تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۶۲۴۷۹

بودجه تکمیل راه‌آهن غرب کشور صرف پرداخت بدهی دولت شد/ اعتراض وزیر راه + سند

می متالز - بخشی از بودجه راه آهن راهبردی غرب کشور، صرف پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی شد. این اقدام مورد اعتراض وزیر راه قرار گرفته است.
بودجه تکمیل راه‌آهن غرب کشور صرف پرداخت بدهی دولت شد/ اعتراض وزیر راه + سند

به گزارش می متالز، سال گذشته و پس از آنکه دولت لایحه بودجه 1398 کل کشور را تقدیم مجلس کرد، بسیاری از کارشناسان از آنچه در این آمده بود، اظهار تعجب و حیرت کردند.

اولین واکنش‌ها هم مربوط به کاهش بودجه دفاعی بود که در فضای مجازی هم سر و صدای زیادی به پا کرد؛ اما این همه ماجرا نبود، دولت با ارائه آمارهای متعددی سعی بر این داشت که نشان دهد وضعیت بودجه متوازن است و سعی کرده ارقام مدنظر را به صورت صد درصدی قابل تحقق نشان دهد.

حالا وضعیت توزیع نامتوازن بودجه به استان‌ها نیز سرایت کرده است، انتظار می‌رفت که دولت در طرح‌ریزی مالی سال 98 نگاه ویژه‌ای به طرح‌های توسعه‌ای استان‌ها داشته باشد.

یکی از بی‌توجهی‌های آشکار دولت در توزیع درست بودجه را می‌توان عدم تسریع در راه‌اندازی مسیر استراتژیک راه‌آهن کرمانشاه و امتداد آن به کشور عراق عنوان کرد.

پروژه راه آهن استراتژیک «تهران-بغداد» که بیش از 605 کیلومتر است و قرار است از اراک به کرمانشاه رسیده و با عبور از شهرهای کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین و در انتها در مرز خسروی آرام بگیرد، هنوز اجرایی نشده و داستان آن ادامه پیدا می‌کند.

بنابر آمار موجود، کرمانشاه ظرفیت صادرات بیش از 3 میلیارد دلار کالا را به عراق دارد و مقامات سیاسی دو کشور نیز برای صادراتی 20 میلیارد دلاری توافق کرده‌اند، اما گویی دولت تمایلی برای اجرایی کردن این طرح ندارد. یکی از مهمترین زمینه‌های صادراتی و تقویت آن ایجاد زیرساخت‌های مناسب، مانند راه‌آهن است.

اخیراً نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خطاب به جهانگیری منتشر شده که نشان می‌دهد که اعتبارات این طرح ملی و راهبردی، برای تسویه بدهی و دیون مالی سازمان تامین اجتماعی صرف شده و وزیر راه هم نسبت به این مسئله معترض است.



بخشی از اعتبارات راه آهن راهبردی غرب کشور، صرف پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی شده است. این در حالی است که دولت به دنبال افزایش صادرات به کشور عراق است.


در این نامه وزیر راه نوشته که « همانطور که استحضار دارید، به استناد مصوبه شماره «252573/ت47951ن» مورخ 1391/12/11 هیات محترم وزیران مقرر شد، مبلغ 4500 میلیارد ریال اعتبار از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی به طرح راه آهن غرب کشور اختصاص یابد که تا کنون با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی طرح مبلغ 2900 میلیارد ریال هزینه گردید. متاسفانه با صدور مصوبه شماره 965876/ت53513 ه مورخ 1395/8/8 هیات محترم وزیران مبلغ 1600 میلیارد ریال از مانده سهام مذکور به سازمان تامین اجتماعی بابت بدهی‌های آن سازمان اختصاص یافته است.»

فلاحت پیشه عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس هم در توئیتی، نسبت به عدم اجرای این طرح اعتراض کرده است. وی در این خصوص نوشت: «کسر 160 میلیارد تومان از اعتبارات راه آهن تهران-خسروی-بغداد، در ادامه عدم تخصیص بودجه 300 میلیاردی سفر مقام معظم رهبری، گواه عزمی مشکوک در دولت جهت کارشکنی در راهبردی‌ترین طرح امروز کشور است.»

 

فلاحت پیشه در گفت‌وگویی مطرح کرده که «متاسفانه مطلع شده ایم که به دستور آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان از بودجه تخصیصی راه آهن غرب کشور حذف شده و به سازمان تامین اجتماعی اختصاص داده شده که خلاف آشکار قانون است، بطوری که وزیر محترم راه و شهرسازی نیز کتبا و رسما به این موضوع اعتراض کرده است؛ این در حالی است که نوبخت امسال 190 میلیارد تومان بودجه به راه آهن شمال و جهانگیری 220 میلیارد تومان به راه آهن کرمان که از لحاظ اهمیت خیلی کم اهمیت‌تر از راه آهن استراتژیک تهران -خسروی- بغداد می باشند اختصاص داده اند چرا که آقایان بیشتر دلسوز استان‌های خودشان هستند».

بنابر آمار موجود، از محل بودجه اختصاص یافته سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه نیز تاکنون فقط ۲۰ درصد آن محقق شده است.

روند تکمیل راه آهن غرب کشور به کندی در حال انجام است، این در حالی است که تکمیل این کریدور می‌تواند هزینه‌های راهداری را به شدت کاهش دهد.

بر اساس آمار موجود، ساخت هرکیلومتر آزادراه در دشت به‌ طور متوسط حدود 8 میلیارد تومان، در مناطق نیمه کوهستانی متوسط 15 میلیارد تومان و در کوهستان‌های سخت این رقم به 30 میلیارد تومان هم می‌رسد. 

این در حالی است که هزینه ساخت هر کیلومتر راه آهن 7 میلیارد تومان است، در کنار این مسائل سالانه باید 6 هزار میلیارد تومان برای استانداردسازی راه‌ها هزینه شود؛ البته معاون سازمان راهداری در اظهارنظر تازه‌ای بر مبلغ 8 هزار میلیارد تومان تاکید کرده است. این ارقام به خاطر آن است که عمر جاده‌ها در ایران به طور میانگین بین 7 تا 10 است و عدد در کشورهای صنعتی 20 سال عنوان شده است.

با این اوصاف، باید دید که چه زمانی دولت نسبت به تکمیل این کریدور راهبردی حساسیت نشان داده و احداث سریع آن را در دستور کار قرار می‌دهد.

عناوین برگزیده