تاریخ: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۶۵۲۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو نکته از مسیر آتی «خگستر»/ رصد سهام پس از رشد 100 درصدی

می متالز - سهام گسترش سرمایه‌‌گذاری ایران‌خودرو امروز با رشد حدود سه درصدی معاملات امروز را به پایان رساند. با توجه به مطالب ماه‌های گذشته «دنیای بورس» در این گزارش به جمع‌بندی از این نماد پرداخته می‌شود.
دو نکته از مسیر آتی «خگستر»/ رصد سهام پس از رشد 100 درصدی

به گزارش می متالز، پس از بازدهی قابل توجه به دنبال ارائه گزارش در ماه‌های اخیر و همچنین انتظار برای معامله سهام جدید باید به نوسان آتی این سهم توجه داشت. از طرفی این گزارش نیم‌نگاهی به شایعات پیرامون افزایش سرمایه دوباره این شرکت دارد.

به وضعیت بنیادی گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو نمی‌توان چندان دل بست و زیان‌های سنگین شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو و بانک پارسیان کاملا از وضعیت نامناسب بنیادی گروه خبر می‌دهد. با این حال همان‌طور که در گزارش با عنوان گام نخست خروج «خودرو» از 141 در ابتدای مرداد مطرح شد، سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با توجه به الزامی که سهام‌دار عمده برای افزایش سرمایه دارد می‌تواند مسیر صعودی را در پیش بگیرد. برای روشن‌تر شدن موضوع به گزارش مزبور در یک مرداد و در سطوح قیمتی حدود 460 تومان ارائه شد، مراجعه کنید. سهام «خگستر» در معاملات امروز پس از فراز نشیب بسیار در فاصله صد درصدی قیمت مزبور قرار دارد.

نکته نخست: فشار فروش با سهام جدید؟

در گزارش دیگری که حدود یک ماه قبل در کانال تلگرامی قرار  گرفت به موقعیت 30 درصدی سودآوری برای معامله‌گران اشاره شد (لینک گزارش در کانال تلگرام). در این گزارش به حراج حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده «خگستر» در قیمت حدود 630 تومان اشاره شد که با احتساب قیمت اسمی سهم (صد تومان) که در هنگام خرید حق‌تقدم استفاده‌نشده به حساب شرکت واریز می‌شد، خریدار می‌توانست سهم «خگستر» را با قیمت 730 تومان در پرتفو خود داشته باشد و این در حالی بود که قیمت سهم حدود 950 تومان بود. برای جزئیات بیشتر به این گزارش مراجعه کنید.

افزایش سرمایه شرکت ثبت شده و حدود 900 میلیون سهم به تدریج به حساب سهام‌داران اضافه می‌شود. البته همچنان امکان معامله این سهام وجود ندارد و لازم است این موضوع مورد توجه قرار گیرد. حدود 900 میلیون سهم بنا است که به پرتفو سهام‌داران اضافه شود که از این مقدار تنها 650 میلیون سهم به سهام‌داران درصدی اضافه شده‌اند و بر این اساس معامله‌گران باید به این موضوع توجه داشته باشند که احتمال افزایش فشار فروش وجود دارد (فروش احتمالی سهام جدید با توجه به سود حدود 25 درصدی). این فشار فروش می‌تواند ناشی از سود جذابی باشد که عده‌ای طی حدود یک ماه  و نیم (با فرض امکان انجام معامله سهام جدید طی هفته‌های آتی) به دست آورده‌اند. بر این اساس این موضوع باید مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد.

نکته دوم: افزایش سرمایه دوباره برای «خگستر»

اما در خصوص انجام معاملات این سهم شایعات مختلفی شنیده  می‌شود. برخی از شایعات پیرامون افزایش سرمایه ایران‌خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مرتبط که گرچه نمی‌توان به آن چندان اعتنایی داشت اما بر رویه قیمتی کنونی این سهم اثرگذار است و می‌تواند بر «خگستر» نیز اثرگذار باشد. محاسبات مختلفی می‌توان از NAV «خگستر» ارائه کرد. خالص ارزش دارایی‌های این شرکت با در نظر گرفتن پرتفو بورسی حدود 2 هزار میلیارد تومان است. اما ارزش پرتفو غیربورسی نیز کاملا جالب توجه است که 30 درصد سرمایه‌گذاری سمند نیز دراین پرتفو مشاهده می‌شود. ارزش این 30 درصد را تنها بر اساس سرمایه‌گذاری‌های بورسی سمند می‌توان حدود 600 میلیارد تومان تخمین زد. این در حالی است که گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و همچنین سرمایه‌گذاری سمند چندین شرکت غیربورسی را دارا هستند که می‌توان با معیارهای مختلف ارزش‌گذاری متفاوتی را از آن داشت. با این حال باید توجه داشت که ارزش بازار «خگستر» حدود 2200 میلیارد تومان است و پیش از این در خصوص ضعف محسوس بنیادی در شرکت‌های زیرمجموعه اشاره شد.

نکته جالب توجهی که شاید در آینده اخبار بیشتری از آن منتشر شود احتمال افزایش سرمایه دوباره «خگستر» از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. البته به هیچ وجه نمی‌توان در این خصوص با قاطعیت سخن گفت و باید توجه داشت که تنها موجی از شایعات در بازار به گوش می‌رسد. این شرکت حدود 565 میلیارد تومان سود انباشته در پایان شهریور داشته که از این محل می‌تواند حدود 235 درصد افزایش سرمایه بدهد. علاوه بر این از محل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بورسی و همچنین با لحاظ تجدید ارزیابی سمند این شرکت توانایی افزایش سرمایه حدود 600 درصدی را دارا است که در مجموع امکان افزایش سرمایه بیش از 800 درصدی برای این شرکت مهیا خواهد شد. اما باید تاکید کرد این شایعات اما و اگرهای بسیاری را به دنبال دارد. اگر مدیران گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو که ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود را در صورت‌های مالی به روز کنند در ادامه این ریسک را به دنبال خواهد داشت که با افت ارزش سهام مجبور به شناسایی زیان کاهش ارزش دارایی در صورت‌ سود و زیان شده و بر عملکرد آن‌ها اثر منفی داشته باشد. این مطلب تنها به منظور شفاف‌سازی در خصوص شایعات منتشرشده در بازار ارائه شده است.

در شرایط کنونی دو عامل بازاری، اضافه شدن سهام جدید و عطش احتمالی فروشندگان و از طرفی انتظار برای اخبار پیرامون افزایش سرمایه احتمالی ایران‌خودرو و شاید افزایش سرمایه دوباره «خگستر» وجود دارد. با توجه به جهش قابل توجه قیمت این سهم از ابتدای سال جاری (ارزش بازار کنونی «خگستر» حدود 4 برابر ارزش بازار ابتدای سال این شرکت است) معامله‌گران باید به ریسک‌های موجود در کنار احتمال واکنش بازار به شایعات توجه داشته باشند.

عناوین برگزیده