تاریخ: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۶۴۶۶۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

روزانه بیش از ۵ هزار تن نخاله ساختمانی در اصفهان تولید می شود

می متالز - تپه های خاک و نخاله ساختمانی هر روز در حاشیه اصفهان بزرگ و بزرگتر می شوند. پسماندهایی که حاصل ساخت و سازهای شهری هستند. آمارها نشان می دهد: روزانه بیش از ۷ هزار تن نخاله ساختمانی در اصفهان تولید می شود. یعنی چیزی حدود ۶ برابر زباله های شهری.
روزانه بیش از ۵ هزار تن نخاله ساختمانی در اصفهان تولید می شود

به گزارش می متالز، تا سال ۱۳۸۱ دفع نخاله های ساختمانی در حاشیه شهر انجام می شد اما از این زمان به بعد دفن پسماندهای ساختمانی در گردنه زینل تحت نظارت سازمان خدمات شهری شهرداری اصفهان انجام می شود. با اینکه این اقدام با هماهنگی و همکاری اداره راه منجر به جلوگیری از تخلیه نخاله ها در حاشیه جاده ها شده است، اما با وجود ساخت و سازهای زیادی که در شهر اصفهان انجام می شود و به دلیل بعد مسافت گردنه زینل تا محل شهر و هزینه هایی که در بردارد، برخی از مردم ترجیح می دهند که نخاله هایشان را در حاشیه شهر تخلیه کنند.

این اقدام تصویری ناهنجار را ایجاد می کند تصویری که به خصوص در شرق اصفهان به عینه مشخص است و نظارت بیشتری را برای جلوگیری از ریختن نخاله های ساختمانی در این قسمت شهر طلب می کند. به گفته مدیر کنترل و نظارت معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان موضوع نخاله های شهری در اصفهان کنترل و ساماندهی شده است و شما در محدوده شهر نمی توانید نخاله ها را ببینید.

به گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان روزانه به طور میانگین ۲ هزار تن ضایعات ساختمانی از سطح شهر جمع آوری می شود، این در حالی است که میزان نخاله های ساختمانی در روز حتی به ۵ هزار تن افزایش می یابد. سامع با تاکید بر اینکه اگر برخی مواقع هم در محدوده شهر نخاله ها دیده می شود به علت این نیست که نظارت وجود ندارد بلکه به سبب وسعت ۴۰۰ کیلومتری شهر است که ممکن است برخی از تخلفات از چشم ماموران ما دور بماند.

او در مورد ریختن زباله ها در محدوده شرق اصفهان هم معتقد است، این مناطق در حدود شهری اصفهان نیست و وظیفه نظارت بر آن بر عهده اداره راه و شهرسازی است و ما آمادگی داریم که به کمک این اداره از این تخلفات جلوگیری کنیم. به گفته سامع ریختن زباله های ساختمانی در حریم شهرها غیر قانونی است و برخی مواقع مردم به علت ناآگاهی از محدوده های شهری نخاله هایشان را در این مناطق رها می کنند وگرنه ماموران ما نظارت ویژه ای در تمام شبانه روز داشته و از ریختن پسماندهای ساختمانی در حریم شهر جلوگیری می کنند.

او برای صحه گذاشتن بر سخنانش تاکید می کند: هیچکس نمی تواند در حریم شهر نخاله های ساختمانی را تخلیه کند به این سبب که شهرداری با اتحادیه خاکبرداری ها و مصالح فروشی ها در ارتباط بوده و تا زمانی که مالکان مجوز تخریب و خاکبرداری را از شهرداری نگرفته باشند نمی توانند اقدام به خراب کردن ساختمان و انتقال نخاله های آن کنند.

به گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان به غیر از سیستم کنترل و نظارت خدمات شهری، شرکت آژانس جمع اوری نخاله های کم حجم ساختمانی در زمینه جمع آوری نخاله ها اقدام می کند و شهروندان می توانند بعد از برقراری تماس و ارائه آدرس، پسماندهای ساختمانیشان را منتقل کنند.

این آژانس به منظور حفظ و پاکیزگی سیمای شهر و محیط شهری و دسترسی آسان به امکانات برای حمل نخاله ها ایجاد شده و نخاله ساختمانی و ضایعاتی که درفعالیت های عمرانی شهرداری اصفهان تولید می شود را به محل مورد نظر در گردنه زینل منتقل می کند. مکانی که فاصله زیادی با اصفهان نداشته و برای حمل نخاله های ساختمانی مقرون به صرفه است.

این در حالی است که تمام شرکت هایی هم که مجوز تخلیه بار دارند از طرف شهرداری رصد می شوند و امکان تخلف وجود ندارد چرا که هر کدام از آنها شناسنامه دارند.

هم اکنون گردنه زینل محلی است که همچنان محل دفن زباله های ساختمانی است و به اعتقاد مسوولان شهرداری تا چند سال دیگر هم به شکل دفن سطحی ظرفیت تخلیه بارها و ضایعات ساختمانی را دارد و قرار است طبق برنامه ریزی های انجام شده این تپه های خاکی جهت توسعه فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

عناوین برگزیده