تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۵۱۲
کد خبر: ۶۴۳۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیلیکون متال؛ طرحی برای ورود شستا به ملایر

می متالز - ظرفیت‌های سرشار صنعتی و معدنی ملایر امروز برگ دیگری را در حوزه اقتصادی این شهر رقم زد تا پای شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به این شهرستان باز شود و چرخ تولید و صنعت را در این خطه از استان همدان تندتر از هر زمانی بچرخاند.
سیلیکون متال؛ طرحی برای ورود شستا به ملایر

به گزارش می متالز، به‌تازگی با پیگیری و جدیت «سید سعید شاهرخی» استاندار همدان زمینه سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومانی توسط شرکت شستا در این استان مهیا شده است، سرمایه‌گذاری عظیم که با اجرای آن چهار طرح تولید منیزیم نهاوند، اجرای شبکه تلفن همدان تل، سیلیکون متال و گاوداری ۶ هزار راسی ملایر در این استان به ثمر خواهد نشست و جوانان بی‌شماری را برای اشتغال امیدوار می‌کند.

از آنجا که عزم مدیریت ارشد استان برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه صنعت و اشتغال این استان جدی است و آسان‌سازی روند سرمایه‌گذاری برای ورود بخش خصوصی حرف اول و آخر استاندار همدان است، ضرب‌الاجل ۱۰ روزه برای جانمایی زمین طرح‌های مورد نظر تعیین شد تا در اولین فرصت شرایط برای سرمایه‌گذاری شستا مهیا شود.

با توجه به مهیا بودن زمینه های لازم برای سرمایه‌گذاری در ملایر، در همان روزهای نخست ضرب‌الاجل تعیین شده زمین مورد نظر برای اجرای گاوداری ۶ هزار راسی در بخش جوکار مشخص و بازدیدهایی توسط کارشناس شستا، شرکت ملارد شیر و مسئولان استان و شهرستان انجام و تاییدیه مورد نظر را گرفت، طرحی که قرار است شرکت شستا ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن سرمایه‌گذاری کند.

سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی شستا در ملایر

«سیلیکون متال» طرح دومی است که در مدت زمان تعیین شده توسط استاندار همدان باید تعیین تکلیف و به سرعت استعلام‌های چندگانه را از دستگاه‌های اجرایی اخذ کند.

این طرح با رقم سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان اجرا خواهد شد که در همین راستا معدن مورد نیاز و چند مکان مناسب برای اجرای این طرح تعیین شد و قرار است پس از تایید زمین، «هلدینگ صدر تامین» مطالعات امکان سنجی طرح سیلیکون متال را برای بررسی به معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت شستا تحویل دهد.

با توجه به اینکه طرح سیلیکون متال برای تهیه نیازمند ذخایر معدنی همچون سیلیس است، پس از بررسی‌های انجام شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان، معدن مورد نیاز این طرح در منطقه بابارئیس ملایر در نظر گرفته شد.

این نکته قابل ذکر است که حدود ۷۱ درصد از معادن سیلیس استان همدان در ملایر واقع شده و با ذخایر غنی معدنی، سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن سیلیس از معادن این شهرستان استخراج می‌شود، ظرفیتی عظیم که می‌تواند پاسخگوی نیاز تولید سیلیکون متال باشد.

طبق تعهد شرکت شستا قرار است عملیات اجرایی چهار طرح مورد نظر در دهه فجر امسال آغاز و در مدت زمان یک‌سال تا دهه فجر سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد، همین امر موجب شد طبق تعیین تکلیف مدیریت ارشد استان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار به همراه مدیران کل استان مرتبط با طرح در کنار نمایندگان و مسئولان ملایر همگی در یک روز کاری بازدید میدانی از مکان‌های مد نظر و زیرساخت‌های موجود داشته باشند و موانع و مشکلات پیش‌روی طرح سیلیکون متال را بررسی و برای صرفه‌جویی در وقت و شتاب بخشیدن به اجرای طرح، تصمیم واحدی را اتخاذ کنند.

وضعیت صنعتی ملایر رضایت‌بخش است

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان، وضعیت ملایر در حوزه‌های صنعتی و اقتصادی رضایت‌بخش است و با فراهم‌سازی شرایط برای سرمایه‌گذاری باید حق مردم این شهرستان ادا شود.

شهرک صنعتی جوکار که در حال حاضر چند واحد فرآوری سیلیس در آن مشغول تولید هستند، نخستین مکان برای اجرای طرح تولید سیلیکون متال پیشنهاد شد که «ظاهر پورمجاهد» در بازدید از این شهرک، زیرساخت‌های آن را برای اجرای این طرح مساعد دانست و خطاب به مدیران کل تاکید کرد: باید به سمت قطعی کردن طرح برویم و با وحدت رویه در استعلام‌های کتبی با مشکل مواجه نشویم.

با توجه به اینکه وسعت زمین اجرای طرح سیلیکون متال ۲۵ هکتار تعیین شده است، پورمجاهد از کاهش وسعت زمین به ۱۰ هکتار خبر داد و این تصمیم را برای سرعت بخشیدن در کار و صدور مجوزها در استان عنوان و بیان کرد: این تصمیم ما را یک گام به محل استقرار طرح نزدیک می‌کند.

پورمجاهد ضمن تقدیر از پیگیری‌های فرماندار ویژه ملایر در آماده‌سازی زمین‌ها در مدت زمان کوتاه و مهیا کردن زیرساخت‌های اولیه، اجرای طرح سیلیکون متال را برای این شهرستان دارای بازده اقتصادی مناسب و ایجاد اشتغال برای جوانان دانست.

پنجره واحد؛ صدور مجوزهای سیلیکون متال 

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز از مدیران کل استان و شهرستان خواست: مجوزهای این طرح باید به صورت پنجره واحد صادر شود.

قدرت الله ولدی با اشاره به ایجاد یک‌هزار شغل با اجرای ۲ طرح شستا گفت: طبق ضرب الاجل تعیین شده از سوی استاندار همدان، رفع موانع و مشکلات اجرای طرح سیلیکون متال توجه ویژه‌ای می‌خواهد تا هر چه سریعتر با حضور نمایندگان شستا و شرکت مجری طرح بتوانیم مصوبات را امضا و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی با بیان اینکه هفته گذشته زمین مورد نظر برای اجرای طرح گاوداری ۶ هزار راسی نهایی و مورد تایید قرار گرفت افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز اعلام کردند که منعی برای اجرای طرح سیلیکون متال و صدور مجوزهای لازم ندارند.

ذخیره ۱۵۰ هزار تنی معدنی برای سیلیکون متال

طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان، یک معدن پشت معادن سرمک برای طرح سیلیکون متال در محدوده روستای بابارئیس ملایر در نظر گرفته شده است که در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تُن ذخیره معدنی سیلیس موجود در سطح خاک دارد.

«حمیدرضا متین» در این باره گفت: اگر این معدن اکتشاف شود، بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تُن سیلیس دارد و برای حدود ۱۰ تا ۱۲ سال آینده سیلیکون متال ذخیره آماده دارد.

وی ادامه داد: در نشستی که با مدیران شستا داشتیم، پیشنهاد آنها اجرای طرح سیلیکون متال در وسعت ۱۰۰ هکتار بود که به ۲۵ هکتار کاهش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان بیان کرد: چون این میزان وسعت طرح تاییدیه وزارت صمت و دیگر وزارتخانه‌ها را می‌خواهد، پیشنهاد ما اجرای طرح در هفت تا ۱۰ هکتار زمین با ظرفیت ۶ تا ۱۲ هزار تُن است.

 

سیلیکون متال به ۲۰ مگاوات برق نیاز دارد

متین با بیان اینکه این طرح به ۲۰ مگاوات برق نیاز دارد گفت: یک قطعه زمین در شهرک صنعتی جوکار و زمین دیگری در محدوده نزدیک معدن در نظر گرفته شده است که در صورت تایید از سوی شرکت شستا، آماده هرگونه همکاری هستیم.

وی بر این باور است که اگر طرح در شهرک صنعتی جوکار اجرایی شود، برق مورد نیاز این طرح قابل تامین است و پس از جانمایی، زمین یک‌روزه تحویل می شود، اما در خارج از شهرک مشکل تامین زیرساخت‌هایی همچون گاز و برق را داریم.

