تاریخ: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۶۳۹۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دلایل عرضه‌های پالایشگاهی در بازار سهام

پالایشی‌های بورسی تابستان را چگونه گذراندند؟

می متالز - سودآوری گروه پالایشگاهی در تابستان بهتر از بهار بود. گزارش پیش‌رو قصد دارد دلایل عرضه‌های پالایشگاهی در این مدت را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
پالایشی‌های بورسی تابستان را چگونه گذراندند؟

به گزارش می متالز، همانطور که انتظار می‌رفت وضعیت سودآوری این گروه در تابستان بهتر از بهار ۹۸ بود و گزارشات ۶ ماهه خوبی را روانه بازار کردند، اما با این حال روز چهارشنبه پر عرضه ظاهر شدند. بخشی از عرضه ها روی نمادهای پالایشی تحت تاثیر کلیت بازار بوده، بخشی تحت تاثیر کاهش سنتی کرک اسپرد* در پاییز بوده و بخشی دیگر ناشی شده از اجرای قوانین سازمان دریانوردی بین المللی و الزام کشتی ها به استفاده از سوخت کم سولفوره از ژانویه ۲۰۲۰ بوده است.

در  ۱۰ روز گذشته قیمت نفت کوره به عنوان محصول زیان ساز پالایشگاه ها کاهش قابل توجهی را داشته و کرک اسپرد این محصول حتی به منفی ۱۵ دلار نیز رسیده است. جدای از نفت کوره مقررات استفاده از هرگونه سوخت با آلایندگی بالا را ممنوع می کند و این موضوع بر سودآوری پالایشگاه ها اثر گذار است.

اما این پایان داستان نیست. سوخت با سولفوره زیاد بهای کمتری را برای مالکان کشتی ها دارد و از این رو آنها دست به مقایسه خواهند زد:

۱) سوخت گران خریداری کنند؟

۲) اسکرابر** نصب کنند؟

نصب اسکرابر روی کشتی ها هزینه بر است و‌ گفته شده است بازگشت سرمایه آن بین ۲ تا ۴ سال است.

 بر اساس مطالعاتی توسط موسسه طبقه‌بندی کره‌جنوبی در خصوص ” هزینه - فایده “ برگشت سرمایه را بین ۲ تا ۳ سال برآورد نموده است. براساس این مطالعات هزینه نصب اسکرابر بین۳.۶ تا ۸.۱ میلیون دلار است و تفاوت قیمت سوخت در صورت عدم نصب اسکرابر برابر با ۱۳۵ تا ۱۸۰ دلار است.

البته این محاسبات  بر اساس هزینه‌های مستقیم روی کاغذ و صرفاً  تجهیزات می‌باشد و بسیاری از عوامل مستقیم و غیر‌مستقیم و ناشناخته دیگر مانند کاهش مقدار حمل بار، کاهش سرعت، هزینه‌های درای داکینگ و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را لحاظ ننموده است. برای مثال لوله‌های خروجی ضایعات سیستم اسکرابر بعلت خورندگی بالای ”پس آب“ می‌بایستی دارای استاندارد بالا و هر ساله تست التراسونیکی بشود.( پیشنهاد بعضی از موسسات طبقه‌بندی هر ۶ ماه است.)

یکی از معیار مهم برای تصمیم‌گیری در بین مالکان کشتی انتقال هزینه‌ها به صاحبان بار و کالا است. انتخاب نصب اسکرابر هزینه سرمایه‌ای است و توسط مالک پرداخت می‌شود، در حالیکه هزینه سوخت در محاسبات به سادگی قابل انتقال به صاحبان کالا است. یکی از عوامل اثر گذار بر رشد قابل توجه کرایه کشتی ها طی این چند هفته جدای از بحث تحریم غول کشتی رانی چینی توسط آمریکا به دلیل نقض تحریم ها علیه ایران همین موضوع قوانین جدید دریانوردی بوده است.

نکته مهم دیگر این است که کاهش استفاده از سوخت کم سولفوره باعث افزایش تقاضا برای سوخت های جایگرین می شود و قیمت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد که می تواند بخشی از کاهش سود پالایشگاه ها، ناشی از کاهش قیمت سوخت کم سولفوره را جبران کند و نکته بعدی اینکه تعداد درخواست ها برای نصب اسکرابر در حال افزایش است.

توضیح:

* کرک اسپرد - Crack spread - یک کلمه پُرکاربرد در صنعت پالایش نفت و فرآورده‌های نفتی است که به فاصله بهای یک بشکه محصول تولیدی پالایشگاهی و یک بشکه نفت خام دریافتی توسط پالایشگاه‌های فعال در سراسر جهان، اشاره دارد.

 ** اسکرابر یکی از تجهیزاتی است که برای تصفیه و خالص‌سازی گاز پُرفشار در مسیر ایستگاه‌های گاز پُرمصرف قرار داده می شود. اسکرابر معنایی و کاربردهای متفاوتی دارد به طوری اسکرابرها دستگاه‌های نظافت صنعتی هستند که قادرند به وسیله برس‎های دوار خود زمین را شستشو داده و پس از عمل برس زدن آلودگی‎هایی که روی زمین باقی می‌ماند رابه وسیله تی مکنده قابل جمع آوری و به مخزن آب کثیف انتقال می‌دهد. پس از پر شدن مخزن آب کثیف دستگاه زمین‌شوی، بایستی به وسیله شلنگ تخلیه در محلی مناسب آب کثیف را از مخزن آب کثیف تخلیه کرد. این دستگاه‌ها به صورت زمین شوی برقی و شارژی یا باطری دار است.

عناوین برگزیده