تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۶۴۵۲۴
سرویس خبر : انرژی

شفاف‌سازی مدیرعامل بهران از کاهش نرخ خوراک

می متالز - نحوه قیمت‌گذاری لوبکات به‌ عنوان خوراک اصلی تولید روغن‌پایه در کشور درکارگروه تنظیم بازار ‌تغییر کرد تا پالایشگاه‌های روغن‌سازی بتوانند به‌تولید و عرضه روغن‌های موتوری و صنعتی در بازار بپردازند. اکنون اما تاثیر این مصوبه بر ارزش سهام روانکارها چه تاثیری دارد؟
شفاف‌سازی مدیرعامل بهران از کاهش نرخ خوراک

به گزارش می متالز، بر این اساس ستاد تنظیم بازار ابتدا با تغییر فرمول محاسبه قیمت لوبکات برای فروش به‌پالایشگاه‌های روغن‌سازی موافقت کرد و براساس آن ضریب ۰.۹۵درصد فرمول قیمت پایه لوبکات تا اول دی‌ماه سال‌جاری به ۰.۹درصد تقلیل پیدا کرد. به‌عبارت دیگر فرمول قیمت پایه لوبکات تا اول دی‌ماه سال جاری به‌این شرح تصحیح می‌شود؛ ‌ضمن‌اینکه مرجع قیمت جهانی نفت‌کوره نیز،‌ نشریه «پلاتس» خواهد بود.

اسعد عزیزی مدیرعامل نفت بهران در خصوص تاثیر این مصوبه بر ارزش سهام روانکارها گفت: به غیر از بخش بالای بازار که وابستگی بسیاری به واردات دارد، کاهش قیمت لوبکات تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر محصولات نهایی متوسط به پایین بازار خواهد داشت.

وی افزود:کاهش قیمت لوبکات باعث افزایش سود در بخش میانی و پایین بازار خواهد شد که تمامی شرکت‌ها در EPS پیشنهادی تاثیر این مسئله را منظور کرده‌اند.

مدیرعامل نفت بهران ادامه داد: لازم به ذکر است که در زمان کاهش بهای تمام شده، متاسفانه شرکت‌های صنعت وارد سیاست افزایش تخفیفات و رقابت مخرب خواهند شد و میانگین سود صنعت روانکار کاهش پیدا خواهد کرد که این روند، اثر مثبت کاهش بهای تمام شده را تا حدودی خنثی خواهد کرد.

عزیزی اضافه کرد: درحقیقت نرخ مصوب فروش محصولات بطور رسمی کاهش پیدا نمیکند اما شرکت‌ها وارد رقابت ناسالمی برای گرفتن سهم بازار از همدیگر با استفاده از سیاست تخفیف قیمتی می‌شوند.

مدیرعامل نفت بهران با اشاره به اینکه کاهش متوسط نرخ فروش در ماههای اخیر مربوط به افت قیمت محصولات صادراتی و تغییر ترکیب سبد فروش است، عنوان کرد: دلیل کاهش نرخ لوبکات در آبان ماه مربوط به تغییر نرخ نفت کوره است و دلار تقریبا در این مدت ثابت بوده است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده