، ETFreplay.com و finviz.com استفاده می‌کنم. من قویا توصیه می‌کنم قبل از شروع به معامله‌گری حتما خودتان را آموزش دهید. کتاب‌های افرادی که قبلا ذکر کردم همگی زندگی مرا تغییر دادند.

 

خیلی از معامله‌گران به نقطه‌ای می‌رسند که تغییر و پیشرفت پس از آن برایشان حاصل نمی‌شود. چه توصیه‌هایی می‌توانید به آن‌ها بدهید؟

هیچ موقع از یادگیری و پیشرفت دست برندارید. به تغییر روند‌ها هرساله توجه کنید و هیچوقت باز نایستید.

 

حالا که شما تبدیل به یک معامله‌گر موفق شده اید، برای بهبود بخشیدن به مهارت‌های خود چه می‌کنید؟

وبلاگ‌نویسی و نویسندگی من را مجبور می‌کند تا پیشرفت کنم و معامله‌گری ام را در سایه نویسندگی ام رشد دهم. این کار از تنبلی و بی حوصلگی باز می‌دارد. من همچنین معاملاتم را در توییتر و درگروه‌های خصوصی منتشر می‌کنم تا همواره مسئولیت چیزی که معامله می‌کنم را به عهده بگیرم.

 

آیا عادت‌ها یا رفتار‌هایی دارید که به دید بقیه غیرمعمول بیاید؟

من به فاندامنتال هیچ اهمیتی نمی‌دهم، برای من حرکات قیمت مهم است. من دیگر شبکه تلویزیونی CNBC را تماشا نمی‌کنم، من رفتار قیمت را پیش بینی نمی‌کنم، من رفتار قیمت را دنبال می‌کنم. برای من میانگین‌های متحرک بیشتر از اخبار اقتصادی اهمیت دارد. معاملات من در یکساعت اول و ۳۰ دقیقه انتهایی بازارصورت میگیرد و بیشتر حرکات روزانه قیمت را نویز در نظر می‌گیرم.

 

چه توصیه‌هایی دارید برای افرادی که به تازگی تصمیم گرفتن خود را در این شغل محک بزنند؟ به آن‌ها چه مسیری را پیشنهاد می‌کنید؟

یادبگیرید چطور احساسات و غرور خود را مدیریت کنید، این موارد در بازار برایتان بسیار گران تمام می‌شود. کوچک معامله کنید تا همیشه زنده بمانید. قبل از اینکه یک سیستم معاملاتی و یک پلن معاملاتی داشته باشید، روی پول خود ریسک نکنید.

 

برای افرادی که هم اکنون معامله‌گر موفقی هستند چه توصیه‌ای دارید؟

هیچ وقت گمان نبرید که دیگر به اهدافتان رسیده‌اید و هر زمان که اراده کردید می‌توانید از بازار پول خارج کنید. این فکر برایتان گران تمام خواهد شد.

 

به عنوان یک معامله‌گر دوست دارید چه میراثی از خود به جای بگذارید؟

هدف من افزایش نرخ بقا در بین مخاطبین خودم و معامله‌گران تازه کار، به کمک مدیریت ریسک، نظم و معامله‌گری با قوانین سیستماتیک است. اگر بتوانم یک معامله‌گر را آنچنان تربیت کنم که یک میلیونر یا حتی بیلیونر شود، واقعا ارزش کار من جبران شده است.

عناوین برگزیده