تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۶۲۷۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان تاکید کرد:

فرصت ۷ میلیارد دلاری در افغانستان

می متالز - بیشتر حجم بازار افغانستان در اختیار ترکیه و چین است./ به راحتی می‌توان ۷ میلیارد دلار کالا به افغانستان صادر کرد.
فرصت ۷ میلیارد دلاری در افغانستان

به گزارش می متالز، حسین سلیمی، رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: کشور ما سرشار از نعمت‌های خدادادی نفت، گاز، پتروشیمی و برق است، به همین دلیل ظرفیت‌های صادراتی زیادی برای تأمین بازار همسایگان دارد.

به صورت کلی افغانستان بیشتر محصولات مورد نیاز خود را از دیگر کشورها تأمین می‌کند بنابراین بهتر است به جای سرمایه‌گذاری روی تبادل تجاری با کشورهای دورتر، از همسایگان‌مان غافل نباشیم، این در حالی است که بسیاری از این کشورها دارای زبان، سنت و فرهنگ مشابه با ما هستند.

رونق تولید و صادرات به همسایگان باید در اولویت دولتمردان اقتصادی قرار گیرد. با دیدار بین ایران و سران طالبان اوضاع افغانستان در آینده آرام‌تر از قبل می‌شود، به همین دلیل باید روابط اقتصادی و تجاری خود را با این کشور توسعه دهیم.

در حال حاضر بیشتر بازار مصرفی افغانستان را چینی‌ها و ترک‌ها در اختیار دارند. این در حالی است که صادرات ایران به این کشور به حدود دو میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانیم این عدد را به هفت میلیارد دلار (آن هم به آسانی) برسانیم، چون هزینه واردات کالاهای مصرفی افغان‌ها از ترکیه و چین بسیار گران تمام می‌شود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده