تاریخ: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۷۰۳
کد خبر: ۶۴۶۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی تاکید کرد:

عطف به ماسبق، ممنوع!

می متالز - دریافت مابه‌التفاوت خرید محصولات فولادی، خلاف مقررات است.
عطف به ماسبق، ممنوع!

به گزارش می متالز، سال گذشته بعد از آزاد شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالا، معاونت معدنی وزارت صمت در ابلاغیه ای اعلام کرد خریداران محصولات عرضه شده در بورس کالا از تاریخ اول مرداد ۹۷ لغایت ۳۰ شهریور ۹۷ موظف به پرداخت مابه التفاوت قیمت خرید با قیمت اولین عرضه محصولات بعد از تاریخ ۳۰ شهریور ماه هستند و اگر خریداران از پرداخت مابه التفاوت خودداری کنند، محصولات خریداری شده به مشتری تحویل نخواهد شد. این موضوع از همان زمان، زمینه ساز بحث و جدل هایی شد. خریداران و بسیاری از اشخاص وابسته دیگر، معتقدند تغییر قیمت و دریافت وجه اضافه بعد از خرید قطعی، نه به لحاظ اخلاقی و نه از نظر شرعی، صحیح نیست.

چند روز قبل هم این موضوع در جلسه اتاق ایران با تشکل ها مورد بحث قرار گرفت و در پایان رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم عطف به ماسبق را غیر قانونی خواند و خطاب به جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هیچ چیز نباید  عطف به ماسبق بشود. قانون عطف به ماسبق نمی شود مگر اینکه در خود قانون نوشته شده باشد. این رو خدمت شما  بگم. ما هیچ کجا  حداقل انجایی که بنده تصمیم گرفتم یک مورد هم کسی نمیتواند پیدا کند که عطف به ماسبق کرده باشیم. اینجا هم اگر شما عطف به ماسبق کردی دیگر به تنظیم بازار نباید ارجاع بدهی خود شما نوشتی خودت هم اصلاحش کن.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور ضمن انتقاد به ابلاغیه دریافت مابه التفاوت از خریداران بورس کالا در ۲ ماه پایانی تابستان ۹۷، بیان کرد: طبق مقررات بورس کالا، اخذ هرگونه وجه اضافه بعد از خرید قطعی، غیرقانونی است. سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز در جواب این نامه اعلام کرده این موضوع "ماهیت عطف به ماسبق" دارد و جایز نیست. مقام معظم رهبری هم در پاسخ به سوال تولیدکنندگان در این خصوص، فرموده اند هرگونه وجه اضافه پس از معاملات قطعی خلاف قانون و شرعا حرام است. وزیر صمت هم ابلاغیه دریافت مابه التفاوت را عطف به ما سبق خوانده و تاکید کرده اند چون در قانون نیامده، نباید چنین اقدامی صورت می گرفت.

وی در ادامه گفت: بعد از صدور ابلاغیه دریافت مابه التفاوت، تنها شرکت فولادی که اقدام به اجرای آن و دریافت مابه التفاوت از مشتریان خود کرد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود و سایر عرضه کنندگان محصولات فولادی در بورس کالا از جمله فولاد خوزستان و خراسان این ابلاغیه را اجرا نکردند. مدیرعامل فولاد مبارکه هم کتبا اعلام کرده اند در صورت تایید کتبی آقای سرقینی، مابه التفاوت های دریافت شده، عودت داده خواهد شد. با توجه به صحبت های آقای رحمانی در جلسه اتاق ایران و قول پیگیری از سوی آقای سرقینی، منتظر اقدام عملیاتی آقای سرقینی در این زمینه هستیم.

عناوین برگزیده