تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۶۲۶۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛

تعیین کف عرضه در بورس کالا فرصت طلایی فولادسازان را محدود کرد

می متالز - مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار کرد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از دی ماه سال گذشته به عنوان تنها شرکتی که در ایران و حتی در خاورمیانه زنجیره کامل فولاد را در اختیار دارد، با ورود پلنت احیای این شرکت به مدار تولید کامل شد.
تعیین کف عرضه در بورس کالا فرصت طلایی فولادسازان را محدود کرد

به گزارش می متالز، محمد کیوان آرا اظهار داشت: رویکرد این شرکت ارایه خدمات و فروش به بازار داخلی بوده است اما به دلیل تحریم و مشکلات ارزی که برای کشور ایجاد شد این شرکت در بهمن ماه سال گذشته اقدام به صادرات شمش فولادی نمود.

مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه نخستین محموله شمش این شرکت بهمن ماه سال گذشته به ایتالیا صادر شد، ادامه داد: در 2 ماه نخست سال جاری نیز به دلیل عدم عرضه این شرکت در بورس کالا و تمهیداتی که در مجموعه انجام شد صادرات شمش صورت نگرفت اما در خردادماه 98 شرکت مجدد شروع به صادرات شمش به صورت ماهیانه به بازارهای خاور دور، اندونزی و فلیپین کرد.

وی عنوان کرد: قطر یکی از بازارهای هدف ما است که شرکت چادرملو اخیرا نیز برای صادرات با قطر وارد مذاکره شده است و محموله‌ای به این کشور صادر کرده که خوشبختانه از کیفیت محصول رضایت داشتند.

کیوان آرا با اشاره به اینکه کف عرضه در بورس کالا مشکلاتی را برای صادرات چادرملو ایجاد کرد، گفت: در دوره‌ای که قیمت جهانی شمش بسیار بالا بود ما این فرصت طلایی را از دست دادیم و امروز که می‌توانیم صادرات انجام دهیم قیمت حدود 70 دلار کاهش داشته است. همچنین به دلیل تحریم‌ها شمشی که از ایران صادر می‌شود همیشه قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های جهانی دارد که این زیانی است که به دلیل مازاد عرضه شمش نمی‌توان آن را جبران کرد.

مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با انتقاد از صدرو بخشنامه‌های خلق‌الساعه در این بخش بیان کرد: بخشنامه‌ای که در زمینه وضع عوارض صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی وضع شد ما را با مشکلاتی مواجه کرده است و ما امیدواریم که وزارت صمت اجازه صادرات به شرکت‌های بزرگی که ماده اولیه مورد نیاز فولادسازان بزرگی چون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد خراسان را تامین می‌کنند، بدهد. با توجه به نیاز ارزی شرکت چادرملو امیدواریم که وزارت صمت در این بخشنامه تجدیدنظر کند و عوارض صادراتی را پله‌پله افزایش دهد.

وی در ادامه گفت: البته در زمینه سنگ‌آهن دانه‌بندی نیز طی قراردادی با ذوب آهن در حال مذاکره هستیم تا میزانی که مدنظر ذوب آهن می‌باشد سنگ آهن در اختیارشان قرار دهیم.

کیوان آرا همچنین درباره طرح‌های این شرکت عنوان کرد: در طی این مدت پروژه نیروگاه خورشیدی را از سال گذشته پیگیری کردیم که تامین ارز آن یکی از دغدغه‌های این شرکت بود که خوشبختانه تامین ارز آن از منابع صادراتی ما تامین شده است و تجهیزات در حال ترخیص و تامین می‌باشد. رویکرد ابتدایی ما این بود که تجهیزات از خارج از کشور تامین شود اما رویکرد بومی‌سازی منجر شد که 35 درصد تجهیزات را از خارج تهیه کنیم و عمده آن از داخل کشور تامین شود.

به گفته وی با توجه به اینکه تامین الکترود گرافیتی یکی از مسایل و چالش عمده شرکت‌ها بود اما شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تمهیداتی که اندیشید خوشبختانه در تامین این ماده مشکلی به وجود نیامده و توانستیم برای 3 سال مصرف شرکت، الکترود گرافیتی مورد نیازمان را تامین کنیم.

عناوین برگزیده