تاریخ: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۳
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۶۲۷۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۲۰ معدن خراسان رضوی متروکه است

می متالز - سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان دارای ۸۵۰ معدن فعال و ۲۰ معدن فلزی و غیرفلزی غیر فعال و متروکه است.
۲۰ معدن خراسان رضوی متروکه است

به گزارش می متالز، محبعلی ترکاشوند روز جمعه افزود: زمانی که پنج سال از پایان اعتبار پروانه بهره برداری یک معدن بگذرد و در این مدت هیچ فعالیتی در آن صورت نگیرد معدن متروکه تلقی خواهد شد.

وی ادامه داد: از عللی که باعث می شود یک معدن متروکه تلقی شود این است که یا صاحب آن قادر به پرداخت حقوق دولتی نیست یا ذخایر آن به اتمام رسیده یا مسئول فنی نداشته و توسط دولت سلب صلاحیت برای ادامه فعالیت شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اینک مطالعات پهنه اکتشافی ژئوفیزیک هوائی در هشت پهنه معدنی در شهرستان های سبزوار، جغتای، خواف و گناباد در حال انجام است که یک سوم از مساحت استان را شامل می شود.

ترکاشوند افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت انجام مطالعات اکتشافی را برعهده شرکت دولتی ایمیدرو گذاشته و این سازمان با کمک شرکت های بخش خصوصی در حال انجام شناسایی ذخایر معدنی در هشت پهنه مزبور به وسعت ۳۹ هزار کیلومترمربع است.

وی ادامه داد: هدف عمده این مطالعات اکتشافی بیشتر شناسایی ذخایر معدنی فلزی در خراسان رضوی است که این استان به لحاظ برخورداری از این گونه ذخایر به ویژه سنگ آهن شرایط مناسبی دارد.

تاکنون برای ۸۷۸ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف در خراسان رضوی پروانه بهره برداری صادر شده که این معادن دارای دو میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن ذخیره مواد معدنی است و میزان استخراج اسمی آنها در سال ۲۹ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۶۰۰ تن می شود.

برای معادن دارای پروانه بهره برداری در خراسان رضوی چهار میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۷۰۳ هزار ریال سرمایه گذاری شده و در این معادن برای ۹ هزار و ۵۲۶ نفر شغل ایجاد شده است.

عناوین برگزیده