تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۶۲۶۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در انتظار دو نیمه متفاوت معاملات سهام؟

دیده‌بان بورس چهارشنبه (24 مهر)

می متالز - روز گذشته شاخص کل بورس تهران با ریزش نزدیک به 11 هزار واحدی تا کانال308 هزار واحد سقوط کرد. افت دسته‌جمعی قیمت سهام و پایدار ماندن صف‌های فروش تا پایان معاملات دیروز می‌تواند شوک ابتدای معاملات امروز را به دنبال داشته باشد. با این حال موضوع مهم‌تر این‌که آیا در ادامه معاملات سهام توانایی بازگشت از مدار منفی را خواهد داشت؟
دیده‌بان بورس چهارشنبه (24 مهر)

به گزارش می متالز، در هفته‌های گذشته به نقش پررنگ هیجان در معاملات سهام اشاره شده بود. این عامل بیش از همیشه افسار سهام را در دست گرفته بود. بی‌اعتنایی به جهش قیمتی که سهام در گروه‌های مختلف داشتند یکی از مواردی که نشانه از هیجان بالای معاملات بود. در کنار این موضوع یکی از نگرانی‌هایی که برای معاملات سهام وجود داشت بی‌تجربگی معامله‌گران در مسیر اصلاح مداوم قیمتی بود. همین عوامل شوک قابل توجه روز گذشته را به بورس تهران وارد کرد. گرچه برخی از نمادها همچنان نیازمند اصلاح قابل توجه هستند و نمی‌توان این موضوع را منکر شد اما باید گفت احتمال بازگشت کلی بازار سهام حتی در معاملات امروز نیز وجود دارد.

شوک‌درمانی روز گذشته که احتمالا به معاملات امروز نیز کشیده می‌شود قطعا در رفتار معاملاتی بازار اثرگذار خواهد بود. بر این اساس حتی با بازگشت قیمت سهام از مسیر نزولی نیز باید در انتظار احتیاط بیشتر معامله‌گران بود. به این ترتیب کاهش نسبی هیجان معاملات نسبت به قبل می‌تواند خود یکی از ریسک‌های حاکم بر بازار باشد. موتور رشد قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها همین هیجان بوده است که با کنار زدن رویه منطقی ارزش‌گذاری سطوح قیمتی عجیبی را پس از جهش‌های پی در پی روی تابلوی معاملاتی رقم زده است. حال همین «هیجان» در حال خودنمایی در مسیر نزولی است و ریزش شدید شاخص را رقم می‌زند. با این حال باید گفت این رفتار هیجانی به سرعت تغییر جهت دهد و این می‌تواند دلیلی برای بازگشت احتمالی سهام از مسیر نزولی در معاملات امروز باشد.

دوره پیشبینی‌ناپذیری سهام

برخی از تحلیل‌گران به لزوم تعدیل رشد قیمتی ماه‌های اخیر سهام اشاره می‌کنند. در این خصوص باید گفت برخی از فعالین بازار از ماه‌ها قبل و حتی از سطوح 250 هزار واحد به پایان رالی صعودی سهام اشاره می‌کردند اما سهام بی‌اعتنا به این موضوع رشدهای مداومی را تجربه کرد. در نتیجه بازیگر این رالی صعودی با تفکری متفاوت از تحلیل‌گران در معاملات شرکت کرده است. این‌که سهام از قیمت‌های تعادلی ذهنی بسیاری از معامله‌گران و تحلیل‌گران بازار فراتر رفته است به تنهایی دلیل خوبی برای توجیه حباب نیست. در شهریورماه و با ورود شاخص به کانال 300 هزار واحد به شروع دوره پیشبینی‌ناپذیری سهام اشاره شده بود. در شرایط کنونی نیز نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در خصوص معاملات داشت. با این حال می‌توان گفت که احتمال پایان موج اصلاحی که روزهای اخیر آغاز شده وجود دارد اما این‌که در ادامه بازار سهام به کدام جهت حرکت کند نکته مبهمی است که بدون سنجش وضعیت عمومی بازار و بهانه‌های موجود نمی‌توان نسبت به آن اظهارنظر کرد. در این خصوص ارزش معاملات افت محسوسی را نسبت به اوج خود در هفته‌های اخیر تجربه کرده است و نوسان این نماگر به خصوص در معاملات امروز جالب توجه خواهد بود.

احتمال این‌که دو نیمه متفاوت معاملاتی و همچنین تشدید نوسان قیمتی را داشته باشیم وجود دارد این موضوع خود می‌تواند خبر خوبی برای وضعیت کنونی سهام باشد. اما بار دیگر تاکید می‌شود که حتی با بازگشت قیمتی امروز سهام نباید انتظار موج‌های بزرگ رشد قیمتی را داشت زیرا ترس ناشی از آگاهی به تدریج بازار را فرامی‌گیرد و میزان خودنمایی ریسک‌ها بیشتر می‌شود. علاوه بر این همچنان برای این‌که بگوییم سرمایه‌ها راه خروج از سهام را در پیش گرفته‌اند، زود است به صورت سنتی شتاب خروج سرمایه‌ها از بورس تهران بسیار کمتر از شتاب ورودی است و این موضوع می‌تواند در پایان موج اصلاحی کنونی سهام موثر باشد اما پیشبینی ادامه مسیر سهام، سخت و دشوار است.  

