تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۶۲۹۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون حقوقی با اشاره به سهم یک چهارمی آمریکا در تامین بودجه سازمان ملل:

تغییر روش تامین بودجه سازمان ملل لازمه انتقال مقر سازمان به اروپا است

می متالز - عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم آمریکا در تامین بودجه سازمان ملل گفت: آمریکا یک چهارم منابع این سازمان را تامین‌ می‌کند لذا برای انتقال مَقر به اروپا باید روش تامین بودجه سازمان ملل تغییر کند.
تغییر روش تامین بودجه سازمان ملل لازمه انتقال مقر سازمان به اروپا است

به گزارش می متالز، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، در خصوص طرح پیشنهادی روسیه درباره انتقال سازمان ملل از آمریکا، گفت: استقرار دبیرخانه و دفتر مرکزی سازمان ملل متحد در نیویورک بر پایه قراردادی به نام «معاهده مَقر» است که بین آمریکا و سازمان ملل متحد امضا شده و جابه جایی مَقر با ارایه طرح یا پیشنهادی امکان‌پذیر است اما انتقال آن به روسیه کار درستی نیست.

 

پیشنهاد کشور سوئیس به عنوان مقر جدید سازمان ملل متحد

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روسیه به عنوان یک اَبر قدرت همانند سایر اَبرقدرت‌ها منافعی دارد و بر مبنای آن نگاه بالادستی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواهد داشت، در صورتی که استقرار مَقر سازمان ملل متحد در سایر کشورها مثلا سوئیس به عنوان کشور بی‌طرف در اروپا می‌تواند برای اعضا مفیدتر باشد.

وی افزود: کشورهای بی‌طرف نقش عمده‌ای در مسائل سیاسی ندارند بنابراین انتقال مَقر سازمان ملل متحد به این کشورها از مشکلات کنونی این سازمان می‌کاهد. از سوی دیگر آمریکا یک چهارم بودجه سازمان ملل متحد را پرداخت می‌کند، از این رو علاوه بر انتقال مَقر سازمان باید برای جبران منابعی که آمریکا صَرف می‌کند، تدابیری اندیشیده شود.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: تمامی اعضا یا اعضای دایم هزینه‌های جدید سازمان ملل متحد را پس از تغییر مَقر باید تقبل کنند تا هزینه پرداختی آمریکایی‌ها جبران کنند، جابه‌جایی مَقر سازمان ملل متحد به اروپا در مجموع عاقلانه است به ویژه اگر کشوری چون سوئیس مورد نظر قرار بگیرد.

 

ضرورت جبران تامین منابع آمریکا برای سازمان ملل و اصلاح حق وتو

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمریکا علاوه بر پرداخت هزینه‌های بالای سازمان ملل متحد، در شورای امنیت سازمان ملل نیز دارای نقش بسزا و موثری است بنابراین اگر در این دو نقش تغییراتی رخ دهد به نوعی که هزینه‌ها به نوعی دیگر تامین شود و شرایط حق وتوی اعضای دایم شورای امنیت اصلاح شود، جابه جایی مقر سازمان ملل بسیاری از مشکلات اعضای را حل می‌کند.

چندی پیش سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به صادر نشدن روادید برای ۱۰ تن از مقام‌های این کشور برای سفر به نیویورک مقر سازمان ملل متحد برای شرکت در جلسات سازمان ملل، پیشنهاد ژوزف استالین رهبر جماهیر شوروی مبنی بر اینکه شهر بندری سوچی می‌تواند محل برگزاری نشست سران ملل متحد باشد را زنده کرد.

گفتنی است؛ بر همین مبنا روسیه پیش‌نویس انتقال کار کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل از ایالات متحده به اروپا را آماده کرده است و پیشنهاد داده که شهر سوچی روسیه می‌تواند میزبان شایسته‌ای برای مقر سازمان ملل متحد باشد.

عناوین برگزیده