تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۷
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۶۲۶۰۲
سرویس خبر : زمین شناسی
در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران مطرح شد

تحقق ۴۶ طرح از اهدف نقشه‌ راه ایمیدرو

می متالز - به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، از ۱۴۵ هدف طراحی‌شده در نقشه راه برای ایمیدرو، ۴۶ درصد محقق شده است. امروز ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف شده و قرار است پهنه‌های باقی مانده در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد. ضمن این‌که بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تزریق به طرح‌های توسعه‌ای جذب کرده‌ایم.
تحقق ۴۶ طرح از اهدف نقشه‌ راه ایمیدرو

به گزارش می متالز، صبح امروز (سه‌شنبه) همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران؛ پهنه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعضای هیئت مدیره ایمیدرو و جمعی از مسئولان دولتی برگزار شد.

خداداد غریب پور - رئیس هیئت عامل ایمیدرو - در این همایش اظهار کرد: امروز شاهدیم که ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف شده است و در نظر گرفته شده پهنه‌های باقی مانده در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به ایده جایگزینی معدن به جای نفت از سوی مقام معظم رهبری گفت: این ایده مورد استقبال قرار گرفته و وزیر صمت، توسعه اکتشاف و تکمیل زنجیره را به عنوان یک اولویت مطرح کرده است. اولویت ایمیدرو به عنوان حلقه اول توسعه، اکتشاف است؛ لذا هر میزان ارز برای به روزرسانی تجهیزات اکتشاف لازم باشد، ما تامین می‌کنیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو  با بیان این‌که ۳.۹ میلیارد دلار طرح برای ارسال داریم، گفت: در افق ۱۴۰۴ نیاز به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن است و خوراک ما تنها برای ۲۰ سال بوده و این موضوع نیاز اکتشاف را نشان می‌دهد. همچنین ۱۴.۵ میلیارد دلار ایمیدرو تاکنون طرح به بهره‌برداری رسانده است.

غریب‌پور ادامه داد: با سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی در غالب راه نقش معدن به توافق رسیده‌ایم و همچنین با سازمان انرژی اتمی و محیط زیست هم توافق‌نامه‌هایی امضا خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که در پنج ماهه ابتدای سال ۹۸ با تکیه بر مدیریت ارزی بنگاه‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی در بخش تولید، رشد داشته‌ایم، افزود: صادرات مس در شش ماهه امسال معادل کل سال قبل ۴۵۲ میلیون دلار بوده است. صادرات شرکت‌های فولادی نیز نسبت به مرداد سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است. همچنین از ۱۴۵ هدف طراحی‌شده در نقشه راه برای ایمیدرو ۴۶ درصد محقق شده است. علاوه‌بر این در بخش خصوصی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تزریق به طرح‌های توسعه‌ای جذب کردیم.

در ادامه این همایش، اصغر زاده - مدیر اکتشاف ایمیدرو - ضمن تشکر از وزیر صنعت بابت اعتمادی که به ایمیدرو بابت اکتشاف پهنه‌ها داشته است، گفت: نقاط اصلی اکتشافات دنیا استرالیا، قاره آفریقا و قاره آمریکاست و در این نقاط اهداف اکتشافی بیشتر به سمت اکتشافات طلا رفته است.

وی افزود: در کشور ایران بیشترین اکتشاف مربوط به مس و سپس سنگ آهن و زغال سنگ است چرا که ما تنها به دنبال سودآوری نیستیم و هدف ما توسعه صنایع پایین دستی است. هر گاه قیمت فلزات افزایش می‌یابد، به همان میزان بودجه اکتشافی نیز افزایش می‌یابد و برعکس. از این رو در سال ۲۰۱۹ پیش بینی این است که بودجه اکتشافات نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد.
مدیر اکتشاف ایمیدرو با بیان این‌که تقاضا برای مواد معدنی در دنیا هر ۲۰ سال ۲ برابر می‌شود؛ گفت: این در حالی است که یافتن معادن جدید سخت شده و معادن قبلی به دلیل اتمام ذخایر از چرخه خارج می‌شوند لذا ما نیازمند این موضوع هستیم که برای اکتشافات و معدنکاری به عمق برویم.

اصغرزاده تاکید کرد: روش ژئوفیزیک و روش‌های تحلیلی در اکتشافات عمیق می‌تواند به ما کمک کند. هدف ما از اکتشافات، رفع کمبود مواد معدنی و خوراک صنایع و جلوگیری از واردات مواد معدنی و ایجاد اشتغال و توسعه متوازن در کشور است. در ایمیدرو در ۳ محور اکتشافات انجام می‌شود و ایمیدرو در این زمینه دارای استراتژی‌هایی از قبیل جذب سرمایه گذار، کشف منابع معدنی متنوع، کمک به توسعه متوازن، تبدیل معدن به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد کشور است. از سال 1393 که فعالیت اکتشافی ایمیدرو در پهنه‌ها آغاز شد در ۵۱ پهنه و ۲۵ استان فعال بوده‌ایم.

 در پایان این برنامه تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان فضایی کشور با حضور وزیر صنعت و معاون معدنی این وزارتخانه امضا شد.

عناوین برگزیده