تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۶۳۲۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ، ظرفیت اثرگذار در تولید ناخالص داخلی

می متالز - ما باید برای بازاریابی حوزه سنگ در سطح بین‌الملل فعالیت کرده و سعی کنیم با تدبیر و اخذ سیاست‌های لازم به بازارهای صادراتی ورود کنیم و خودمان را به جهان نشان دهیم.
سنگ، ظرفیت اثرگذار در تولید ناخالص داخلی

به گزارش می متالز، آنچه برای ما هدف و البته آسیب است، نبود بازارهای صادراتی لازم و رقابت با کشورهایی از جمله چین و ترکیه است که به عنوان رقیبان جدی ما شناخته می‌شوند. در این بین باید درباره کشورهای همسایه و منطقه یک برنامه‌ریزی جامع انجام دهیم و با تدبیر به پیش برویم. البته در این حوزه اقداماتی را انجام داده و اقداماتی را در دست اجرا داریم. برای نمونه قصد داریم صادرات سنگ را در یک برنامه ۵ساله از ۳۵۰ میلیون دلار فعلی به ۲ میلیارد دلار برسانیم.
برای رسیدن به این مهم، این صنعت باید مورد حمایت قرار بگیرد چراکه می‌تواند بیش از این رشد کند. زمانی در صنعت سنگ‌های ساختمانی، اره‌هایی را وارد می‌کردیم اما امروز ماشین‌سازهای داخلی، همه نیازمندی‌های ما را برآورده می‌کنند. خوشبختانه صادرات سنگ در ۵ سال گذشته همواره رو به رشد بوده چنانکه صادرات سنگ بریده در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، به میزان ۱۴ درصد رشد کرده اما آنچه محل ایراد است اینکه شرایط موجود با داشته‌ها و ظرفیت‌مان همخوانی ندارد و این موضوع باعث شده تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داشته باشیم؛ بنابراین اگر اندکی از بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌ها کاسته شود، صنعت سنگ یکی از ظرفیت‌های اثرگذار در تولید ناخالص داخلی کشور می‌شود. برای حل این مشکل باید برنامه‌ریزی کنیم تا به نقطه‌ای که مورد نظر است برسیم و بتوانیم از تمام توانمندی‌های‌مان استفاده کنیم.

مالک رحمتی / نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران

عناوین برگزیده