 

۱۲ هکتار زمین در شهرک صنعتی جوکار آماده واگذاری است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان نیز با اشاره به مساحت ۹۳ هکتاری شهرک صنعتی جوکار و واگذاری چند قطعه زمین برای فرآوری سیلیس گفت: در حال حاضر ۱۲ هکتار زمین آماده واگذاری است که در پایین دست شهرک واقع شده و مشکل محیط زیست دارد.

«محمدرضا بادامی» احداث پست ۲۳۰ کیلو ولت را نیاز ضروری برای این شهرک و تامین برق واحد سیلیکون متال دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه این واحد مصرف آب زیادی ندارد، اما در تامین آب شهرک مشکل داریم.

به گفته وی در حال حاضر ۲ حلقه چاه برای واحدهای فروسیلیس فعال است و مجوز حفر یک حلقه چاه نیز گرفته شده است که با ممانعت کشاورزان مواجه شده است.

در صورت اجرای طرح در شهرک صنعتی جوکار، محیط زیست تنها مشکل اجرای طرح سیلیکون متال است که مدیرکل محیط زیست همدان اعلام کرد: اگر طرح در وسعت ۱۰ هکتاری اجرا شود، تصمیم گیری در استان صورت می‌گیرد و با ارائه طرح توجیهی مشکلی در روند اجرا ندارد، اما در صورت توسعه طرح با مشکل مواجه می‌شود.

تدبیر استاندار همدان ستودنی است

از سوی دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی شهرک صنعتی جوکار را فضایی مساعد برای اجرای طرح سیلیکون متال دانست و طبق تعهد شرکت شستا در صورت مهیا بودن بودن زیرساخت‌ها، یک ساله طرح  بهره‌برداری می‌شود.

حجت الاسلام احد آزادیخواه اظهار داشت: اجرای طرح در منطقه بابارئیس در یک جاده فرعی است و با وجود روستاهای نزدیک به هم، مسائل و مشکلات زیست محیطی پیدا می‌کند، در حالی‌که فضای در اختیار منابع طبیعی در این محدوده زیاد است و مشکلی برای واگذاری ندارد.  

وی گفت: طبق گفته شرکت شستا این طرح قابل توسعه است و تا یک‌هزار نفر موقعیت ایجاد اشتغال دارد و نیاز مواد خام معدنی این طرح را نیز تا ۱۲ سال برطرف می‌کند.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس دهم همچنین از تدبیر استاندار همدان برای مجاب کردن شرکت شستا و سرمایه‌گذاری در چهار حوزه را شایسته تقدیر دانست و افزود: با این روند طرح سیلیکون متال به‌زودی به نتیجه می‌رسد.

 

لزوم تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکل پست برق شهرک جوکار

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به دغدغه‌ای که استاندار همدان در جذب و توسعه سرمایه‌گذاری در استان دارد و زحمات زیادی برای جذب این سرمایه‌ها کشیده شده، از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست: همراهی و تعامل بیشتری برای جذب این سرمایه‌گذاری داشته باشند.

محمد کاظمی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ تلاش مضاعفی برای جلب نظر شرکت شستا و سرمایه‌گذاری در این استان و شهرستان انجام شد بیان کرد: فروسیلیس ارزش افزوده بالای ۵۰ درصد دارد که در صورت تایید نشدن طرح سیلیکون متال، طرح جایگزین برای آن داریم.

وی حل مشکل برق شهرک صنعتی جوکار را نیازمند تلاش مضاعف و تشکیل کارگروه ویژه‌ای دانست و افزود: پیگیری‌های زیادی برای تامین برق واحدهای فروسیلیس این شهرک انجام شد، اما هنوز مشکل حل نشده و تقاضای انجام اقدام ویژه‌ای از سوی استان داریم.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مقرر شد برای حل مشکل برق شهرک صنعتی جوکار و احداث پست جدید برق نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشته شود و تمام تلاش ما این است که احداث پست برق شهرک صنعتی جوکار در لایحه بودجه سال ۹۹ دیده شود.

عناوین برگزیده