تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۶۴۳۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران:

95 درصد نیاز دیرگداز صنعت مس از داخل تأمین می‌شود/ کاهش 22 هزار تنی خرید آجر نسوز از خارج در شش‌ماهه نخست 98

می متالز - اردشیر سعدمحمدی در پنجمین همایش صنعت دیرگداز گفت: در حال حاضر 280 هزار تن ظرفیت ذوب در مجتمع مس سرچشمه است و با افزایش ظرفیت ذوب در خاتون‌آباد از 80 هزار تن به 120 هزار تن تا حدود 2 ماه آینده ظرفیت ذوب در استان کرمان به 400 هزارتن می‌رسد.
95 درصد نیاز دیرگداز صنعت مس از داخل تأمین می‌شود/ کاهش 22 هزار تنی خرید آجر نسوز از خارج در شش‌ماهه نخست 98

به گزارش می متالز به نقل از مس پرس، سعدمحمدی با اعلام این خبر و با بیان این‌که در حال حاضر ذخایر معدن مس سرچشمه 1 میلیون و 200 میلیون تن با عیار مس 0/59 درصد و معدن مس میدوک 318 میلیون تن با عیار 0/6 درصد است، افزود: با بهره‌برداری از طرح توسعه کارخانه 100هزارتنی ذوب در سونگون، ظرفیت کل ذوب در کشور در افق 1402 به 500 هزار می‌رسد.

سعدمحمدی با اعلام این خبر که هم در معدن مس میدوک و هم در معدن مس سونگون فعالیت‌های اکتشافی خوبی صورت گرفته است اظهار داشت: در حال حاضر ذخایر معدن مس سونگون به بیش از یک میلیارد تن افزایش یافته است و ذخایر مس قطعی کل کشور به  34.5 میلیون تن رسیده است که با این میزان ذخیره در رتبه هشتم کشورهای دارنده ذخایر مس جهان هستیم و امید است با فعالیت‌های اکتشافی خوبی که انجام شده است به رتبه 7 برسیم.
مدیرعامل شرکت مس با اشاره ساخت داخل بیش از 95 درصدی قطعات لاستیکی و نسوز کوره‌‌ها درباره وضعیت ساخت داخل سایر قطعات در شرکت مس گفت: در حال حاضر بیش از 85 درصد قطعات مکانیکی و ریخته‌گری، 75 درصد قطعات برقی خطوط تولید و 65 درصد قطعات ابزار دقیق خطور تولید در صنعت مس بومی‌سازی شده است.
سعدمحمدی با بیان این‌که شرکت مس همکاری خوبی با شرکت‌‌های سازنده داخلی در خصوص بومی‌سازی قطعات نسوز دارد گفت: ما سیستم‌های تولیدکننده نسوز را بر اساس کیفیت شناسایی کردیم و بر اساس این موضوع همکاری با آنها را در دستور کار قرار دادیم.
مدیرعامل شرکت مس با تأکید بر این‌که تمایل شرکت مس همکاری بیشتر با شرکت‌های داخلی در حوزه صنعت دیرگداز است گفت: بررسی میزان خرید مواد نسوز خارجی در شش‌ماهه نخست 98 در مقایسه با شش‌ماهه سال گذشته نشان‌دهنده کاهش خرید آجر نسوز از شرکت‌های خارجی است، به‌طوری‌که میزان خرید آجر موردنیاز شرکت مس از 27 هزار تن  به 5 هزار تن کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در 6ماهه 98 میران مصرف ما 102هزار و 700تن  آجر نسوز و بیش از 5میلیون تن جرم‌ نسوز بوده است.
سعدمحمدی گفت: ما فقط 5درصد از نیاز خود را از خارج تهیه کردیم که آنها اگر در داخل تولید شود آن را هم از داخل خرید می‌کنیم.
به گفته مدیرعامل شرکت مس کیفیت آجرهای موردنیاز و موقعیت قرارگیری در کوره، تکنولوژی ساخت و عدم وجود تجهیزات مورد نیاز برای ساخت این آجرها از مهم‌ترین دلایل عدم ساخت 5درصد نسوزهای مورد نیاز کوره‌ها است که امیدواریم با در اختیار گذاشتن اطلاعات کامل و فنی این مواد در اختیار صنعت دیرگداز از سال آینده شاهد بومی شدن بقیه مواد باقیمانده باشیم.
وی با تأکید بر این‌که کاهش زمان در فراینده تهیه قطعات به معنای سودآوری و ارزش‌افزوده بیشتر است خطاب به دست‌اندرکاران صنعت دیرگداز گفت: توجه به زمان تحویل مواد نسوز بسیار مهم است و باید سر موعد آن را تحویل دهید‌. ازاین‌رو از سال آینده اطلاعات زمان مصرف مواد نسوز در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا ازسوی تولیدکنندگان برنامه‌ریزی دقیق برای تولید و تحویل مصارف شرکت مس صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت مس در پایان با اعلام این خبر که تا سال آینده برای نخستین بار ظرفیت تولید کاتد کشور به 300 هزار تن می‌رسد بیان کرد: میزان حفاری اکتشافی را افزایش خواهیم داد و به 100 هزار متر خواهیم رساند. اکنون ما در استان آذربایجان شرقی و کرمان فعال هستیم و امید است در سیستان و بلوچستان و اردبیل و خراسان رضوی هم فعال شویم.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده