تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۰۴
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۶۲۶۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آقاپورعلیشاهی:

در دولت احمدی‌نژاد به شرکت‌های شستا کم‌لطفی شد/ نباید اقداماتی انجام دهیم که موجب دلسردی مردم شود

می متالز - یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: واقعیت این است که از سال گذشته که وارد تحریم‌ شدیم شرایط شرکت‌هایی همچون شستا سخت‌ شد، درنتیجه نمی‌توانیم به آن‌ها سخت بگیریم. شرایط الان در اثر تحریم‌ها خیلی بحرانی است و اگر تنها بخواهیم یک شرکت را در زمان بحران سنجش کنیم درست نیست.
در دولت احمدی‌نژاد به شرکت‌های شستا کم‌لطفی شد/ نباید اقداماتی انجام دهیم که موجب دلسردی مردم شود

به گزارش می متالز، معصومه آقاپورعلیشاهی درباره تاثیرگذاری عملکرد شستا بر مؤلفه‌های اقتصادی از جمله تولید اشتغال گفت: به نظر من شرکت‌هایی همچون شستا را باید در بازه‌های زمانی طولانی‌تر بررسی کنیم نه اینکه فقط یک سال را نسبت به سال قبل بررسی کنیم. این کار صحیح نیست و شاخص آن هم درست نخواهد بود. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: واقعیت این است که از سال گذشته که وارد تحریم‌ شدیم، شرایط شرکت‌هایی همچون شستا سخت‌ شد، درنتیجه نمی‌توانیم به آن‌ها سخت بگیریم. شرایط الان در اثر تحریم‌ها خیلی بحرانی است و اگر تنها بخواهیم یک شرکت را در زمان بحران سنجش کنیم، درست نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه اینگونه شرکت‌ها را باید حداقل در یک دوره ۱۰ ساله مورد ارزیابی قرار داد، تصریح کرد: در دولت‌های نهم و دهم یعنی در دولت آقای احمدی‌نژاد به این شرکت‌ها خیلی کم‌لطفی شد. آن توجهی که باید می‌شد به این شرکت‌ها صورت نگرفت و استخدام‌هایی بی‌مورد و به صورت سفارشی انجام شد که باعث شد این شرکت‌ها به مرز ورشکستگی برسند. مخصوصا با بحران دلار در سال ۹۱ این شرکت‌ها اکثرا زیان‌ده شدند. در دولت یازدهم این شرکت‌ها کم‌کم در حال ترمیم بود که دوباره تحریم سال ۹۷ و افزایش نرخ ارز این‌ها را به نقطه بحرانی نزدیک کرد.

نماینده مردم شبستر خاطرنشان کرد: اهداف شستا در مجموع خیلی خوب است، شرکت‌های خصولتی شرکت‌هایی هستند که مردم در سهام آن شریک می‌شوند و بنگاه‌های متوسط قاعدتا در تولید ناخالص داخلی می‌توانند خیلی تاثیرگذار باشند. الان متاسفانه از اهدافشان دور شدند. هم بحران‌های اقتصادی باعث شکنندگی این شرکت‌ها شده و این هم این‌که این شرکت‌ها حدود دو دهه است که تکنولوژی‌های‌شان به روز نشده و هزینه‌های نگهداری دستگاه‌ها خیلی بالا رفته است. استخدام‌های بی‌رویه هم که باعث شده بود این شرکت‌ها دچار آشفتگی در منابع انسانی شوند.

آقاپورعلیشاهی عنوان کرد: این عوامل باعث شده که این شرکت‌ها در مرز بحران‌های اقتصادی باشند. البته تصمیمات جدیدی گرفته شده که این شرکت‌ها ارزیابی شود و در چند مرحله به بخش خصوصی واگذار شود که بهترین تصمیم است.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد شستا در گام نهادن در مسیر شفافیت که در آن پیشگام هم بوده، این روند را همچنان ادامه دهد؟، گفت: من نمی‌گویم شفاف‌سازی خوب نیست، شفافیت مخصوصا در هیات مدیره‌ها اقدامی خوب است اما در شرایط فعلی کشور که سرمایه‌های اجتماعی آن در حال کاهش است و فاصله بین مسوولان و مردم در حال افزایش است ما نباید اقداماتی را انجام دهیم که موجب دلسردی مردم شود. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به جای این همه شفاف‌سازی هیات مدیره و اقداماتی از این دست می‌توان هرچه سریعتر یک حسابرسی دقیق انجام دهیم و این شرکت‌ها را مرحله به مرحله به افرادی که اهلیت دارند یا واگذار کنیم و یا اجاره به شرط تملیک دهیم و این‌ها را بیش از پیش وارد امر تولید کنیم. الان باید سریعا حسابرسی‌های مالی انجام شود و این شرکت‌ها با سازوکارهای متفاوت با نظرات دقیق دولت و سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه واگذار شود تا این شرکت‌ها از این طریق از این لبه پرتگاه اقتصادی به سمت تولید و اشتغال بروند و نیازهای داخلی را تامین و صادرات غیر نفتی را افزایش دهند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به اینکه اگر شستا شفاف‌سازی هم نمی‌کرد قطعا گروه‌هایی به دلیل عدم شفافیت بر این شرکت‌ها هجوم می‌آوردند، گفت: تعدادی از نهادها و سازمان‌ها شفاف‌سازی شد، چه اتفاقی افتاد؟ در شرایط بحرانی باید کاری انجام داد که به نفع کشور باشد. شفافیت در این سطح برای زمانی است که یک پایداری اقتصادی داریم و روزی سه میلیون بشکه نفت بفروشیم.

عناوین برگزیده