تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۶۲۷۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرار از زیان در بازارهای مالی

می متالز - شکی نیست برای هر فعال بازار سرمایه بار‌ها فرصتی پیش آمده که با شناسایی سود در یک زمان نا مناسب از کسب یک بازدهی بزرگ جا مانده که علاوه براینکه در شناسایی سود بزرگ ناتوان مانده است از منظر روانی نیز اثرات به شدت مخربی بر روی ذهن و روان فرد میگذارد.
فرار از زیان در بازارهای مالی

به گزارش می متالز، تحقیقات ثابت کرده میزان اثر گذاری این موضوع حدود ۲/۵ برابر میزان رضایت از کسب سود بوده و این موضوع می‌تواند ترید‌های بعدی و رفتاری بعدی را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد شاید یکی از دلایلی که اغلب می شنویم که می‌گویند بعد از هر معامله اشتباه کمی به خود استراحت دهید همین باشد بروز این رفتار در علم رفتار شناسی به Loss aversion معروف است که نیاز به تمرین و درک رفتار‌های موجود دارد.

در اینجا با یک مثل سعی می‌کنیم وضعیت موجود را تشریح کنیم. فرض کنید وارد یک مغازه عتیقه جات می‌شویم و در حال نگاه کردن به اجناس گران قیمت نا خودآگاه یک عتقیه از دست ما بر زمین می‌افتد و می‌شکند صاحب مغازه شما را مقصر میداند و درصدد گرفتن ضرری که به اون وارد شده است بر می‌آید.

ایشان اعلام می‌کند قیمت این کالا ۳ میلیون تومان بوده که شما باید آنرا نقدا بپردازید یا اینکه یه راه دیگر جلو پای شما می‌گذارم یک تاس پرتاب می‌کنیم اگر زوج آمد دو برابر ارزش جنس را باید پرداخت کنید و اگر فرد آمد نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.

علم احتمال در اینجا عنوان می‌کند ضرر مورد انتظار آن فرد در هر گزینه ۳ میلیون تومان است، چون احتمال زوج یا فرد آمدن تاس با هم برابر است. در علم رفتاری خیلی‌ها ترجیح خواهند داد تاس بیندازند بعبارتی حاضر می‌شوند ضرری را قبلا برایشان تعریف نشده را بپذیرند تا اینکه همان ضرر ۳ میلیونی را بپذیرند.

در علم رفتاری به این عمل زیان گریزی می‌گویند به عبارتی به هر قیمتی شده قصد داریم زیان شناسایی نکنیم این مورد در رفتار‌های ما در بازار مالی به شدت مشهود بوده که با فعال شدن حد ضرر حاضر به فعال کردن و شناسایی زیان نیستیم و حاضریم سهام را نگهداری کنیم تا دوباره به قیمت خرید و یا بالاتر بازگردد در حالیکه گاهی اوقات بازگشتی در چند سال بعد در کار نیست.

با تمرین و ممارست در کنترل رفتاری در این حوزه می‌توانیم موفقیت‌های خوبی کسب کنیم و در هر قیمتی در صدد شناسایی سود نباشیم تحقیقات در بازار‌های مالی کشور‌های غربی حاکی از آن است که سرمایه گذارانی که سهامشان از قیمت خرید بالاتر رفته ۲ برابر زود‌تر از سهامی که در زیان هستند را به فروش رسانده اند و همچنین تحقیقاتی در آلمان نشان داد سرمایه گذارانی که سهام قیمتی آن‌ها از زمان خرید بیشتر از ۳۰ درصد افت کرده به طور میانگین ۳۸ درصد کمتر از سهام سود ده پرتفوی خود به فروش رسانده اند.

این تحقیقات و نتایج آن نشان از درجه اهمیت ریسک گریزی و رفتار شناسی سرمایه گذاران در بازار‌های مالی را دارد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده