تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۶۳۴۹۵
در گفت‌وگو با مدیرعامل کنسرسیوم اکتشافی پایا مطرح شد:

معادن به مدیران خوش‌فکر نیاز دارند

می متالز - کسب‌ و کار استارت‌آپی و دانش‌بنیانی به فعالیتی گفته می‌شود که بر پایه فناوری‌های نوین شکل می‌گیرد. با توجه به شرایطی که بر اقتصاد کشور حکمفرماست، بسیاری از تجهیزات بر ما تحمیل‌شده و شرکت‌های بازرگانی نمی‌توانند برای واردات تجهیزات اقدامی انجام دهند. درنتیجه نقش شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به توانایی‌ها و علم و دانشی که دارند کلیدی است.
معادن به مدیران خوش‌فکر نیاز دارند

به گزارش می متالز، این شرکت‌ها می‌توانند با ساخت، نگهداری و تعمیر تجهیزاتی که در صنایع وجود دارد به رفع مشکلات تولید کمک کنند.
 ازآنجایی‌که برای تولید شرایط دشواری ایجاد شده و به‌سختی می‌توان این بخش را روی پا نگه داشت، دانش‌بنیان‌ها می‌توانند کمک موثری به این بخش کنند. با استفاده از فناوری‌های مدرن و مواد خام در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم محصولاتی را تولید کنیم که دارای ارزش‌افزوده بسیار بالا هستند. در واقع تبدیل مواد خام به مواد باارزش افزوده مزیتی است که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند.
در شرایطی که اقتصاد ما وابسته به درآمدهای نفتی است و با توجه به تحریم‌ها و ضعف ما در تامین قطعات و مواد اولیه در صنایع و معادن، اهمیت دادن به دانش‌بنیان‌ها می‌تواند راه گریزی برای رشد اقتصادی باشد.
 درباره این موضوع با علی یزدانی، مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا و مشاور معدنی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) گفت‌وگو کرده ایم که می‌خوانید.

 

وضعیت حمایت از استارت‌آپ‌های معدنی چگونه است؟

حمایت از استارت‌آپ‌های معدنی حرکت جدیدی است که در عرصه معدن شروع شده است. قرار است در نیمه دوم امسال همایش‌هایی در قالب حضور استارت‌آپ‌های معدنی در بخش اکتشاف و بهره‌برداری برگزار شود. کسانی که در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند افراد خوش‌فکری هستند که می‌توانند دانش خود را در اختیار شرکت‌های معدنی قرار دهند. به دلیل محدودیت منابع و هزینه‌بر بودن بخش اکتشاف و معدن، این افراد می‌توانند با تعامل با این شرکت‌ها توان و ظرفیت فکری‌شان را برای اکتشاف بخش معدن به کار ببرند.

 

برخی فعالان حوزه استارت‌آپ باور دارند که فضا برای‌شان فراهم نیست، نظر شما چیست؟

به‌هرحال آغاز کار است و نباید عجله کنند. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همکاری این متخصصان با سازمان‌ها و حوزه‌های مختلف معدنی بیشتر شود. آنچه در جهان در حال اتفاق افتادن است اینکه استفاده از دانش روز می‌تواند هزینه‌ها را تا ۷۵ درصد کاهش دهد یعنی یک فعالیت ۱۰ میلیون دلاری را می‌توان با ۲.۵ میلیون دلار به سرانجام رساند. از نظر سرعت عمل هم می‌توان سرعت دستیابی به منابع را بیش از ۲۰ برابر افزایش داد. درنتیجه نقش استارت‌آپ‌ها با استفاده از ابزارها و تجهیزات جدید می‌تواند بسیار موثر باشد. ازآنجایی‌که نقش معدن در رشد اقتصادی پایه است، به‌عنوان منابع پایدار و خدادادی می‌تواند با برنامه‌ریزی جامع جایگزین مناسبی در کنار نفت و تامین منابع مالی کشور باشد؛ بنابراین در این حوزه باید به استارت‌آپ‌ها بیشتر بها داد.

 

اهمیت تفاهمنامه‌ای که بین ایمیدرو و سازمان فضایی در حوزه حمایت از استارت‌آپ‌های معدنی امضاشده چه بوده است؟

بین ایمیدرو و سازمان فضایی در حوزه حمایت از استارت‌آپ‌های معدنی و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های سازمان فضایی کشور برای توسعه اکتشافات و منابع معدن کشور چندی پیش تفاهمنامه‌ای امضا شد. شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا و کنسرسیوم متشکل از ۱۲ شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی از سال گذشته آغاز به کار کرد، باهدف توسعه اکتشاف در سطح کلان شکل گرفت و با ترکیب یک هیات مدیره ۷ نفره آغاز به کار کرد. آنچه از روز نخست به‌صورت روزانه در جلسه‌های کارشناسی مطرح کردیم این بود که تمام ساختار، آیین‌نامه‌ها و افتتاح حساب‌ها انجام شود. این شرکت و پهنه‌ای که به وسعت ۶۰ هزار کیلومترمربع به این شرکت واگذار شده در ۷استان آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی آغاز به کار کرده است. تمام محدوده‌ها در چارچوب قوانین و ضوابط ثبت شده‌ و مشخص هستند. تاکنون به چندین استان سفر کرده‌ایم، تفاهمنامه‌ها با حضور ریاست سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت مربوط امضاشده است. تا پایان شهریور، فاز شناسایی به پایان رسید. در فاز پی‌جویی و اکتشاف عمومی و تفصیلی نیز پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان آذر بتوانیم گزارش‌های‌مان را به وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برای دریافت پروانه‌های اکتشاف ارائه دهیم.

 

هدف اصلی تشکیل این کنسرسیوم، کمک به بخش خصوصی بوده است؟

بله، چالش جدی که فراروی صنعت اکتشاف است، موضوع اکتشاف کانسارهای عمیقی است که به طور عمومی بخش خصوصی با توان مالی کم قادر به انجام آن نیست. قبول ریسک بالا در بخش اکتشاف، یکی از اهداف اصلی تشکیل کنسرسیوم است که حاکمیت آن را پذیرفته است. به دلیل تعامل نزدیک بین ۱۲ شرکت، دولت و ایمیدرو تصمیم گرفته‌ایم کار مشارکتی انجام دهیم. در این مسیر با استفاده از روش‌های نوین و فاصله گرفتن از روش‌های سنتی هزینه‌ها را کاهش می‌دهیم و می‌توانیم بهره‌وری و سرعت عمل را افزایش دهیم. ما فعالیت‌های این کنسرسیوم را در ۳فاز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طراحی کرده‌ایم. در فاز نخست، اطلاعات ۱۳ محدوده معدنی جمع‌آوری می‌شود. فاز ۲ عملیات صحرایی شامل محدوده‌های ظرفیت‌دار تا پایان آبان انجام خواهد شد. در فاز ۳، عملیات صحرایی نهایی برای دریافت پروانه اکتشاف انجام می‌شود.‌ با توجه به شناخت موجود، پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم به حدود ۱۳۲محدوده اکتشافی دست پیدا کنیم و عملیات اکتشافی در ۵ هزار کیلومتر مربع را انجام خواهیم داد‌. بقیه وسعت۶۰ هزار کیلومتر مربع را نیز برای واگذاری به بخش خصوصی آزاد می‌کنیم.

عناوین برگزیده