تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۶۵۰۱۱
سرویس خبر : انرژی

ادعای آمریکا درباره خریداران نفت ایران

می متالز - مقامات آمریکایی در اظهارات یک جانبه مدعی تداوم کارزار فشار علیه ایران هستند. رویکرد بخش انرژی آمریکا به ادعای مقام‌ های آنان رصد و تحت نظر قراردادن خریداران نفت ایران است.
ادعای آمریکا درباره خریداران نفت ایران

به گزارش می متالز، کارت دانلی معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور دیپلماسی انرژی مدعی شده دولت ترامپ به طور منظم اثر بخشی تحریم‌ های خود علیه ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد و خریداران نفت این کشور را تحت نظر قرار می‌دهد.

داده‌های گمرکی نشان می‌دهند چین هنوز خرید نفت خام از ایران را متوقف نکرده است.

دانلی گفت: «فشار حداکثری علیه ایران سیاست ما است و سیاست ما این است که صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم. تحریم‌ها، در حال به جا گذاشتن آثار گزنده خود هستند.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در حالی این ادعا را مطرح کرده که گزارشی داخلی از دولت خود ترامپ هم ادعاها درباره اثربخش بودن تحریم‌ها را زیر سوال برده است.

گزارش دیوان محاسبات آمریکا که روزنامه واشنگتن‌پست مهرماه سال جاری بخش‌هایی از آن را منتشر کرد ادعاهای مقام‌های دولت ترامپ درباره اثربخشی تحریم‌‌ها را زیر سوال برده است.

دانلی در این مصاحبه گفت: «سیاست ما درست است؛ لازم است ما قاطع باشیم و این سیاست را با قاطعیت به پیش ببریم.»

دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، می ۲۰۱۸ بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌های یکجانبه نفتی علیه ایران را احیا کرد. واشنگتن امسال معافیت‌های محدودی را نیز که برای برخی از کشورها از جمله چین صادر شده بود، لغو کرد و همه مشتریان نفتی ایران را برای توقف خرید از ایران، تحت فشار قرار داد.

از آن زمان، واشنگتن در تلاش است تا میزان صادرات نفت ایران را به صفر برساند، با این وجود رسانه‌های غربی با اشاره به روش‌های مختلف ایران برای دور زدن تحریم‌ها، نوشته‌اند که میزان صادرات نفت ایران کاهش یافته، اما نه به آن میزان که واشنگتن انتظار داشت.چین اعلام کرده که علی‌رغم تحریم‌ها به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد. دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی دخیل در خرید نفت ایران اعمال کرده است.

اخیراً فرانسه برای منصرف کردن ایران از برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، طرحی به تهران پیشنهاد داده که بر اساس آن یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در اختیار ایران قرار می‌گرفت و پول آن نیز از محل فروش نفت تأمین می‌شد. با این وجود، واشنگتن اعلام کرد که حاضر نیست برای طرح پیشنهادی پاریس، معافیت تحریمی صادر کند.

تحریم‌های نفت آمریکا علیه ایران با انتقادهای گسترده در دنیا رو به رو شده است. هند، به طور مشخص گفته که این تحریم‌ها به منافع این کشور لطمه زده است.

دنلی اعلام کرد که در بازار نفت مشکلی وجود ندارد. وی گفت: «اگر به بازار نفت دنیا نگاه کنیم با هیچ کمبودی حتی در زمان حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی مواجه نشده‌ایم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که با وجود تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا «بازارهای نفتی دچار تلاطم نشده‌اند و قیمت نفت اوج نگرفته است.

عناوین برگزیده