تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۶۲۷۲۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
همکاری ایمیدرو با خودروسازان؛

پیامد کمیته مشترک برای صنعت خودرو چه خواهد بود؟

می متالز - مواردی مانند پویش داخلی سازی توانسته تا حدی به تامین قطعات و بهبود تولید کمک کند، اما این اقدامات برای کم اثر کردن تحریم ها علیه خودروسازی، کافی نیست؛ بنابراین اینکه ایمیدرو شرکت های زیرمجموعه خود را به همکاری با شرکت های تامین قطعات خودروسازان ترغیب کرده، می تواند روند تامین قطعه را در آینده تسریع کند.
پیامد کمیته مشترک برای صنعت خودرو چه خواهد بود؟

به گزارش می متالز، اخیرا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که به ایمیدرو شهرت دارد، از تعامل و همکاری با خودروسازان بزرگ کشور به ویژه ایران خودرو خبر داده است.

بنابه گفته خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو، زمینه‌ای فراهم شده تا شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با شرکت هایی مانندفولاد مبارکه، ایرالکو، مس و فولاد آلیاژی، کمیته‌ای برای تامین نیازهای آبی های جاده مخصوص تشکیل دهد.

هرچند وی اشاره ای به مباحث مالی میان ایمیدرو و خودروسازان نکرده، اما شنیده می شود قرار است تعاملات مالی نیز از سوی این سازمان معدن محور با شرکت های بزرگ خودروسازی انجام شود. 

تعاملی که میان ایمیدرو و خودروسازان شکل گرفته، به شرط اجرا و پایداری می تواند کمک حال ایران خودرو و سایپا در این روزهای سخت تحریم  باشد. 

دو خودروساز بزرگ کشور در حال حاضر با انبوهی مشکلات مواجه هستند و به دلیل سیاست وزارت صنعت،معدن و تجارت در تعیین قیمت خودروهای داخلی، امکان قیمتگذاری محصولات شان را متناسب با نرخ های بازار ندارند، از همین رو روند مشکلات آنها کماکان ادامه دارد. 

شرایط به شکلی است که  آنها نمی توانند مطالبات قطعه سازان را سر وقت بپردازند و این موضوع تاثیر منفی مستقیمی روی روند تولیدشان گذاشته است. 

نکته مهم دیگر در ماجرای تعامل ایمیدرو و خودروسازان، کمیته مشترک میان ساپکو و شرکت های فولاد و مس و آلومینیوم است. در حال حاضر تامین قطعات به منظور حفظ تولید، اولویت اصلی در زنجیره خودروسازی کشور به شمار می رود و خودروسازان به هر دری می زنند تا قطعات موردنیاز خود را تامین کنند. 

هرچند مواردی مانند پویش داخلی سازی توانسته تا حدی به تامین قطعات و بهبود تولید کمک کند، اما این اقدامات برای کم اثر کردن تحریم ها علیه خودروسازی، کافی نیست؛ بنابراین اینکه ایمیدرو شرکت های زیرمجموعه خود را به همکاری با شرکت های تامین قطعات خودروسازان ترغیب کرده، می تواند روند تامین قطعه را در آینده تسریع کند.

در این سال ها همواره یکی از مشکلات اصلی در مسیر تولید و تامین قطعات خودرو، قیمت مواد اولیه (به خصوص آنها که منبع داخلی داشته اند) بوده است.

حالا با توجه به آنکه قرار است کمیته ای مشترک میان شرکت های فولاد، مس و آلومینیوم و خودروسازان ایجاد شود، انتظار می رود مشکلات قبلی کمرنگ تر شوند. این کمیته مشترک اگر بتواند به دستیابی سریعتر و ارزان تر خودروسازان به مواد اولیه ای مانند فولاد و مس و آلومینیوم بیانجامد، حتما در بهبود تامین قطعات تولید خودرو نقش موثری خواهد داشت.

درادامه به نظر می رسد با نظر مساعد دولتمردان برگزاری جلسات مشترک خودروسازان وقطعه سازان بزرگ با شرکت های پتروشیمی می تواند به حل مشکلات تامین مواد اولیه این صنعت بزرگ نیز کمک شایانی نماید.   

منبع: تیتر 20
عناوین برگزیده