تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۶۹۵
کد خبر: ۶۳۵۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دکتر مجید قاسمی در گفت و گو با «می متالز» مطرح کرد:

آینده مدیریت دانشی در ایران امیدوارکننده است

می متالز - دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش با رویکرد مدیریت منابع در تاریخ 8 مهر 1398 در دانشگاه خاتم در تهران برگزار شد.
آینده مدیریت دانشی در ایران امیدوارکننده است

به گزارش می متالز، دکتر مجید قاسمی رئیس انجمن مدیریت ایران، رئیس دانشگاه خاتم و مدیرعامل بانک پاسارگاد در حاشیه دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش با رویکرد مدیریت منابع مصاحبه ای کوتاه با خبرنگار «می متالز» داشت که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

آقای دکتر شاهد دومین کنفرانس مدیریت دانشی که طرح نوین و حرکت بسیار خوبی است، بودیم و جای تقدیر دارد. شما این کنفرانس  را چطور دیدید ؟ آیا از مدل اروپایی الگو برداری شده بود؟

در انجمن مدیریت ایران فصل جدیدی طی 7 یا 8 سال گذشته ایجاد شده البته انجمن مدیریت سابقه فعالیت حدود 62 ساله دارد. این انجمن با تمرکز روی چند موضوع مهم خوشبختانه فرهنگی در جامعه و به بخش اقتصادی و مدیریت انتقال داده و مدتی است که سمینارها و نشست های تخصصی خود را دارد و همین طور در حوزه های دیگر نیز در حال فعالیت است.

در حوزه مدیریت دانشی ما استانداردهای بین المللی داریم که سعی کردیم بر اساس همین استانداردها عمل کنیم. به عنوان مثال استاندارد (KM4D) knowledge management for development  که  خوشبختانه توانستیم مبانی، زیر ساخت ها و شاخص های این مدل را در ایران اجرایی کنیم.

دومین سالی است که این کنفرانس برگزار می شود و بنگاه ها و سازمان هایی که برای ارزیابی داوطلب شده اند در این مورد پیشرفت بسیار چشمگیری داشته اند و اتفاق جدیدی در حال رخ دادن است. امیدواریم که این فرهنگ  به صورت سنجیده و علمی همه گیر شده و از آن بهره برداری گردد.

سال گذشته تعداد شرکت های داوطلب 11 شرکت بود  و روند رو به رشدی داشتیم و امسال تعدادی حدود 20 شرکت و سازمان در ارزیابی اظهارنامه دادند و سرمایه انسانی تحت پوشش آنها بالغ بر 300 هزار نفر است که این رقم با احتیاط گفته می شود زیرا بیشتر از این میزان تخمین زده می شود.

خوشبختانه ارزیابی هایی که انجام می شود نشان داده به لحاظ رعایت عدالت، انصاف و دقت کارشناسی چقدر این مساله حساسیت دارد حتی برخی شرکت های گروه های مالی پاسارگاد که تصور می کردند ممکن است از ارزیابی عقب باشند شرکت نکردند اما برخی دیگر شرکت کرده وارزیابی ها نسبتا خوب بود.

امیدواریم این روند در سال های آتی رشد چشمگیر داشته و باعث اشاعه فرهنگ در بحث مدیریت دانشی در بنگاه هایی که مدیریت دانش از قبل اجرا شده گردد و مدیریت دانشی، دانش بنیادین و دانش محور شود.

در سال آینده فراخوان چطور خواهد بود و بنگاه های کوچک و متوسط نیز می توانند شرکت کنند؟

بله همین طور است. اتفاقا روز همایش یکی از بنگاه هایی که مورد تقدیر و ستایش قرار گرفته و تندیس بلورین گرفت بنگاه بزرگی نبود. آنها واقعا تلاش کرده بودند زیرا نحوه مدیریت دانشی مهم است و اثبات اینکه تا چه میزان شاخص های مد نظر را مورد استفاده قرار داده و اجرایی کرده اند و لزوما نباید فقط بنگاه های بزرگ باشند.

آیا مشخص شده برای سال آینده فرخوان چه زمانی است و بنگاه ها چطور باید شرکت کنند؟

معمولا اول هر سال فرخوان داده می شود و فرآیند ارزیابی و بررسی و بازنگری در شاخص ها آغاز می شود و تیم های  کارشناسی برای این کار فعالیت می کنند.

با تفاهم نامه ای که با انجمن مدیریتی کشور اتریش امضا شد قرار بر این است که برای شهر تهران و اداره شهر تهران مبنای مدیریت دانشی تعریف کنیم و امیدواریم مورد استفاده شهرداری و مقامات مسوول قرار بگیرد ودر بحث علمی این حوزه و ارتقای مدیریت دانشی از همکاری در سطح بین المللی بهره مند شویم.

آینده مدیریت دانشی را در ایران چطور می بینید؟

آینده بسیار امیدوارکننده است. در واقع دانش به صورت پراکنده وجود دارد که باید به صورت منسجم و یکپارچه در بیاید و مورد استفاده همه قرار بگیرد.

در بخش دولتی چطور زیرا ما شاهد حضور شهرداری و دریافت تندیس نیز بودیم.  

بله این دانش در تمام سطوح قابل ملاحظه و قابل استفاده است. 

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

 

منبع: می متالز
عناوین برگزیده