تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۰
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۶۲۶۱۹
سرویس خبر : محیط زیست

لزوم تسهیل صدور اسناد مالکیتی قدس توسط ادارات ثبت و اوقاف/ معادن به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند

می متالز - شهردار قدس با اشاره به لزوم تسهیل صدور اسناد مالکیتی شهرقدس توسط ادارات ثبت و اوقاف در جهت حل مشکلات معاملات قولنامه‌ای و دریافت تسهیلات بازآفرینی گفت: معادن شن و ماسه شهرقدس به تکلیف قانونی خود عمل نمی‌کنند.
لزوم تسهیل صدور اسناد مالکیتی قدس توسط ادارات ثبت و اوقاف/ معادن به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند

به گزارش می متالز، مسعود مختاری شهردار قدس در جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان قدس در محل فرمانداری شهرستان اظهار داشت: شهرستان قدس با مساحت ۱۱۴ کیلومتر مربع و محدوده قانونی شهرقدس ۲۷۰۰ هکتار است و ۲۶۴ هکتار از این محدوده بافت فرسوده است و بر اساس مطالعات انجام شده ۱۴۰ هزار نفر در این محدوده ساکن هستند و تراکم این بافت حدود ۵۳۰ نفر در هکتار است و ۳ محله حاشیه نشین ۱۱۹ هکتار مساحت بافت شهری را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: از ۲۷۰۰ هکتار حدود ۳۰۰ هکتار مجموع مساحت شهرک‌های صنعتی داخل محدوده شهرقدس است و شهرقدس برخلاف سایر شهر‌ها، شهرک‌‌های صنعتی در محدوه قانونی آن قرار دارند و ۴۰۰ هکتار نیز معادن شن و ماسه و حریم و بستر رودخانه را نیز باید به آن اضافه کنیم و عملا حدود ۲ هزار هکتار برای بارگذاری باقی می‌ماند.

شهردار قدس بیان داشت: ۵ پروژه به عنوان پروژه‌های محرک در بافت فرسوده معرفی شده و با تصویب در ستاد شهرستان به ستاد استانی ارسال شده اند و در سال ۹۷ در ۳ محله هدف بالغ بر ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار توسط شهرداری با تصویب ستاد بازآفرینی شهرستان و شورای شهر هزینه انجام شده و برای سال ۹۸ نیز حدود ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بخشی از پروژه‌های مذکور و اجرای پروژه‌های جدید در سطح مناطق هدف درنظر گرفته شده است.

 مختاری گفت: در سال ۹۸ برنامه‌های مورد نظر در ۳ محله مورد نظر در قالب برنامه‌های اقدام مشترک جمع بندی و ۲۱ پروژه عمرانی با اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در مجموع با مشارکت تمام ادارارت و نهادهای شهرستان ۲۱۸ میلیارد تومان در برنامه اقدام مشترک هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد شبکه فاضلاب شهرقدس انجام نگرفته و این موضوع عامل بازدارنده‌ای برای نوسازی بافت فرسوده است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق تری است و ۲ موضوع به عنوان معضل و مشکل در راه بازآفرینی شهری قرار دارد که از ۲۷۰۰ هکتار محدوده قانونی، ۲۰۰۰ هکتار تحت عنوان پلاک ۲۴ سند اوقافی داشته و از ۱۲۰ هزار واحد مسکونی ۲۰۰۰ هزار واحد سند مالکیت دریافت کرده‌اند.

شهردار قدس خاطرنشان کرد: با تشکیل ستاد تبدیل به احسن اقدامات خوبی در راستای سند دارشدن انجام گرفت و با پرداخت ۱۰ هزار تومان به ازای هر متر سند دریافت می‌کنند اما این موضوع سرعت لازم را نگرفته و نیاز به حمایت دستگاه‌های دیگر از جمله ثبت اسناد را دارد و مردم در زمان صدور سند با مشکل مواجه می‌شوند.

مختاری گفت: شهرداری قدس اعلام کرده که برای صدور اولین سند استعلام شهرداری نیاز نیست و در مراحل بعدی به شهرداری مراجعه خواهند کرد و اداره ثبت باید صدور سند را تسهیل کند و اداره اوقاف نیز بایستی پروسه را کوتاه‌تر کرده تا مردم از فرصت به وجود آمده استفاده کنند و مشکل بعدی قولنامه‌ عادی واحدهای شهرقدس است‌.

وی ادامه داد: شهرک‌های صنعتی قدس بدون توسعه توسط هیات دولت مصوب شدند و در سال ۸۹ این سه شهرک صنعتی ۹۲ هکتار بوده و هیات امنا این شهرک‌ها ۲۱۱ هکتار پروانه بهره‌برداری گرفتند و این موضوع با شکایت شهرداری پروانه بهره‌برداری شرکت شهرک‌های صنعتی ابطال شد.

شهردار قدس خاطرنشان کرد: در شورای عالی معماری و شهرسازی محدوده این شهرک‌ها به ۱۱۹ هکتار رسید و خواسته ما این است که شهرک صنعتی در همین محدوده فریز شده و اقدام جدیدی برای توسعه صورت نگیرد چون شهرقدس به اندازه کافی تحت فشار مشکلات است و از مدیریت دوگانه این مناطق رنج می‌بریم.

مختاری گفت: مشکلات مختلفی همچون ترافیک و معضلات زیست محیطی برای شهرداری است و ساخت و سازهای غیرمجازی نیز در این شهرک‌ها صورت گرفته است و خدمات عمومی نیز انجام نمی‌شود و در خصوص معادن نیز بخش اعظم فعالیت‌های معدنی در شهرقدس قرار دارد.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های معدنی تبعاتی همچون آلودگی‌های زیست محیطی، تخریب رودخانه و ایجاد ریزگردها دارد و معادن به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند و باید یک درصد از درآمدهای خود را به شهرداری و دهیاری محل مربوطه پرداخت کنند اما تا امروز اتفاقی نیفتاده و حتی بعضا به عنوان صنایع سبز معرفی می‌شوند.

عناوین برگزیده