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر دموکرات‌های این مجلس اعلام کرده در حال حاضر تصمیم برای رای گیری عمومی در ارتباط با تحقیقات پیرامون استیضاح ترامپ را به حالت تعلیق درآورده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تور منطقه‌ای خود روز گذشته به امارات سفر کرد. در این سفر پوتین قراردادهایی به ارزش یک میلیارد دلار به امضا رساند. روز دوشنبه نیز در سفر وی به عربستان 30قرارداد به ارزش 2میلیارد دلار نهایی شد. در همین حال پوتین در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از پروژه مشترک سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در روسیه خبر داد. سفر رئیس‌جمهور روسیه به عربستان سعودی و امارات از این رو اهمیت داشت که وی نقش خود را به‌عنوان متعادل‌کننده خاورمیانه ناآرام تثبیت کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه شرق مدیترانه تاکید کرد: آمریکا شکست خورده میدان مقابله با ملت ایران است و خواهد بود. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز در جمع فعالان فضای مجازی تصریح کرد:‌  وظیفه ما در وزارت خارجه حفظ برند ایران است نه یک فرد، تفکر یا دستگاه. علی لاریجانی، رئیس مجلس و هیات همراه در ادامه سفر به بلگراد و رایزنی‌های پارلمانی با بسیاری از مقامات دیگر کشورها از جمله رئیس مجلس سنای روسیه که برای شرکت در صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین المجالس در صربستان شرکت کرده بودند، عنوان کرد:‌ با توجه به ناهنجاری‌های ترامپ در صحنه بین‌الملل، سران دنیا باید به هم اعتماد کنند تا برخی ناهنجاری‌های ترامپ علاج شود. شیخ محمد آل ثانی، وزیر امورخارجه قطر هم در نشست افتتاحیه امنیت جهانی دوحه قطر در سال 2019 با بیان اینکه تاکنون رفتار خصمانه‌ای از ایران ندیده است، تاکید کرد: روابط میان ما و ایران بر احترام متقابل استوار است. یاسر الرمیان، رئیس هیات مدیره آرامکو از احتمال بزرگترین عرضه اولیه جهان و از طریق بخشی از سهام این غول نفتی تا چند روز آینده خبر داد.

در رویدادهای داخل نیز لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اعلام کرد مبانی حقوقی برای ابلاغ لایحه پالرمو از سوی رئیس‌جمهور وجود دارد.پیش‌تر برخی از رد این لایحه و برخی هم از تایید آن بعد از پروسه از دستورکارخارج شدن از مجمع و مجلس خبر داده بودند. به نظر می‌رسد هنوز اختلافات در این میان مشهود است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور آئین نامه ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاع کرد. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت از تامین مالی ۸ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های نفتی از طریق بازار سرمایه در ۸ ماه گذشته خبر داد. محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس از ابلاغ جواز انجام خرید اعتباری سهام درج شده در بازار پایه فرابورس و میزان ضرایب تعیین شده برای سه تابلو حاضر و حق تقدم سهام آنها خبر داد. همچنین محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ، علت ریزش شدید و بی‌سابقه شاخص و کاهش قیمت اکثر شرکت‌ها را فقط ناشی از رفتار هیجانی سهامداران مخصوصا تازه واردان اعلام کرد. علی بیگ‌زاده، مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از بررسی دستورالعمل برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌ها، با هدف تحقق جزء ۴ بند (چ) ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه خبر داد.

ب) صنایع: مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران از لغو معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافرتی خبر داد. حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه گفت: 24 تا 24.5 میلیون نفر و در قالب سه دهک بالا از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد. محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی تاخیری دو هفته‌ای در تهیه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه داشت،گفت: لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان مهر یا حداکثر تا نیمه آبان ماه به دولت می‌رود.

ج)‌ شرکت‌ها:‌ ابوالفضل روغنی، مدیر عامل شرکت هپکو گفت: اقدامات خوبی درباره هپکو انجام شده است و در دو تا سه ماه آینده، شاهد اخبار خوبی از این شرکت خواهیم بود.

شرکت عمران و توسعه شاهد از برنامه افزایش سرمایه 54 درصدی خبر داد. «ثعمرا» در نظر دارد سرمایه فعلی را از 130 به 200 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت حاضر در بازار اول فرابورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی اعمال خواهد شد تا در صورت موافقت سازمان بورس برای سرمایه گذاری در پروژه مجتمع تجاری آسمان ملارد صرف شود. همچنین دو شرکت بورسی کارت اعتباری ایران کیش و ایران ارقام ، برای انتخاب اعضای هیات مدیره مجمع عادی به طور فوق‌العاده برگزار می‌کنند.

در پایان معاملات امروز، نماد دو شرکت نیروکلر و ماشین‌سازی نیرومحرکه به دلیل برگزاری مجمع سالانه و عادی بطور فوق العاده متوقف می‎شود.همچنین دوره پذیره نویسی سهام حق تقدم سرمایه گذاری البرز به اتمام می رسد. در این میان، شرکت افست مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده و سهم آنها بدون دامنه نوسان دادوستد می‌شود.

روز گذشته ناصر سراج، مشاور رئیس قوه‌قضائیه و رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور گفته بود که قرار است ستاد اجرایی فرمان امام به‌عنوان یکی از سهامداران بانک پارسیان، سهام ایران‌خودرو را در بانک پارسیان خریداری کند. ستاد اجرایی فرمان امام در این خصوص در جوابیه‌ای اعلام کرد: این ستاد کلیه فعالیت‌های خود را ذیل قوانین و مقررات جاری ایران انجام می‌دهد و براساس قوانین و مقررات جاری کشور، این امر قانونا امکان‌پذیر نیست و این موضوع از اساس تکذیب می‌شود.»

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده