تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۵۱۳
کد خبر: ۶۵۵۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی چالش‌های صنعت خاکستری در امسال عنوان شد

از افزایش هزینه حمل‌ و نقل تا کاهش صادرات سیمان

می متالز - برخی سیاست‌های حمایتی دولت منجر به رکود صادرات و از دست رفتن بازارهای هدف محصولاتی چون سیمان شده و این صنعت را محکوم به کاهش تولید کرده است.
از افزایش هزینه حمل‌ و نقل تا کاهش صادرات سیمان

به گزارش می متالز، فعالان صنعت سیمان معتقدند، با توجه به تقاضای محدود بازار داخل، بسیاری از شرکت‌هایی که نزدیک به مبادی صادراتی بودند به توسعه فعالیت در حوزه صادرات رو آورده‌اند.
 روند افزایشی صادرات سیمان و کلینکر در سال ۹۷ این تصور را ایجاد کرد که ادامه روند افزایشی صادرات با توجه به بالارفتن نرخ ارز و جذاب شدن فروش‌های صادراتی در مقایسه با قیمت‌های داخلی، منجی صنعت سیمان در سال ۹۸ خواهد بود.
این پیش‌بینی برای صنعت سیمان با وجود رکود در حوزه ساخت‌وساز و به‌دنبال آن کاهش مصرف داخلی و همچنین کاهش صادرات به دلیل تعدد قوانین و به‌ویژه قانون ارز صادراتی و از دست دادن بازارهای صادراتی محقق نشد.
این در حالی است که با رکود در بخش مسکن، صنعت سیمان هم در رکود به سر می‌برد و با وجود افزایش نرخ مسکن، شاهد تحرکی در بخش ساخت‌وساز نبوده‌ایم. از سوی دیگر اگرچه مواد اولیه شرکت‌های سیمانی چندان به ارز مربوط نمی‌شود، اما هزینه‌های دیگر این صنعت ازجمله در زمینه تعمیرات، دستمزدهای کارگری، حمل‌ونقل، خدمات و هزینه‌های تولید افزایش چشمگیری داشته است.

 

کاهش صادرات سیمان

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان درباره میزان تولید و صادرات سیمان و تحولات این صنعت در امسال عنوان کرد: با ۳۰میلیون و ۵۷۰هزار تن تولید در صنعت سیمان در ۶ماه نخست امسال(۱۳۹۸)، ۳میلیون و ۷۸هزار تن کلینکر و ۲میلیون و ۸۵۸هزار تن سیمان صادر شده است.
عبدالرضا شیخان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت سالانه افزون‌بر ۸۵میلیون تن تولید سیمان در کشور، فقط ۶میلیون و ۶۴۳هزار تن سیمان و کلینکر در ۶ ماه نخست امسال صادر شده است.
این فعال صنعت سیمان با اشاره به صادرات کلینکر عنوان کرد: در صادرات کلینکر نسبت به زمان مشابه سال قبل، شاهد افزایش ۳درصدی هستیم، اما در زمینه سیمان در مقایسه با مدت یادشده، ۱۷درصد کاهش صادرات را تجربه کرده‌ایم.
شیخان با اشاره به بازار هدف صادراتی سیمان در شرایط کنونی عنوان کرد: امروز با تمام مشکلات، امارات، بنگلادش، پاکستان، چین، سریلانکا، عمان، عراق، کویت و هند بازارهای هدف صادرات کلینکر ایران هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: سیمان همچنین به ازبکستان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، روسیه، سومالی، قزاقستان و کویت صادرات می‌شود. این فعال صنعت سیمان افزود: عراق به عنوان بزرگ‌ترین بازار صادراتی سیمان ایران، امروز به دلیل تولید کارخانه‌های سیمان در این کشور دیگر خریدی از ایران ندارد و این نیز یکی دیگر از عوامل کاهش صادرات سیمان است.

 

قوانین یا موانع صنعت سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری قوانین حوزه سیمان بر این صنعت عنوان کرد: اگر به آمار صادرات ۶ ماه نخست سال گذشته نگاهی داشته باشیم، درمی‌یابیم که صادرات در وضعیت خوبی قرار داشت، اما از نیمه نخست سال ۹۸ روند کاهشی داشت؛ چراکه تا پیش از آن مشکلی در مقررات ارزی، تحریم و افزایش هزینه‌های حمل نداشتیم.
شیخان ادامه داد: هرچند سال‌هاست که با مشکلات صادرات درگیر هستیم، اما از زمان تحریم و به دلیل نبود هماهنگی در بخش‌های گوناگون صادراتی، به نظر می‌رسد صادرات وارد مشکل گسترده‌تری شده، از این‌رو رغبت به صادرات در این صنعت کمرنگ شده است.

 

صادرات منجی صنعت سیمان

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه افزود: در شرایط فعلی باید این موضوع را پذیرفت که در زمینه سیمان ظرفیت‌سازی انجام شده است، اما در داخل با رکود ساخت‌وساز و مصرف روبه‌رو هستیم و صادرات می‌تواند راهکار خوبی در این زمینه باشد.
شیخان با تاکید بر اینکه مقررات ارزی یکی از موانع کاهش تولید سیمان بوده است، گفت: افزایش هزینه حمل‌ونقل و کرایه بار کشتی و ریسک‌پذیری بیشتر بیمه‌ها ازجمله عوامل تاثیرگذار بر روند صادرات این محصول بوده است.

 

افزایش هزینه حمل‌ونقل صادراتی

حمل‌ونقل یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت سیمان است. به گفته شیخان، مدتی است که کرایه حمل‌ونقل داخلی و دریایی افزایش یافته و منجر به بروز مشکلاتی شده است؛ این امر رقابت بین کشورهای صادرکننده سیمان را از بین برده است.
به اعتقاد شیخان، از آنجا که سیمان یک کالای تجاری نیست و یک کالای حجیم و کم‌ارزش به‌شمار می‌آید، دولت در راستای حفظ بازار صادرات و افزایش تولید این محصول با پرداخت یارانه برای حمل‌ونقل سیمان می‌تواند تا حدود زیادی از مشکلات این صنعت کم کند.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در پایان درباره چالش‌های صادرات سیمان گفت: سیاست‌های ارزی، افزایش ۴۵درصدی هزینه حمل‌ونقل و تحریم‌ها، صادرات در حوزه سیمان را بی‌ارزش و فضا را برای رقابت منفی تولیدات این صنعت در داخل کشور فراهم کرده است.

عناوین برگزیده