تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۶۲۵۳۸
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

کمیته مشترک دائمی برای رفع موانع همکاری‌های ایران و ترکمنستان تشکیل شد/ توافق ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی

می متالز - وزیر راه و شهرسازی گفت: درخصوص موانع به وجود آمده بر سر راه توافق طرفین و کاستی‌هایی که برای همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان ایجاد شده، توافق شد تا کمیته مشترکی تشکیل شود و به صورت دائمی فعالیت کند و موانع سر راه همکاری‌های افتصادی دو کشور را برطرف کند.
کمیته مشترک دائمی برای رفع موانع همکاری‌های ایران و ترکمنستان تشکیل شد/ توافق ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی

به گزارش می متالز وبه نقل از  وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در حاشیه برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون‌ مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، گفت: در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور سند پروتکل این اجلاس در زمینه‌های حمل ونقل، ترانزیت، نفت و گاز و انرژی امضا شد.

اسلامی ادامه داد: این سند شامل کلیه سرفصل‌هایی است که می‌تواند مبنایی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل، نفت، گاز و انرژی باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: درخصوص موانع به وجود آمده بر سر راه توافق طرفین و کاستی‌هایی که برای همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان ایجاد شده، توافق شد تا کمیته مشترکی تشکیل شود و به صورت دائمی فعالیت کند و موانع سر راه همکاری‌های افتصادی دو کشور را برطرف کند.  

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: کمیته مشترک از امروز در عشق آباد مستقر می‌شود و مسائل را محور به محور و موضوع به موضوع در گفت‌وگوی مشترک دبنال می‌کند و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد و بر اساس زمانبندی توسط روسای کمیسیون دو کشور عملیاتی می‌شوند.

اسلامی همچنین درخصوص توافقات دو کشور در خصوص سوآپ‌گازی نیز، گقت: ترکمنستان در خصوص سوآپ گازی کاملا آمادگی دارد و در این رابطه شرکت‌های ایرانی گفت‌وگوهای مقدماتی را انجام داده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های خصوصی دو کشور در خصوص مبادلات برق و گاز و همچنین فولاد و مصالح ساختمانی به توافق رسیده‌اند. همچنین مباحث ارتباط هوایی و توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی از دیگر موارد مورد توافق دو کشور ایران و ترکمنستان بود.

وی حضور شرکت‌های ایرانی در ساخت پروژه‌های زیربنایی، رفع موانع ترانزیت و مباحثی که مربوط به کاهش تردد ناوگان ترانزیت را از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو کشور برشمرد و افزود: در کمیته کارشناسی مشترک در خصوص موارد فوق، تصمیم‌گیری می‌شود.

اسلامی موضوع ارتباط هوایی، توسعه حمل ونقل دریایی و حمل و نقل ریلی را از موضوعات توافق شده دانست و افزود: موضوعات دیگری که مورد گفت‌وگو و توافق دو کشور قرار گرفت مبادلات نفت، گاز و پتروشیمی است که یک سرفصل جدیدی از توسعه تعاملات را برای دو کشور به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: علاقه‌مندی ترکمنستان برای حضور در کریدور شمال- جنوب جزو دیگر مواردی بود که در خصوص آن بحث و گفت وگو شد.

گفتنی است: در پایان پانزدهمین اجلاس کمیسیون‌ مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان سند پروتکل این اجلاس در زمینه‌های حمل ونقل، ترانزیت، نفت و گاز و انرژی به امضای محمد اسلامی رییس هیات ایرانی کمیسیون مشترک و وزیر خارجه ترکمنستان رسید.

عناوین برگزیده