تاریخ: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۶۲۶۳۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد

تاثیر لیزر بر روی عیوب ریخته گری

می متالز - توضیح اینکه برای از بین بردن عیوب ریخته گری، مانند تخلخل های بسیار ریز، لیزر تکنیک بسیار مفیدی است. اما کارایی آن محدود به تصحیح عیوب کوچک است. چنانچه تخلخل هایی با اندازه بزرگتر نیاز به تعمیر داشته باشند، استفاده از لیزر، بدون مواد کمکی پر کننده، ممکن است ایجاد نشست های سطحی کند که زیبایی قطعه را کاهش می دهد.
تاثیر لیزر بر روی عیوب ریخته گری

مشکل:

در یک دستبند طلا سفید 18 عیار بعد ازریخته گری مقداری تخلخل سطحی، نمایان شده است. ( 2 قسمت از آن را در شکل 1 ببینید.) این عیوب با لیزر ترمیم شده اند. اما در جای خود، مقداری نشست تقریبا محسوسی، باقی مانده که با چشم غیر مسلح هم دیده می شوند.

شکل 1

بعد از مشاهده آنها با ذره بین ملاحظه می شود که نشست های کروی شکل با قطری در حدود چند میلی متر وجود دارند.با بررسی عیوب توسط میکروسکوپ  الکترونی، قادر به تشخیص تفاوت های ترکیبی بین نواحی کروی که توسط لیزر ایجاد یا ترمیم شده، نبودیم.در ابتدا سطح یکی از نمونه ها را سنباده زده و سپس با فرچه آن را تمیز نمودیم.در واقع اگر سنباده زدن و جلا دادن به آرامی انجام گیرد، حلقه های ایجاد شده توسط لیزر همچنان روی سطح فلز باقی می ماند.اما اگر به شدت و تندی صورت پذیرد، تخلخل های قبلی نیز که توسط لیزر بسته شده بودند ، دوباره به سطح باز می گردند. ( در شکل های 2 تا 4 قابل مشاهده هستند.)

شکل 2

شکل 3

شکل 4

 

از دیدگاه ما، علت عیوب کروی مشاهده شده بعد از استفاده از لیزر، عدم استفاده از مواد پر کننده، در زمان استفاده از لیزر است. که ممکن است، نشست های کروی کوچکی در نزدیک قسمتی از فلز که دارای تخلخل بوده ایجاد کند. شکست غیر متعارف نور نیز نمایانگر سطح ناهمگن فلز (که نتیجه این تخلخل هاست) می باشد.

 

راه کار:

برای اجتناب از شروع این گونه مشکلات، جلوگیری از پیدایش عیوب ریخته گری، امری بسیار مهم است. در آن صورت اجباری به استفاده از لیزر نیست. اما در مواردی که حذف این عیوب امکان پذیر نیست، سعی در کاهش آنها تا حد ممکن بسیار مهم است. در این مورد، باید لیزر فقط در تخلخل های بسیار ریز استفاده شود و از بین بردن حلقه های ایجاد شده، با جلا دادن آرام و جزئی امکان پذیر است.

منبع: طلا نیوز
عناوین برگزیده