تاریخ: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۶
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۶۵۰۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تغییر جریان سرمایه‌گذاری معدنی در شرکت‌های بزرگ/ توجه به معادن کوچک‌تر به دلیل سرعت سوددهی

می متالز - بهره برداری از معادن کوچک مقیاس که مدتی است در ایران مطرح شده، چندی است به عنوان یک الگوی معدنی نیازمند هزینه کمتر و ریسک پایین‌تر در محافل معدنی جهان مورد توجه قرار گرفته است.
تغییر جریان سرمایه‌گذاری معدنی در شرکت‌های بزرگ/ توجه به معادن کوچک‌تر به دلیل سرعت سوددهی

به گزارش می متالز، در شرایطی که معادن مگا سایز از زمان دریافت مجوزها تا بهره برداری و سوددهی نیاز به مدت زمانی طولانی و پاسخگویی به سهامداران و دولت‌ها دارد، معادن کوچکتر دارای این مزیت هستند که در بازه زمانی کوتاه‌تری به سوددهی رسیده و رضایت سهام‌داران را نیز در مدت زمان کوتاه‌تری جلب کنند.

وبسایت فایننشال تایمز در این باره با بازتاب سخنان ژان سباستین جک در بزرگترین همایش سالانه صنعت فلزات در لندن به مساله سرمایه گذاری بر روی معادن کوچکتر از سوی شرکت بزرگ معدنی ریوتینتو پرداخته و مزایای این سرمایه گذاری را از دید رییس این شرکت برشمرده است.

ژان سباستین جک بر این باور است که پروژه‌های بزرگتر و ریسک پذیرتر بیشتر زیر بررسی‌های موشکافانه قرار می‌گیرند.

به گفته مدیر اجرایی ریوتینتو، کلمه "بزرگ" در معدن و صنایع معدنی همیشه با مفاهیم دل انگیز همراه نیست، چرا که باید راه‌های جدیدی برای رشد سودآوری در دهه آینده جست و جو کرد.

ژان سباستین جک در این رابطه توضیح داد که روند پیشروی به سوی معادن بزرگتر نمی‌تواند تضمین گر موفقیت در آینده باشد. در عوض، این روند موفقیت به این شکل به دست می‌آید که شرکت‌ها بر روی بهبود تاثیرات زیست محیطی، مشارکت با دیگر شرکت‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط در این باره که در 2020 شکوفا می‌شوند تمرکز داشته باشند.

رییس ریوتینتو که در هفته LME لندن در بزرگترین گردهمایی سالانه صنعت فلزات سخنرانی می‌کرد، همچنین افزود: حرف من این نیست که الگوی معدنی "بزرگ زیباست" به طور در هیچ یک از بخش‌های معدنی کاربرد ندارد اما مساله اصلی این است که این الگو نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت در آینده باشد.

در این رابطه گفتنی است که در طول چندین دهه گذشته، بخش معدن و صنایع معدنی با توسعه پروژه‌های بزرگتر به افزایش تقاضای جهانی و همچنین استخراج از معادن موجود پاسخ داده بود. اگرچه به تازگی معدن کاران در کنار فشارهای موجود در رابطه با افزایش سوددهی از سوی سرمایه‌گذاران، دولت‌های میزبان و جوامع محلی، موظف به کاهش و یا جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی شده‌اند؛ اما در عین حال پیش بینی‌های صورت گرفته در مورد تقاضا در بازار چین که به عنوان بزرگترین مصرف کننده مواد خام در دنیا شناخته می‌شود، بیانگر آن است که در آینده میزان تقاضا برای برخی از فلزات یا تغییری نخواهد کرد و یا با روند کاهشی روبرو خواهد شد.

تحلیل‌گران معدنی بر این باورند که اظهارات اخیر رییس ریوتینتو نشان دهنده شکل گیری نوعی از تفکر خاص در بین شرکت‌های پیشروی معدنی در جهان است. شرکت ریوتینتو در کنار شرکت معدنی واله به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان فعالیت داشته و در عین حال تامین کنندگان اصلی آلومینیوم و مس در جهان نیز هستند.

جک در سخنرانی خود همچنین عنوان کرد: در شرایط کنونی به جای آنکه شرکت‌های بزرگ معدنی پذیرای "پروژه‌های بزرگ" باشند، معدن کاران باید این مساله را بپذیرند که در حال حاضر بهتر است پروژه‌های کوچک را آغاز کنند که می‌تواند بازده سریع‌تری برای سهام‌داران، جوامع محلی و دولت‌ها داشته باشد. چرا که پروژه‌های بزرگ زمانی بس طولانی‌تر می‌طلبد تا به سودآوری مطلوب و مدنظر سهامداران و دیگر ذینفعان دست پیدا کند و در عین حال از ریسک بالایی نیز برخوردار است.

تحلیل‌گران بر این باورند که یکی از بزرگترین مشکلات معدن کاران در توسعه بزرگترین پروژه‌ها در حقیقت مدت زمانی است که برای پرداخت هزینه‌های ساخت و سازهای معدنی صرف می‌شود.

در مورد معدن مس ریو در صحرای گبی (مغولستان) که به مشکل برخورد و در عین حال دولت مغولستان یکی از سهامداران آن به حساب می‌آید، نیاز به یک مدت انتظار طولانی تا سال 2030 وجود دارد تا بتوان به سود سهام این معدن دسترسی پیدا کرد. همین مساله باعث شده که نمایندگان مجلس در مغولستان برای تغییر شرایط توافقنامه امضا شده میان طرفین که به سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با این پروژه بازمی‌گردد، اقدام کنند.

رییس ریوتینتو همچنین عنوان کرد: مسائل و صحبت‌های زیادی که در مورد وینو معدن طلا - مس در غرب استرالیا از سوی شرکت ریو مطرح شده، نوع اکتشاف، اجرا و پیشروی این پروژه در استرالیا نمونه‌ای از روش‌هایی است که این شرکت برای توسعه آینده خود در نظر دارد.

این در حالی است که برخی تحلیل‌گران معدنی بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که وینو در مقام اجرای یک پروژه معدنی برای شرکت بزرگی مثل ریوتینتو بسیار کوچک است. جک در این باره توضیح داد: کوچک بودن این پروژه به معنای آن است که سرمایه کمتر و ریسک کوچکتری در این پروژه وجود دارد که در نهایت ممکن است منجر به اکتشاف مجموعه‌ای از معادن در محیط اطراف این معدن و موجب شکوفایی آن معادن شود.

وی همچنین عنوان کرد: از این دیدگاه این رویکرد ریو شبیه به آن چیزی است که در بهره برداری از برخی معادن در غرب استرالیا به کار گرفته است به مفهوم به اشتراک گذاشتن زیرساخت‌ها در گروهی از معادن که در یک محدوده جغرافیایی قرار دارند. ترجیح من در جایگاه ریاست ریو آن است که ده پروژه مانند وینو را جایگزین یک پروژه بزرگ کنم.

جک در ادامه خبر داد: فناوری‌های جدید همچنین می‌تواند به بازیابی میلیاردها تن منابع "غیراقتصادی" از زباله‌های معدنی کمک کند. در همین راستا هفته گذشته شرکت ریو اعلام کرد که راهی برای تولید لیتیوم درجه باتری از زباله‌های سنگ در مکانی در کالیفرنیا به دست آورده است.

رییس ریو در ادامه افزود: رویای ما پیدا کردن راهی برای استخراج مس از بافت‌های معدن در کنکات در یوتاست. که البته به کار کردن بر روی آن با انجام تحقیقات لازم ادامه می‌دهیم. او همچنین یکی از اهداف ریو را برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان خود در آینده عنوان کرد.

شرکت ریو به تازگی اعلام کرده قصد دارد با گروه فولادی باوئو و دانشگاه چینخوای چین برای کاهش انتشار کربن در صنعت فولاد، از معادن سنگ آهن خود در تمام مسیر تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی تحقیقاتی به انجام برساند.

عناوین برگزیده